Brief regering : Handhavingsrapportage Schiphol 2018
29 665 Evaluatie Schipholbeleid
Nr. 370 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 mei 2019
In de Wet luchtvaart en het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol staan milieu en externe
veiligheidsaspecten in de vorm van normen en regels. De Inspectie Leefomgeving en
Transport (ILT) ziet erop toe dat Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)
en de luchtvaartmaatschappijen die gebruik maken van Schiphol, deze normen en regels
naleven.
Twee keer per gebruiksjaar stelt de ILT een handhavingsrapportage op waarin de resultaten
van het toezicht staan. In bijgevoegde rapportage wordt verslag gedaan over het gebruiksjaar
2018, de periode 1 november 2017 tot en met 31 oktober 20181.
Bevindingen en acties
De belangrijkste bevindingen en acties van de ILT zijn:
• De geluidsnormen zijn in vier handhavingspunten overschreden. De ILT zal hiervoor
een oorzakenanalyse uitvoeren. (N.B. Deze is inmiddels gestart, zie toelichting.)
• De normen voor het totale volume geluid, het externe veiligheidsrisico en de uitstoot
van stoffen die plaatselijk luchtverontreiniging veroorzaken zijn niet overschreden.
• Zes luchtvaartmaatschappijen zijn zonder een geldige reden van hun uitvliegroute voor
de nacht afgeweken. Vijf maatschappijen hebben hiervoor een waarschuwingsbrief ontvangen
en één maatschappij krijgt hiervoor een bestuurlijke boete.
• LVNL heeft in de nacht een landing op de Kaagbaan vanuit noordoostelijke richting
laten plaatsvinden, terwijl dat niet had gemogen. De ILT bereidt een voornemen tot
een bestuurlijke boete voor.
• De ILT gaat zes luchtvaartmaatschappijen vaker controleren omdat ze regelmatig in
de nacht landen en opstijgen terwijl dat niet is toegestaan (slotsmisbruik). Twee
luchtvaartvaartmaatschappijen hebben hiervoor een waarschuwing gekregen en met vijf
luchtvaartmaatschappijen wordt een gesprek gevoerd om de situatie te verbeteren. Levert
dit onvoldoende resultaat op, dan zal een last onder dwangsom worden opgelegd.
• De ILT heeft geen maatregelen aan de luchtvaartsector opgelegd na overschrijdingen
van de geluidsnormen in het gebruiksjaar 2017. De overschrijdingen waren het gevolg
van het vliegen volgens de regels van het nieuwe normen- en handhavingstelsel Schiphol
(NNHS).
Toelichting
Overschrijding geluidsnormen in het gebruiksjaar 2018
In het gebruiksjaar 2018 zijn in vier handhavingspunten de geluidsnormen overschreden.
Het betreft de geluidsnormen voor het gehele etmaal (de geluidsnormen Lden). De geluidsnormen voor de nacht (Lnight) zijn niet overschreden. De ILT voert momenteel een analyse uit om vast te stellen
wat de oorzaken zijn. De resultaten worden opgenomen in de volgende handhavingsrapportage
Schiphol, over de eerste helft van het gebruiksjaar 2019.
Anticiperend handhaven over gebruiksjaar 2017
De ILT heeft in 2018 een zelfde oorzakenanalyse uitgevoerd naar aanleiding van de
overschrijdingen in het gebruiksjaar 2017. Op basis hiervan heeft de ILT in 2018 geen
maatregel aan de luchtvaartsector opgelegd omdat de overschrijdingen het gevolg waren
van het vliegen volgens het NNHS. Dit is in lijn met het anticiperend handhaven zoals
door de toenmalige Staatssecretaris aan de Tweede Kamer gemeld op 25 september 2015
(zie Kamerstuk 31 936, nr. 296).
Vierde baan regel
Specifiek ten aanzien van één van de regels van het NNHS, de vierde baan regel, geldt
dat de ILT over het gebruiksjaar 2017 heeft geconstateerd dat op 10 dagen het dagmaximum
van 80 vliegbewegingen is overschreden zonder dat er sprake was van een uitzonderlijke
omstandigheid. De beoordeling van de gegevens over het gebruiksjaar 2018 zal in de
volgende handhavingsrapportage opgenomen worden.
De vierde baan regel is nog niet wettelijk vastgelegd, naleving hiervan kan de ILT
dus niet rechtstreeks afdwingen. Niettemin voert de ILT gesprekken met LVNL en de
andere sectorpartijen over de naleving in 2019. Er is afgesproken dat LVNL de ILT
maandelijks zal rapporteren over overschrijdingen van het dagmaximum. Ondanks de geringe
omvang van de overschrijdingen hecht ik eraan dat ook dit aspect van het NNHS goed
wordt nageleefd.
Na juridische verankering kan de vierde baan regel worden gehandhaafd. Ik heb uw Kamer
onlangs geïnformeerd dat ik verwacht de daarvoor benodigde wijziging van het Luchthavenverkeersbesluit
(LVB) na het zomerreces in procedure te kunnen brengen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat