Brief regering : Uitvoering motie van het lid Van Ojik over aanbevelingen van het Planetary Security Initiative (Kamerstuk 35000-V-23)
31 793 Internationale klimaatafspraken
Nr. 184 BRIEF VAN DE MINISTERS VAN BUITENLANDSE ZAKEN EN VOOR BUITENLANDSE HANDEL EN ONTWIKKELINGSSAMENWERKING
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 februari 2019
Met deze brief informeren wij Uw Kamer over de manier waarop de regering de aanbevelingen
die voortkomen uit het Planetary Security Initiative omzet in concrete acties, conform de motie van het lid Van Ojik over het Planetary
Security Initiative (Kamerstuk 35 000 V, nr. 23).
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken lanceerde in 2015 het Planetary Security Initiative
als een meerjarig programma met het doel de inzet voor klimaat, veiligheid en duurzame
ontwikkeling beter te verbinden in de praktijk. De jaarlijkse Planetary Security Conferentie
biedt een internationaal platform aan deskundigen en beleidsmakers op het snijvlak van klimaatverandering,
duurzame ontwikkeling en veiligheid. Hiermee faciliteert het initiatief de internationale
praktijkgemeenschap op dit onderwerp. Het initiatief wordt uitgevoerd door een consortium
van denktanks onder leiding van Clingendael. Vanzelfsprekend heeft Nederland de kennis
en inzichten die dit initiatief heeft opgeleverd, meegenomen in zijn beleid. Deze
brief beschrijft wat Nederland met de aanbevelingen van het initiatief heeft gedaan
en voornemens is te doen.
Het initiatief presenteerde in december 2017 de «The Hague Declaration on Planetary Security», die namens Nederland is onderschreven door de Minister van Buitenlandse Zaken.
De verklaring bevat een actieagenda voor de Planetary Security gemeenschap; niet als
een verplichting om op alle thema’s en regio’s actie te nemen, maar om de vertaalslag
van analyse naar actie te bevorderen middels het aanreiken van aanbevelingen. De verklaring
bouwt voort op de discussies en uitkomsten rond de prioritaire regio’s en thema’s
van de Planetary Security Conferentie in 2017.
Een overzicht van de inzet en voortgang van de uitvoering door de Planetary Security
gemeenschap op de verschillende actiesporen van de verklaring wordt gepresenteerd
tijdens de aankomende Planetary Security Conferentie op 19 en 20 februari 2019. Vooruitlopend
hierop vindt u onderstaand het gevraagde plan met de Nederlandse acties in dit verband.
Daarna wordt beschreven hoe Nederland de aanbevelingen van de Planetary Security Gemeenschap
meeneemt in multilaterale fora en in het bilaterale beleid.
1. The Hague Declaration on Planetary Security
De verklaring roept op tot concrete acties op zes thema’s/regio’s, te weten:
1. Creëren van een institutionele eenheid voor klimaat en veiligheid
2. Gecoördineerde respons op migratie en klimaatverandering
3. Bevordering van stedelijke weerbaarheid
4. Ondersteuning van gezamenlijke risicobeoordeling in de Tsjaadmeer-regio
5. Versterking van klimaat- en conflict-sensitieve ontwikkeling in Mali
6. Ondersteuning van duurzame waterstrategieën in Irak
I. Creëren van een institutionele eenheid voor klimaat en veiligheid
Als gekozen lid van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties (VNVR) in 2018 heeft
het Koninkrijk aandacht gevraagd voor klimaat- en water gerelateerde veiligheidsrisico’s.
Daarbij heeft het Koninkrijk de aanbeveling van de «The Hague Declaration on Planetary
Security» meegenomen om klimaat en veiligheid sterker te verankeren in het VN-systeem.
Deze aanbeveling bouwt voort op eerdere suggesties van lidstaten en is in lijn met
het verzoek van kleine eilandstaten (Small Island Developing States) voor sterkere
betrokkenheid van de VNVR bij klimaat-gerelateerde veiligheidsrisico’s. Voor dit thema
is inmiddels personele capaciteit gecreëerd binnen UNDP, UN Environment en het UN
Departement of Political and Peacebuilding Affairs (DPPA), waaraan ook Nederland bijdraagt.
II. Gecoördineerde respons op migratie en klimaatverandering
De «The Hague Declaration on Planetary Security» vraagt specifieke aandacht voor de
link tussen klimaatverandering, migratie en veiligheid, mede in het kader van het
niet-bindende document «Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration (GCM)».
Het GCM is op 19 december 2018 door de Algemene Vergadering van de VN aangenomen (waarbij
Nederland ook een standpuntverklaring afgaf, zoals aangegeven in de Kamerbrief «Standpuntverklaring GCM» (Kamerstuk 30 573, nr. 168) d.d. 20 december 2018). De aanpak van grondoorzaken van migratie alsmede het tegengaan
van irreguliere migratie was een van de aandachtsgebieden van de Nederlandse inzet
in de onderhandelingen over het Global Compact. De aangenomen GCM onderstreept het
belang van gezamenlijke analyse om de gevolgen van klimaatverandering voor migratiebewegingen
beter te onderkennen. Dat is ook in het belang van Nederland en Europa. Ook wijst
het GCM op het belang van beleidsontwikkeling om met deze gevolgen om te gaan. Dit
zal vorm krijgen in het kader van de uitvoering van de GCM.
III. Bevordering van stedelijke weerbaarheid
De aandacht voor de weerbaarheid van steden binnen het beleid op het gebied van Buitenlandse
Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS) sluit nauw aan bij de aanbevelingen van
het Planetary Security Initiative. Zo wordt in de zogeheten Delta Coalition samengewerkt
om (Nederlandse) kennis en kunde te delen. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking
in de Mozambikaanse havenstad Beira. Nederland werkt sinds 2011 samen met het stadsbestuur
aan het tegengaan van overstromingen en het bevorderen van klimaatbestendige en inclusieve
stadsontwikkeling. Nederlandse kennisinstellingen en adviesbureaus zijn betrokken
bij analyses en bij het formuleren van oplossingen. Ook zijn zij instrumenteel bij
het mobiliseren van financiering. De ambassade assisteert de burgemeester bij het
overleg met internationale investeerders. VNG en Kadaster Internationaal helpen de
stad slagvaardiger en transparanter te worden. Stap voor stap verbeteren op deze manier
de leefomstandigheden, het investeringsklimaat, de klimaatbestendigheid en de financiële
slagkracht van de stad. Dit spoor is zowel in het belang van de (ontwikkelings)landen
waarop de initiatieven betrekking hebben, als in het belang van het Nederlandse bedrijfsleven.
IV. Ondersteuning van gezamenlijke risicobeoordeling in de Tsjaadmeer-regio
Het Koninkrijk heeft als voorzitter van de VNVR in maart 2018 aandacht gevraagd voor
de Tsjaadmeerregio. Middels een briefing in de Raad op Wereld Waterdag (22 maart 2018)
werd het belang van de aanpak van grondoorzaken van conflict, waaronder waterschaarste
en klimaatverandering, belicht. Ook werd opgeroepen tot het opstellen van betere risk
assessments en risk management-plannen en een sterkere doorwerking daarvan in rapportages.
Op 18 en 19 februari 2019 vindt een multidisciplinaire expertbijeenkomst over de Tsjaadmeerregio
plaats, direct voorafgaand aan de Planetary Security Conferentie, waar de uitkomsten
van de expertbijeenkomst worden gepresenteerd. De bijeenkomst richt zich op het formuleren
van acties ten aanzien van het verbeteren van livelihoods, waterbeheer, water en sanitatie, klimaatweerbaarheid en het sociaal contract tussen
burgers en overheid in de Tsjaadmeerregio. Tevens wordt aandacht besteed aan conflictmitigatie
en (re-)integratie van jongeren in de arbeidsmarkt.
Dit soort initiatieven zijn van belang met het oog op het voorkomen van terrorisme
en het vergroten van de veiligheid in een regio (de Sahel) die grenst aan Europa.
Dit spoor past ook in de bredere Nederlandse en Europese inzet in de Sahel.
V. Versterking van klimaat- en conflict sensitieve ontwikkeling in Mali
De Nederlandse inzet in de Sahel-regio, met inbegrip van Mali, adresseert het verband
tussen stabiliteit, veiligheid, migratie, het beheer van natuurlijke hulpbronnen en
goed bestuur. In 2017 en 2018 organiseerde de Nederlandse ambassade in Bamako in het
kader van het Planetary Security Initiative workshops met vertegenwoordigers uit het
maatschappelijk middenveld, de private sector, de overheid en ontwikkelingspartners.
Deelnemers deelden de analyse dat stabiliteit en veiligheid negatief worden beïnvloed
door klimaatverandering en de wijze van beheer van natuurlijke hulpbronnen. De bijeenkomsten
vormden de start van een dialoog tussen lokale leiders uit Centraal Mali.
In lijn met de aanbevelingen vanuit het Planetary Security Initiative draagt Nederland
in Mali en de Sahel door middel van een geïntegreerde benadering bij aan de aanpak
van grondoorzaken van beperkte sociaaleconomische perspectieven, instabiliteit en
irreguliere migratie. Deze aanpak is nader beschreven in de Kamerbrief «Nederlandse bijdrage aan MINUSMA in 2019 en veiligheidsinzet in de Sahel 2019 tot
en met 2021» (Kamerstuk 29 521, nr. 368). Daarbij versterkt Nederland in de komende jaren de inzet op het gebied van klimaatadaptatie,
voedselzekerheid, duurzaam watergebruik en het tegengaan van landdegradatie en verwoestijning.
Dit met het doel de bevolking beter bestand te maken tegen de effecten van klimaatverandering
en conflicten over schaarse natuurlijke hulpbronnen te voorkomen. Ook in lopende programma’s
zoals het Strategische Partnerschap «Partners for Resilience» (Wetlands International,
Rode Kruis en CARE) is de link tussen klimaatverandering, beheer van natuurlijke hulpbronnen
en lokaal bestuur reeds ingebed.
Mali is ook gekozen als een focusland voor het door Nederland gesteunde Water, Peace
and Security partnership (WPSP), een project dat kan worden gezien als een spin-off
van het Planetary Security Initiative. Dit partnerschap ontwikkelt en test nieuwe
instrumenten en methoden om tijdig water-gerelateerde conflicten en instabiliteit
te identificeren en te voorkomen. Het partnerschap bestaat uit IHE Delft, Deltares,
The Hague Center for Strategic Studies, World Resources Institute, Wetlands International
en International Alert. In de binnendelta van de Niger in Mali worden de instrumenten
en methoden getest, waarmee de verschillende belangengroepen in deze regio meer inzicht
krijgen in de manier waarop veranderingen van het watersysteem de stabiliteit en veiligheid
in het gebied beïnvloeden en hoe zij conflicten over water kunnen voorkomen. De tool,
met Mali als casus, werd gepresenteerd tijdens een door het Koninkrijk georganiseerde
informele sessie van de Veiligheidsraad («Arria») over «Water, Peace & Security» op
26 oktober jl.
VI. Ondersteuning van duurzame waterstrategieën in Irak
In lijn met de aanbevelingen van het Planetary Security Initiative ondersteunt Nederland
Irak bij het actualiseren van zijn nationale waterstrategie via samenwerking met IHE
Delft. Deze strategie bevat een prognose van de beschikbare hoeveelheid water en de
behoefte aan water tot het jaar 2030. Analyses laten zien dat Irak in een relatief
korte periode veranderd is van een land met een wateroverschot in een land met watertekorten.
Het is van groot belang voor Irak dat er goede afspraken worden gemaakt over de toevoer
van water vanuit de buurlanden Iran, Syrië en Turkije. Ook binnen Irak zijn er conflicten
tussen provincies en tussen de verschillende groepen watergebruikers (landbouw, energievoorziening
en drinkwatervoorziening). Droogte kan ertoe leiden dat de stabiliteit in delen van
Irak in het geding komt, bijvoorbeeld indien binnenlandse migratie naar gebieden met
meer water tot spanningen leidt. Het Water, Peace and Security partnership draagt
bij aan een project van de Internationale Organisatie voor Migratie dat beoogt een
analyse te maken van de relatie tussen waterstress en migratie in Irak en mogelijke
opties te identificeren om instabiliteit door droogte-gerelateerde interne migratie
te voorkomen.
Ook dit spoor is in het belang van de veiligheid van Europa en onze bondgenoten in
de regio.
2. Inzet in multilaterale fora
De Nederlandse inzet in de VNVR op het gebied van klimaat en veiligheid bouwde mede
voort op aanbevelingen en inzichten van het Planetary Security Initiative. Naast de
voornoemde inzet, de briefing over de Tsjaadmeerregio en de informele Veiligheidsraadsessie
(«Arria») over de veiligheidsimplicaties van water stress, zijn mede door inzet van het Koninkrijk de negatieve effecten van klimaatverandering
op de veiligheid in West-Afrika, de Sahel, Centraal-Afrika, Soedan en Somalië erkend
in verschillende producten van de VN-Veiligheidsraad, met inbegrip van mandaten van
vredesmissies.
Minister-President Rhuggenaath van Curaçao sprak namens het Koninkrijk tijdens het
debat in de Veiligheidsraad over klimaat en veiligheid op 11 juli 2018, waarbij hij
specifiek de bedreigingen voor Small Island Developing States (SIDS) benoemde. Het Koninkrijk herhaalde deze boodschap tijdens het door de Dominicaanse
Republiek georganiseerde open debat op 25 januari jl. In de context van het lidmaatschap
van de Veiligheidsraad en het Planetary Security Initiative organiseerde het Koninkrijk
op 13 december jl. voorts een regionale planetary security conference op Aruba, waar de klimaat-gerelateerde bedreigingen voor kleine eilandstaten centraal stonden. De conclusies van deze regionale conferentie worden gepresenteerd
tijdens de aankomende Planetary Security Conference in Den Haag.
Ook in EU-verband heeft Nederland aandacht gevraagd voor de relatie tussen klimaatverandering,
water en veiligheid. De Conclusies van de Raad Buitenlandse Zaken (RBZ) over klimaatdiplomatie
van 26 februari 2018 (nr. 6125/18) verwijzen specifiek naar de Planetary Security
conferenties en de «The Hague Declaration on Planetary Security». In de Conclusies
van de Raad over waterdiplomatie van 19 november 2018 (nr. 13991/18) wordt de relatie
tussen klimaat, water en veiligheid genoemd en worden de activiteiten van lidstaten
om deze onderwerpen te agenderen binnen de VN-Veiligheidsraad, zoals Nederland het
afgelopen jaar heeft gedaan, verwelkomd.
Op basis van de inzichten van het Planetary Security Initiative zal Nederland in VN-
en EU-verband aandacht blijven vragen voor de klimaat-veiligheid nexus met het oogmerk
dat ook op deze niveaus klimaat-gerelateerde veiligheidsrisico’s consequent worden
onderkend en bijpassende interventiestrategieën worden ontwikkeld. Dit zal met name
spelen in fragiele staten, maar ook in bijvoorbeeld het Arctisch gebied, waar klimaatverandering
en geopolitiek (mede door nieuwe vaar- en handelsroutes) nauw met elkaar verbonden
zijn.
3. Overige inzet
Zowel in het veiligheidsbeleid als in het BHOS-beleid wordt waar relevant klimaatbestendigheid
en conflictsensitiviteit meegenomen. Een meer geïntegreerd klimaat- en veiligheidsbeleid
draagt bij aan bestrijding van de grondoorzaken van instabiliteit, en daarmee ook
onze nationale veiligheid, zoals aangegeven in de Notitie Geïntegreerde Buitenland-
en Veiligheidsstrategie 2018–2022 Wereldwijd voor een veilig Nederland (Kamerstuk 33 694, nr. 12). Op basis van de BHOS-nota Investeren in Perspectief (Kamerstuk 34 952, nr. 1) is binnen het BHOS-beleid aandacht voor de mogelijke synergie tussen klimaatadaptatie
en conflictpreventie. Dit wordt context-specifiek in actie vertaald, zoals in Mali.
Vervolg Planetary Security Initiative
De Planetary Security Conferentie die op 19 en 20 februari zal plaatsvinden in Den
Haag is gericht op het formuleren van concrete acties op uiteenlopende niveaus (internationaal,
regionaal, in betrokken landen). De conferentie is de laatste van een serie van vier
en daarmee de culminatie van het Planetary Security Initiative in deze vorm. Mede
door het initiatief staat de relatie tussen klimaat en veiligheid hoger op de nationale
en internationale agenda’s en is een belangrijke impuls gegeven aan de ontwikkeling
van kennis, het voorspellend vermogen en interventiestrategieën om klimaat-gerelateerde
veiligheidsrisico’s tijdig te identificeren en te voorkomen. Met de resultaten die
Nederland via het Planetary
Security Initiative heeft bereikt als vertrekpunt, zal het kabinet via multilaterale
fora, eigen activiteiten en ondersteuning van kennisopbouw actief blijven bijdragen
aan het verminderen van klimaat-gerelateerde veiligheidsrisico’s.
De Minister van Buitenlandse Zaken, S.A. Blok
De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, S.A.M. Kaag
Indieners
-
Indiener
S.A. Blok, minister van Buitenlandse Zaken -
Medeindiener
S.A.M. Kaag, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking