Brief regering : Stand van zaken levering tachograafkaarten
35 000 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2019
Nr. 78
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 april 2019
Op 6 april jl. informeerde ik u per brief over de oplossing voor de vertraagde levering
werkplaatskaarten slimme tachograaf (Kamerstuk 35 000 XII, nr. 77). Dit naar aanleiding van mijn eerdere brief van 5 maart jl. (Kamerstuk 35 000 XII, nr. 76) waarin ik u meldde dat Kiwa niet in staat was om zoals afgesproken op 15 maart jl.
werkplaatskaarten voor de slimme tachograaf te leveren. In deze brief informeer ik
u over de actuele stand van zaken.
Kroatische werkplaatskaarten afgeleverd aan Nederlandse werkplaatsen
De Kroatische werkplaatskaarten zijn inmiddels afgeleverd bij de Nederlandse werkplaatsen.
Hiermee worden de grootste problemen voor fabrikanten en leveranciers van vrachtwagens
en bussen voorkomen, zodat de productie van voertuigen niet stil valt. Kroatië was
van alle mogelijke leveranciers op dat moment het snelste in staat werkplaatskaarten
te leveren.
Nieuwe vertraging Nederlandse tachograafkaarten
Kiwa heeft mij geïnformeerd ook op 15 mei a.s. geen Nederlandse kaarten van kaartleverancier
Idemia te kunnen leveren. Dit heeft mij onaangenaam verrast. Door het niet halen van
een aantal noodzakelijke processtappen, zoals een test bij het Joint Research Centre
van de Europese Commissie en het niet kunnen voldoen aan de designvereisten van de
verordening loopt Idemia verdere vertraging op bij de productie van de Nederlandse
tachograafkaarten. Het betreft hier niet alleen de Nederlandse werkplaatskaarten,
maar ook de bestuurderskaarten (bestuurders van bussen en vrachtwagens), de bedrijfskaarten
(transportondernemers) en tot slot de controlekaarten (ILT en Politie). Gelukkig kunnen
de huidige bestuurders-, controle- en bedrijfskaarten ook gebruikt worden in de nieuwe
tachografen. Alleen bij de werkplaatskaarten kan dit niet, waardoor hier met urgentie
een oplossing is gevonden door middel van de Kroatische werkplaatskaarten (zie hierboven).
Overleg met sector en oplossingsrichtingen
Nadat ik op de hoogte ben gesteld van de vertraagde levering zijn de vertegenwoordigers
van de belangrijkste partijen in dit dossier (RAI, Bovag, TLN, Evofenedex, KNV, DAF,
Scania en VDL) uitgenodigd om samen met Kiwa en IenW aan tafel te gaan, om deze partijen
te informeren over de vertraagde levering, de gevolgen te bespreken en om zo snel
mogelijk te werken aan oplossingen.
In gezamenlijkheid is vervolgens gesproken over een aantal parallelle oplossingsrichtingen
die Kiwa (in samenwerking met de sector) zal gaan bewandelen. Kiwa zal geen keuze
maken tussen deze oplossingen, maar deze routes gelijktijdig bewandelen tot het moment
dat er daadwerkelijk kaarten zijn. Deze oplossingsrichtingen zijn als volgt:
1. Nederlandse kaarten via Idemia
Het ingezette spoor met Idemia zal ondanks de tegenvallers worden doorgezet. Kiwa
verwacht dat een leverdatum rond 15 juni mogelijk is.
2. Nederlandse kaarten via een andere kaartleverancier
Kiwa geeft aan dat een andere kaartleverancier in staat is rond 1 juli te kunnen leveren.
3. Tijdelijke buitenlandse kaarten
De notitie van de Europese Commissie die de deur heeft geopend voor de Kroatische
oplossing met werkplaatskaarten biedt ook de mogelijkheid om andere typen kaarten
uit het buitenland te halen voor de periode tot er Nederlandse kaarten beschikbaar
zijn. Kiwa is in gesprek met bereidwillige landen en zoekt uit wanneer dit tot levering
van kaarten kan leiden.
4. Het actief door Kiwa benaderen van kaarthouders wier kaart op of korte tijd na 15 juni
verloopt.
Om uit te sluiten dat er door het onverhoopt niet slagen van de eerste drie oplossingsrichtingen
bestuurders/bedrijven/controleurs zonder kaart komen te zitten zal Kiwa in kaart brengen
hoeveel kaarten er in juni en de maanden daarna aflopen zodat deze partijen op tijd
op de hoogte kunnen worden gesteld van het feit dat het verstandig is enige tijd vóór
15 juni een G1 kaart aan te vragen. Kiwa is hierover in gesprek met de sector om te
komen tot een zo praktisch mogelijke oplossing en om dit zo goed en helder mogelijk
te kunnen communiceren richting de achterban. De Kroatische werkplaatskaarten blijven
daarnaast nog geldig tot 15 juli a.s..
Ik heb Kiwa gevraagd om alles op alles te zetten om te voorkomen dat partijen zonder
geldige kaart komen te zitten, zodat werkplaatsen, transportbedrijven en chauffeurs,
maar ook agenten en inspecteurs niet de dupe worden van het feit dat Kiwa en Idemia
niet kunnen voldoen aan de gemaakte afspraken.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat