Brief regering : Reactie op het verzoek van het lid Baudet, gedaan tijdens de Regeling van Werkzaamheden van 7 februari 2019, over de oproep van een schoolbestuur om naar de meetup van Jesse Klaver te gaan
35 000 VIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2019
Nr. 185 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR BASIS- EN VOORTGEZET ONDERWIJS EN MEDIA
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 mei 2019
Tijdens het ordedebat op 7 februari 2019 heeft het lid Baudet (FvD) mij verzocht om
een schriftelijke reactie inzake de uitnodiging van de rector van het Haagse Montessori
Lyceum aan al haar leerlingen om een meet-up van GroenLinks te bezoeken (Handelingen
II 2018/19, nr. 51, item 9). De heer Baudet meent dat de rector zich schuldig heeft gemaakt aan ontoelaatbare
linkse indoctrinatie. Met deze brief voldoe ik aan zijn verzoek.
Met enige regelmaat krijgt het kabinet vragen over uitspraken en handelingen van scholen
of leermiddelen die zij gebruiken. Hoe begrijpelijk het soms ook is dat bepaalde acties
van scholen vragen oproepen, ik hecht er toch aan de formele verantwoordelijkheidsverdeling
te respecteren, zoals ik ook in andere zaken al eerder heb aangegeven. Het is grondwettelijk
verankerd dat scholen het onderwijs zelf mogen inrichten. Het past bij de autonomie
van scholen en de professionele ruimte van leraren om daarin eigen afwegingen te maken.
Tegelijkertijd is onderdeel van die vrijheid dat scholen de verantwoordelijkheid hebben
om richting ouders en leerlingen aanspreekbaar te zijn op de gemaakte keuzes. Ouders
en leerlingen kunnen kwesties via de vertegenwoordiging in de medezeggenschapsraad
bij het schoolbestuur aankaarten. Daarnaast kan een klacht worden ingediend via de
daarvoor geldende klachtenregeling.
De vrijheid van onderwijs kan niet worden gebruikt als vrijbrief om leerlingen een
eenzijdig beeld van onze samenleving bij te brengen. Goed onderwijs – en dat geldt
voor zowel openbaar als bijzonder onderwijs – moet de pluriformiteit binnen onze samenleving
tot uitdrukking brengen, zoals is vastgelegd in de huidige wettelijke burgerschapsopdracht.
Het onderwijs moet leerlingen voorbereiden op het leven in een pluriforme, democratische
samenleving. Daarbij past genuanceerde informatie.
Het is de opdracht aan scholen om leerlingen te leren zelfstandig politieke en maatschappelijke
vraagstukken kritisch te doordenken teneinde een eigen geïnformeerde positie in te
kunnen nemen. Scholen zijn vrij in de wijze waarop zij hun burgerschapsonderwijs inrichten.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,
A. Slob
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media