Brief regering : Verbeteringen afstemming bedientijden sluizen en bruggen
31 409 Zee- en binnenvaart
Nr. 219 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 maart 2019
In mijn brief van 29 november 2018 (Kamerstuk 31 409, nr. 201) heb ik toegezegd uw Kamer te informeren over de inzet van mijn ministerie om de
afstemming van bedientijden van sluizen en bruggen te verbeteren conform regeerakkoord.
De motie van het lid Sienot c.s. (Kamerstuk 31 409, nr. 190) verzoekt mij daarnaast de mogelijkheden van verruiming van bedientijden van sluizen
te onderzoeken.
Ik streef naar een robuust bediend vaarwegennet met een vlotte en veilige doorstroming.
De afgelopen jaren hebben diverse ontwikkelingen effect gehad op de bediening op het
hoofdvaarwegennet. Het gaat dan over de invoering van bediening op afstand op diverse
locaties en de versobering waardoor bedienregimes zijn aangepast en maatwerkafspraken
met diverse provincies zijn gemaakt. Inmiddels is de economie aangetrokken en is de
logistieke sector gegroeid. Een modal shift van weg naar water kan soelaas bieden
aan de toenemende druk op het hoofdwegennet.
Beter Bediend
Daarom start ik met het programma Beter Bediend. Door een gerichte, eenmalige impuls
voor de bediening, verbetert Beter Bediend de betrouwbaarheid van de reistijden en
beoogt daardoor bij te dragen aan de aantrekkelijkheid van een modal shift van weg
naar water. Samen met de BLN Schuttevaer en Evofenedex heeft mijn ministerie drie
uitgangspunten geïdentificeerd:
• efficiëntere afstemming bedienvensters op andere objecten;
• vlottere en veiligere afhandeling van het scheepvaartverkeer;
• actuelere en uniformere informatievoorziening.
Binnen deze drie uitgangspunten zijn vijf maatregelen op basis van de door de sector
ervaren knelpunten geselecteerd:
1. Op de routes Roggebot-Nijkerk, Gaarkeuken, Enkhuizen-Den Oever (Afsluitdijk) en Hollandsche
IJssel/Gouwe (Algerasluis) waar op dit moment afstemmingsknelpunten zijn tussen de
objecten onderling, wordt tijdelijke uitbreiding van de bedientijden voorzien. Dit
betreft locaties waar bediening op afstand al gepland is.
2. Bij enkele objecten waar dit speelt, zullen het cameraplan en de camera’s zelf worden
verbeterd om hinder door slechte weersomstandigheden te voorkomen en bediening ook
bij slechte weersomstandigheden in stand te houden. In een enkele situatie wordt ook
de marifooninstallatie verbeterd.
3. Voor de objecten op het hoofdvaarwegennet waarbij schippers zich buiten de reguliere
bedientijden een aantal uur van tevoren moeten aanmelden, zal een eenduidig en overzichtelijk
aanmeldplatform worden ontwikkeld en gekoppeld aan een bestaande, veelgebruikte applicatie.
4. In het programma van Vervanging en Renovatie (V&R) worden stremmingen en hinder voorzien
door werkzaamheden. Beter Bediend zorgt voor een impuls van de bestaande Minder Hinder
aanpak bij V&R projecten, zodat de sector vroegtijdig betrokken wordt om hinderrisico’s
en mitigerende maatregelen voor de bediening te identificeren.
5. De sector en Rijkswaterstaat hebben goede ervaringen met Sluisplanning bij sluizen
waar werkzaamheden zijn, omdat de bedienaar inzichtelijk heeft hoe hij het beste de
aankomende schepen kan inplannen per schutting van de sluis en een schipper weet hoe
laat hij door de sluis kan. Uitrol naar drukke routes zoals de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl
wordt in Beter Bediend voorzien.
Ik reserveer voor de uitvoering van deze maatregelen een eenmalig budget van € 5 mln.
Tot slot
Met de impuls voor bediening van Beter Bediend zorg ik ervoor dat reistijden inzichtelijker
en betrouwbaarder zijn onder reguliere omstandigheden, bij slecht weer en bij grootschalige
werkzaamheden. Hierdoor wordt een vlotte doorstroming bevorderd en kan de binnenvaart
zich blijven profileren als duurzaam en betrouwbaar alternatief voor vervoer over
de weg.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat