Brief regering : Beveiliging nieuwe infrastructuur mobiele communicatie (C2000)
25 124 Nieuwe infrastructuur mobiele communicatie (C2000)
Nr. 96
BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 april 2019
Met mijn brief van 17 september 2018 heb ik uw Kamer geïnformeerd over de voortgang
van de vernieuwing van het C2000 spraaknetwerk en de in dit kader door mij voorgenomen
beveiligingsonderzoeken.1 Met mijn brief van 14 december 2018 heb ik u verder geïnformeerd over de beveiligingsonderzoeken
naar het vernieuwde C2000 spraaknetwerk, aanvullend op de beveiligingsmaatregelen
die al zijn getroffen.2 Over het beveiligingsbeleid van C2000 bent u eerder geïnformeerd bij brieven van
18 april 20163 en 29 maart 20174. In mijn brief van 15 april 2019 heb ik u geïnformeerd over de planning voor de vernieuwing
en beveiliging van het C2000 spraaknetwerk en de uitrol van 5G.5 In deze brief informeer ik u over de uitkomsten van de beveiligingsonderzoeken, de
getroffen maatregelen en het vervolgtraject. Met deze brief kom ik tevens tegemoet
aan de motie van het lid Laan-Geselschap (VVD)6 en de motie van de leden Den Boer (D66), Van Dam (CDA) en Verhoeven (D66).7
C2000 is een vitaal systeem. De hulpdiensten zijn er voor hun onderlinge mobiele communicatie
van afhankelijk. Bij het ontwerpen en bouwen van het nieuwe C2000 staan de robuustheid
en betrouwbaarheid van het systeem centraal. De opdracht tot vernieuwing van C2000
is in 2015 gegund aan een combinatie van drie bedrijven, waaronder Hytera Mobilfunk
GmbH (een voormalig deel van het Duitse bedrijf Rohde und Schwarz), een dochter van
het Chinese bedrijf Hytera (hierna: Hytera China). Uw Kamer is hierover bij brief
van 16 oktober 2015 geïnformeerd.8
De zorgen rondom statelijke actoren die op steeds assertievere wijze eigen belangen
centraal stellen, zijn in de afgelopen jaren toegenomen. Dit blijkt ook uit het jaarverslag
van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) waarvan ik kennis heb genomen.9 Uw Kamer is bij brief van 18 april 2019 geïnformeerd over het kabinetsbeleid over
het tegengaan van statelijke dreigingen en de accenten in de aanpak voor de komende
tijd.10 Digitalisering maakt dat deze dreiging nieuwe vormen kan aannemen. Het Cyber Security
Beeld Nederland 2018 en de jaarverslagen van de inlichtingendiensten laten zien dat
digitale middelen door staten worden ingezet ten behoeve van onder andere manipulatie,
sabotage en digitale spionage. Dit zorgt ervoor dat bepaalde risico’s inherent zijn
aan het gebruik van digitale systemen, zeker door de onderlinge verbondenheid binnen
het digitale domein. Daarmee zijn ook voor C2000 geen absolute veiligheidsgaranties
te geven. Bovendien kan ieder netwerk uitvallen door een technische storing of langdurige
stroomuitval. De operationele diensten (Politie, Brandweer, Ambulancediensten en Koninklijke
Marechaussee (Defensie)) hebben continuïteitsplannen die bij dergelijke situaties
tijdelijk in werking treden om de hulp aan burgers zo goed als mogelijk te waarborgen.
Door de toegenomen zorgen over de groeiende invloed van statelijke actoren en veranderende
geopolitieke verhoudingen achtte ik het noodzakelijk een risicobeoordeling te laten
uitvoeren inzake de betrokkenheid van Hytera Mobilfunk GmbH bij de vernieuwing van
het spraaknetwerk van C2000. Ook door uw Kamer zijn hier vragen over gesteld.11
Zoals aan uw Kamer bericht, opereert het kabinet bij het beoordelen van risico’s ten
aanzien van spionage, beïnvloeding of sabotage door statelijke actoren of andere derde
partijen bij digitale producten als volgt.12 Op een zeer zorgvuldige en case-by-case-basis worden deze risico’s bezien. Daarbij worden de volgende overwegingen in ogenschouw
genomen:
1. Is de partij die de dienst of product levert afkomstig, of staat hij onder controle
van een partij, uit een land met wetgeving die commerciële of particuliere partijen
verplicht samen te werken met de overheid van dat land, in het bijzonder met staatsorganen
die zijn belast met een inlichtingen- of militaire taak, of is de partij een staatsbedrijf?
2. Is de partij die de dienst of product levert afkomstig uit een land met een actief
offensief inlichtingenprogramma gericht op Nederland en Nederlandse belangen of een
land waarmee de Nederlandse relatie dusdanig gespannen is dat acties die Nederlandse
belangen aantasten voorstelbaar zijn?
3.
A. Krijgt de partij die de dienst of product levert uitgebreide toegang tot gevoelige
locaties, gevoelige ICT-systemen en vitale infrastructurele installaties of werken,
waarbij misbruik een nationaal veiligheidsrisico kan vormen?
B. Zijn er beheersmaatregelen mogelijk en realiseerbaar die de nationale veiligheidsrisico’s
die in het geding zijn voldoende beschermen?
Bovenstaande overwegingen zijn gehanteerd bij de risicobeoordeling ten aanzien van
het vernieuwde C2000. Concluderend en samenvattend zijn mijn bevindingen naar aanleiding
van de verschillende onderzoeken in lijn met de conclusies en het advies van de AIVD13:
• Dat het in algemene zin onwenselijk is als gerubriceerde informatie en vitale processen
binnen de rijksoverheid afhankelijk zijn van ICT-systemen uit landen waarvan is vastgesteld
dat ze een offensief cyberprogramma tegen Nederland voeren, zoals China en Rusland.
• Dat het voor de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van C2000 van belang is dat de
migratie naar het vernieuwde C2000 doorgaat.
• Dat de betrokkenheid van een Chinese aandeelhouder bij C2000 een laag risico heeft
maar permanente oplettendheid vraagt.
• Dat daarom wordt geadviseerd voor verantwoord gebruik van C2000 tijdens en na de migratie
extra beveiligingsmaatregelen bij de leverancier en bij de beheerorganisatie te nemen.
• Dat wordt geadviseerd om zo snel mogelijk over te gaan naar een oplossing waarbij
de afhankelijkheid van landen met een offensief cyberprogramma gericht tegen Nederlandse
belangen is geminimaliseerd. De AIVD adviseert om parallel aan de migratie te starten
met een vervangingstraject.
In het onderstaande ga ik in op:
A. De opdrachten voor de beveiligingsonderzoeken
B. De uitkomsten van de beveiligingsonderzoeken
C. De bevindingen
D. De aanvullende beveiligingsmaatregelen
E. Het alternatieve scenario
F. De conclusie en het vervolgtraject
G. De bredere context en het toekomstperspectief
A. Opdracht beveiligingsonderzoeken
Ik heb in de zomer van 2018 opdracht gegeven om te onderzoeken of de betrokkenheid
van Hytera Mobilfunk GmbH leidt tot specifieke risico's met betrekking tot de invloed
van statelijke actoren op C2000 en in hoeverre het mogelijk is om maatregelen te nemen
om de beveiligingsrisico’s in kwestie te verkleinen. De volgende beveiligingsonderzoeken
hebben plaatsgevonden:
1. Het Nationaal Bureau Verbindingsbeveiliging (NBV) van de AIVD heeft onderzocht of
door de betrokkenheid van Hytera Mobilfunk GmbH bij de vernieuwing van C2000, de democratische
rechtsorde, de veiligheid of andere gewichtige belangen van de staat worden geschaad.
2. Het bedrijf Xebia heeft een security audit uitgevoerd naar de technische en organisatorische
maatregelen die Hytera Mobilfunk GmbH als onderdeel van de vernieuwing van C2000 neemt.
3. Naar aanleiding van de security audit van Xebia heeft het bedrijf Valori verdiepend
technisch onderzoek uitgevoerd, onder meer naar twee applicaties van het nieuwe spraaknetwerk
die door Hytera China ontwikkeld zijn. Tevens heeft Valori audits uitgevoerd op de
beheerprocessen van Hytera Mobilfunk GmbH.
In aanvulling op deze beveiligingsonderzoeken voert het bedrijf Fox-IT zogenoemde
penetratietesten uit op het vernieuwde C2000. Bij deze penetratietesten wordt gepoogd
daadwerkelijk het systeem binnen te dringen. Op basis van de uitkomsten ervan kunnen
maatregelen worden genomen die de beveiliging van C2000 bevorderen. Penetratietesten
vinden zowel voor als na migratie van het spraaknetwerk plaats en maken zo deel uit
van het totaal van beveiligingsmaatregelen rond C2000.
Om de resultaten van deze onderzoeken in samenhang te bezien, heb ik professor dr.
Bart Jacobs, als hoogleraar beveiliging en correctheid van programmatuur verbonden
aan de Radboud Universiteit Nijmegen en lid van de Cyber Security Raad, verzocht mij
over het totaal aan onderzoeken en aanvullende maatregelen te adviseren.
Ik heb bovendien de maatregelen die ik op basis van het advies van de AIVD heb genomen
weer ter beoordeling aan de AIVD voorgelegd.
Naast de bovengenoemde beveiligingsonderzoeken heb ik, voor het geval dat de bovengenoemde
onderzoeken hier aanleiding toe zouden geven, verkend wat het alternatief is als besloten
zou moeten worden om de huidige vernieuwing van C2000 op verantwoorde wijze af te
breken.
B. Uitkomsten beveiligingsonderzoeken
Conform mijn eerdere toezeggingen14 informeer ik u over de uitkomsten van de beveiligingsonderzoeken. Deze brief aan
uw Kamer bevat openbare informatie. Om veiligheidsredenen is het op specifieke punten
niet mogelijk in detail te treden omdat dan inzicht wordt gegeven in concrete aspecten
van de beveiliging van C2000.
Op hoofdlijnen leveren de onderzoeken de volgende conclusies op:
• De AIVD concludeert dat de betrokkenheid van Hytera Mobilfunk GmbH bij de vernieuwing
van C2000 op dit moment een laag risico geeft op misbruik door de Chinese overheid.
Andere landen met een offensief cyberprogramma vormen een matig risico voor C2000.
• De security audit van Xebia geeft adviezen gericht op de bevordering van informatiebeveiliging
van Hytera Mobilfunk GmbH, zowel vanuit het perspectief van maatregelen tegen Chinese
statelijke actoren als in algemene zin. Xebia beoordeelt het huidige security maturity niveau15 van Hytera Mobilfunk GmbH als «not bad».16 Xebia karakteriseert dit als een gemiddelde score; dit betekent dat een basisniveau
bereikt is maar dat verbeteringen nodig zijn om de informatiebeveiliging bij Hytera
Mobilfunk GmbH op een hoger niveau te brengen. Xebia merkt in zijn audit op dat Hytera
Mobilfunk GmbH zichzelf beschouwt als een Duits bedrijf en sterk hecht aan zijn onafhankelijkheid
van Hytera China.
• Xebia wijst als één van de potentiele kwetsbaarheden op twee applicaties van het spraaknetwerk
die door Hytera China zijn ontwikkeld en adviseert hierop passende maatregelen te
treffen.
• Uit het verdiepend technisch onderzoek uitgevoerd door het bedrijf Valori naar de
twee applicaties van het spraaknetwerk die door Hytera China zijn ontwikkeld, komt
naar voren dat de functies transparant zijn en dat er geen indicaties zijn dat er
door Hytera China «backdoors» zijn ingebouwd.
• Valori heeft tevens gekeken naar de beheerprocessen van Hytera Mobilfunk GmbH. Hieruit
blijkt dat er een goede basis is om te komen tot beter beheerste processen op het
gebied van security. Valori adviseert aanvullende maatregelen om in specifieke scenario’s
de weerstand tegen ongewenste invloed door statelijke actoren verder te verhogen.
• Voor de penetratietest zijn conform het advies van de AIVD de kritieke onderdelen
in de infrastructuur (de zogeheten kroonjuwelen) van het vernieuwde C2000 bepaald
en door Fox-IT getoetst om te bepalen of extra beveiliging en monitoring noodzakelijk
is. Uit de test zijn aanbevelingen naar voren gekomen gericht op de versterking van
de weerbaarheid van het netwerk. Onder leiding van het programmateam Implementatie
en Vernieuwing C2000 is het opvolgen van de aanbevelingen in gang gezet en worden
zowel door het voorgenoemde programma als bij het Meldkamerdienstencentrum van de
politie maatregelen genomen.
Als bijlagen bij deze brief zijn gevoegd het openbare advies van het Nationaal Bureau
Verbindingsbeveiliging van de AIVD (bijlage 1)17,18 de openbare samenvatting van de security audit van Xebia (bijlage 2)19, het advies van professor Jacobs (bijlage 3)20. Het rapport van Xebia laat ik ter vertrouwelijke inzage leggen bij uw Kamer (Kamerstuk
25 124, nr. 95).
De hoofdbevindingen uit het advies van professor Jacobs luiden als volgt:
• Hij geeft aan dat het huidige C2000 dringend aan vervanging toe is, niet alleen met
betrekking tot de functionaliteit, maar ook met betrekking tot beveiliging van het
systeem.
• Hij constateert dat Hytera Mobilfunk GmbH het C2000 vernieuwingsproject is gestart
zonder sterke beveiligingscultuur en zonder bewustzijn van de gevoeligheid van Chinese
betrokkenheid. Hij constateert dat dit in de loop van het traject is verbeterd.
• Leidend bij de oordeelsvorming zijn voor hem de rapportages van de AIVD.
• Hij adviseert voort te gaan met de vernieuwing van C2000, op de ingeslagen weg, met
de betrokken partijen, met voortdurende krachtige focus op beveiligingsaspecten, en
met inachtneming van een aantal verbeterpunten. Deze verbeterpunten neem ik over en
adresseer ik verderop in deze brief.
C. Bevindingen
Ik heb een intensief traject doorlopen om de risico’s van spionage, beïnvloeding of
sabotage door een statelijke actor voor het vernieuwde C2000 in kaart te brengen.
De beveiligingsonderzoeken stellen mij, in het licht van de eerder in deze brief genoemde
overwegingen ten aanzien van de risico’s voor digitale producten door statelijke actoren,
in staat een aantal belangrijke uitspraken te doen over de beveiliging van het vernieuwde
C2000:
• Juist bij processen die van vitaal belang zijn voor de nationale veiligheid, zo ook
bij het vernieuwde C2000, is een hoog niveau van beveiliging noodzaak. Evenwel is
het onmogelijk om elke vorm van misbruik bij het ontwikkelen van het systeem uit te
sluiten. Dat betekent dat naast de aandacht voor beveiliging bij het ontwerp en ontwikkelen
van het systeem er veel en continue aandacht en alertheid moet zijn voor de beveiligingsmaatregelen
rondom een dergelijk vitaal systeem. Dit betreft onder andere de beveiliging van verbindingen,
firewalls, autorisatiebeheer, encryptie en een monitorings- en detectiesysteem waarmee
eventuele aanvallen op het systeem tijdig kunnen worden onderkend.
• Er is een goede basis voor de beveiliging van het vernieuwde C2000, zo blijkt uit
onderzoeken van Xebia en Valori. De security maturity van Hytera Mobilfunk GmbH dient echter te worden verbeterd. Ik zal daar scherp op
toezien.
• In zijn advies brengt professor Jacobs het beveiligingsniveau binnen de hulpdiensten
onder de aandacht, waarbij hij constateert dat de zorgen daar primair gericht zijn
op operationele continuïteit (Verbeterpunt 1). Dit is, in lijn met bovengenoemde overweging
3B van de risicocriteria ten aanzien van digitale producten, een belangrijk punt.
Onderstaand ga ik in de paragraaf «conclusie en vervolgtraject» in op de wijze waarop
ik in het heden maar ook na migratie wil blijven investeren op beveiligingsmaatregelen.
D. Aanvullende beveiligingsmaatregelen
De beveiligingsonderzoeken hebben geleid tot aanvullende contractuele, technische
en organisatorische maatregelen ter verhoging van het beveiligingsniveau van het vernieuwde
C2000. Deze maatregelen zien zowel op het tegengaan van ongewenste invloed van Chinese
statelijke actoren als beveiliging in algemene zin. Ik noem u de belangrijkste maatregelen:
• Ik heb Hytera Mobilfunk GmbH opdracht gegeven tot het ontwikkelen van een verbeterplan
om zijn security maturity niveau te verhogen. Ik laat de uitvoering daarvan nauwlettend monitoren door het programma
Implementatie Vernieuwing C2000.
• Er zijn afspraken gemaakt over strikte compartimentering tussen de Chinese eigenaar
en het Duitse ontwikkel-, productie- en beheerproces, en een meldplicht in het geval
van wijzigingen daarvan. Er zal periodiek een audit worden uitgevoerd op de beheerprocessen
van Hytera Mobilfunk GmbH, waarbij ook de feitelijke werking van de gemaakte afspraken
getoetst wordt.
• Ik heb opdracht gegeven de verdere ontwikkeling en beheer van de hierboven genoemde
applicaties die door Hytera China werden ontwikkeld over te brengen naar Hytera Mobilfunk
GmbH in Duitsland.
• Ten aanzien van de broncode van Hytera Mobilfunk GmbH heb ik het recht te allen tijde
inspecties te laten uitvoeren op de code. Dit recht heb ik reeds uitgeoefend door
Valori een source code review te laten uitvoeren van de twee applicaties van het spraaknetwerk die door Hytera
China zijn ontwikkeld. Daarbij zijn geen code-constructies aangetroffen die wijzen
op oneigenlijke inmenging. Ik heb inmiddels met Hytera Mobilfunk GmbH afgesproken
dat de broncode van deze twee door Hytera China ontwikkelde applicaties gepubliceerd
wordt als open source code. Bij de verdere ontwikkeling van noodhulpcommunicatie wordt bezien hoe vorm kan worden
gegeven aan de aanbeveling van professor Jacobs om systematischer gebruik te maken
van open source software (Verbeterpunt 4).
De beveiligingsketen rondom het vernieuwde C2000 beslaat niet slechts Hytera Mobilfunk
GmbH. Ook van de toekomstige beheerder van het vernieuwde C2000, het Meldkamerdienstencentrum
van de politie, verwacht ik een adequaat beveiligingsniveau. De penetratietesten van
Fox-IT richten zich daarom mede op dat deel van de beveiliging van het vernieuwde
C2000 waarvoor het Meldkamerdienstencentrum verantwoordelijk is en zal ook daar tot
aanvullende beveiligingsmaatregelen leiden. Verder wordt er binnen het Meldkamerdienstencentrum
bijvoorbeeld ter voorbereiding op de nieuwe beheertaak geïnvesteerd in extra (cyber)security-trainingen. De aanbeveling van professor Jacobs die betrekking heeft op de verankering
van de kennis en expertise ten aanzien van de beveiliging van C2000 binnen de betrokken
hulpdiensten neem ik over (Verbeterpunt 2). Over de concrete uitwerking van deze aanbeveling
vindt nader overleg met de hulpdiensten plaats.
Professor Jacobs dringt bovendien aan op het uitwerken van draaiboeken om in situaties
van internationale spanning C2000 van de buitenwereld te isoleren (Verbeterpunt 3).
De digitale veiligheid van C2000 wordt bewaakt door het Security Operations Centre
van de politie. Bij oplopende spanningen en een toenemende internationale dreiging
tegen Nederlandse belangen kunnen het Security Operations Centre en het Meldkamerdienstencentrum
van de politie, in overleg met de NCTV, verscherpte veiligheidsmaatregelen nemen,
waaronder het isoleren van C2000.
E. Alternatief scenario
Naast de beveiligingsonderzoeken heb ik, voor het geval dat de bovengenoemde onderzoeken
hier aanleiding toe zouden geven, verkend of het mogelijk is om op verantwoorde wijze
de huidige vernieuwing van C2000 af te breken en opnieuw te starten met de vernieuwing
van het spraaknetwerk van C2000. In de kern komt dit scenario neer op het continueren
van het huidige C2000 gedurende een aantal jaren en het met andere leveranciers starten
van een nieuw traject voor de vernieuwing. In dit scenario zullen de belangrijkste
doelen van het huidige vernieuwingstraject gedurende meerdere jaren niet gerealiseerd
worden. Dit betreft de technische continuïteit, het verbeteren van de spraakcapaciteit
bij rampen en crises en het verbeteren van de dekking van het spraaknetwerk.
Dit scenario bevat daarnaast een aantal forse risico's. Deze zijn onder andere gelegen
in de veiligheid van burgers en hulpverleners. De hulpdiensten zullen immers voor
een niet op voorhand voorzienbare termijn aangewezen blijven op het bestaande C2000,
waarvan de stabiliteit en continuïteit in de nabije toekomst in toenemende mate onder
druk komt te staan en waarvan geen up-to-date beveiliging mogelijk is.
De huidige leveranciers hebben eind 2012 aangegeven dat het eind van de technische
levensduur in zicht was21 en het systeem grote investeringen behoefde. Het netwerk bevat verouderde techniek
waarvan steeds meer onderdelen niet meer verkrijgbaar zijn. Daardoor ontstaat een
aanzienlijk risico op uitval van het huidige C2000. Tijdens uitval van het systeem
is er geen communicatie via C2000 mogelijk tussen hulpdiensten onderling en tussen
hulpdiensten en de meldkamer. Cruciale informatie over de situatie kan dan niet tussen
hen gedeeld worden. Het kan daarbij gaan om (levens)gevaarlijke situaties voor hulpverleners
en burgers. Voor de hulpdiensten zijn dan de C2000-verbindingen via hun portofoons
en mobilofoons de life-line met elkaar en met de meldkamer. In geval van nood moeten Politie, Brandweer, Ambulancediensten
en de Koninklijke Marechaussee (Defensie) blindelings kunnen vertrouwen op de werking
ervan. Betrouwbare communicatie is bijvoorbeeld essentieel in situaties waarin vuurwapengeweld
dreigt of bij ernstige ordeverstoringen, wanneer ambulancepersoneel communiceert met
de meldkamer over levensreddende handelingen of wanneer er dringende communicatie
nodig is bij een grote brand.
Het huidige spraaknetwerk kan slechts worden gecontinueerd door hier geen of slechts
in beperkte mate wijzigingen in aan te brengen omdat aanpassingen kunnen leiden tot
instabiliteit van het systeem. Dit betekent dat nieuwe operationele behoeften nauwelijks
kunnen worden geïmplementeerd in het bestaande netwerk. Het huidige C2000 biedt daarmee
ook niet de mogelijkheid om in te springen op nieuwe technologische ontwikkelingen,
zodat de wendbaarheid van het systeem laag is.
Deze beperkingen en het risico van uitval kunnen grote gevolgen hebben voor de veiligheid
van burgers en van hulpverleners en op het functioneren van de diensten als zodanig.
De operationele diensten hebben mij hier op gewezen en vanuit hun verantwoordelijkheid
voor de veiligheid van hun medewerkers en burgers, het voorkomen van schade en maatschappelijke
impact nadrukkelijk gepleit om voort te gaan met de vernieuwing.
Bij het volgen van dit scenario moet daarnaast rekening worden gehouden met de volgende
elementen:
• De bestaande contractuele verhouding met Hytera Mobilfunk GmbH moet worden verbroken
en de geïnstalleerde fysieke onderdelen van het nieuwe netwerk moeten ontmanteld worden.
De juridische en financiële risico's kunnen hier, vanwege de potentiële consequenties
voor de positie van de Nederlandse Staat in een mogelijke toekomstige procedure, slechts
in algemene termen benoemd worden. Aan beëindiging zitten forse financiële en juridische
risico’s met een grote onzekerheidsmarge. De te verwachten financiële impact is enorm.
Er zal rekening moeten worden gehouden met een langjarige afwikkeling van deze kwestie.
• Het continueren van het huidige C2000 leidt tot het terugbrengen van ambities op andere
trajecten. Stappen die afhankelijk zijn van de vernieuwing van C2000, waaronder de
samenvoegingen van meldkamers, de realisatie van de nieuwe ICT-infrastructuur van
de landelijke meldkamers, de inrichting van het operatiecentrum van de Koninklijke
Marechaussee (Defensie) en de vernieuwing van het meldkamersysteem GMS zullen ten
minste forse vertraging oplopen. Alle operationele hulpdiensten zullen daar in meer
of mindere mate hinder van ondervinden.
• De huidige kwetsbaarheid van de meldkamers blijft bestaan. Er kan niet tegemoet gekomen
worden aan de operationele noodzaak het aantal werkplekken op meldkamers uit te breiden
en meer randapparatuur in te zetten. De ontwikkelingen op dit punt komen stil te staan.
Bestaande en nieuwe dekkingsissues kunnen niet opgelost worden waardoor de ontvangstzekerheid
voor de hulpverleningsdiensten terugloopt, met alle gevolgen van dien. Daardoor kunnen
noodzakelijke capaciteitsuitbreidingen in verband met bijvoorbeeld terrorismebestrijding
slechts plaatsvinden ten koste van andere gebruikers op het netwerk.
Samenvattend constateer ik dat de doelen die de vernieuwing van C2000 beoogt in dit
scenario niet op korte termijn gerealiseerd zullen worden. Daarnaast is er een aantal
forse risico’s aan verbonden. Met name het risico op het in het gedrang komen van
de veiligheid van burgers en hulpverleners weegt voor mij zwaar.
F. Conclusie en vervolgtraject
Het totaal van de uitgevoerde beveiligingsonderzoeken heeft op een grondige wijze
plaatsgevonden. Daarnaast is een verkenning naar een alternatief scenario uitgevoerd.
Het jaarverslag en advies van de AIVD zijn nadrukkelijk meegewogen in de besluitvorming
over het vervolgtraject. Naar aanleiding van de uitkomsten van de beveiligingsonderzoeken
zijn en worden gerichte maatregelen getroffen die leiden tot een hogere weerbaarheid
van het nieuwe C2000 tegen zowel het specifieke risico van betrokkenheid van Hytera
China als tegen de dreiging van andere (statelijke) actoren. Ik heb in lijn met het
advies van de AIVD voor verantwoord gebruik van C2000 tijdens en na de migratie extra
beveiligingsmaatregelen bij de leverancier en bij de beheersorganisatie genomen. Ik
zal daarop ook in de toekomst inzetten.
Een stuurgroep met daarin vertegenwoordigers van de operationele diensten adviseert
mij over de vernieuwing van het systeem. Het vernieuwde C2000 is technisch nagenoeg
gereed. Zodra het systeem operationeel ingezet kan worden, zal de stuurgroep mij van
een advies voorzien over een geschikt moment voor migratie. Op basis daarvan kan ik
vervolgens een besluit nemen over de migratiedatum. Ik vind een gedegen voorbereiding
van de migratie van groot belang. De operationele diensten hebben aangegeven minimaal
drie maanden nodig te hebben voor een zorgvuldige operationele voorbereiding van de
migratie.
Hulpverleners hebben een grote operationele behoefte aan een robuust, betrouwbaar
en veilig nieuw C2000. In mijn afwegingen heb ik tevens hun zorgen over de stabiliteit
en houdbaarheid van het huidige C2000 meegenomen. Zij adviseren mij, gelet op de veiligheid
van burgers en hulpverleners, met klem de lopende vernieuwing van het spraaknetwerk
door te zetten.
Professor Jacobs geeft in zijn advies (bijlage 3 bij deze brief) aan dat absolute
veiligheidsgaranties voor het vernieuwde C2000, net als voor andere moderne ICT-systemen,
niet te geven zijn door de hoge mate van verbondenheid en verwevenheid met andere
digitale systemen. Ook ik realiseer me dat er altijd bepaalde risico’s bestaan bij
de inzet van moderne digitale systemen. Risicoloze alternatieven bestaan niet. Niet
voor het huidige C2000, niet voor het vernieuwde C2000 en niet voor de toekomst. Juist
daarom kies ik steeds voor de minst risicovolle alternatieven, voorzien van passende
beveiligingsmaatregelen en doorlopende monitoring.
De AIVD heeft bevestigd dat ik de geadviseerde maatregelen die in het gerubriceerde
deel van zijn advies zijn opgenomen voortvarend heb opgepakt. Daarom kan de AIVD uitgaande
van de huidige situatie, tot aan de vervanging, de keuze voor de uitrol van het vernieuwde
C2000 onderschrijven, mits de adviezen betreffende verantwoord gebruik van het systeem
ook na uitrol geborgd blijven. De brief van de AIVD van 19 april 2019 hierover is
als bijlage bij deze brief gevoegd (bijlage 4).
Doorlopende aandacht, alertheid en middelen zijn nodig om het vereiste niveau van
beveiliging in stand te houden en te versterken. Ook na de migratie van het spraaknetwerk,
in de zogeheten beheerfase, is constante aandacht voor en investering op informatiebeveiliging
noodzakelijk. Een samenstel van maatregelen zal ook na de migratie van het netwerk
plaatshebben, waaronder begrepen:
• Periodieke beveiligingstesten.
• Geautomatiseerde inspectie van de apparatuur op signalen van misbruik.
• Penetratietesten en red teaming.
• Monitoring door het Security Operations Center van de politie.
• Permanente bevordering van informatiebeveiliging en informatiebeveiligingsbewustzijn
onder personeel van zowel leveranciers en beheerders als gebruikers.
In het licht van het voorgaande kan ik op verantwoorde wijze vervolg geven aan de
vernieuwing van het spraaknetwerk van C2000. Zodra het nieuwe systeem technisch gereed
is, zal ik, op basis van een advies van de operationele diensten, een besluit nemen
over de migratiedatum. Daarover zal ik uw Kamer uiteraard informeren. Ik ben gaarne
bereid met uw Kamer nader in te gaan op mijn overwegingen om de vernieuwing van het
spraaknetwerk van C2000 op verantwoorde wijze voort te zetten. Om te kunnen anticiperen
op een besluit over de migratiedatum voor de zomer verzoek ik u hiervoor op korte
termijn een moment te kiezen.
G. Bredere context en toekomstperspectief
Statelijke dreiging is in zijn aard veranderlijk en vraagt een adaptieve aanpak. Dit
vereist ook voor vitale noodhulpcommunicatie een meerjarige strategie. De AIVD vindt
het onwenselijk dat de rijksoverheid voor gevoelige informatie en vitale processen
afhankelijk is van ICT-systemen uit landen waarvan is vastgesteld dat ze een offensief
cyberprogramma voeren tegen Nederlandse belangen. Daarom adviseert de AIVD om zo snel
mogelijk over te gaan op een oplossing waarbij deze afhankelijkheid is geminimaliseerd.
Dit advies van de AIVD neem ik over. Ik heb onmiddellijk opdracht gegeven tot een
verkenning naar een dergelijke oplossing en zal uw Kamer hierover na de zomer informeren.
Volledigheidshalve merk ik op dat een traject van specificeren, marktverkenning, aanbesteding
en realisatie naar alle waarschijnlijkheid rond de vijf jaar duurt.
De Minister van Justitie en Veiligheid,
F.B.J. Grapperhaus
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid