Brief regering : Beheerovereenkomst Digitaal Stelsel Omgevingswet
33 118 Omgevingsrecht
Nr. 116 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 januari 2019
De bestuurlijke partijen die gezamenlijk werken aan de invoering van de Omgevingswet,
de Vereniging Nederlandse Gemeenten, Unie van Waterschappen, het Interprovinciaal
Overleg en het Rijk, hebben 18 december 2018 een beheerovereenkomst voor het Digitaal
Stelsel Omgevingswet Landelijke Voorziening (DSO-LV) ondertekend. Hiermee is er gezamenlijke
instemming bereikt over het inrichten van het beheer en het waarborgen van de stabiliteit
van de DSO-LV na afloop van de ontwikkelfase van het basisniveau in 2019.
Deze beheerovereenkomst (Stcrt 2019, nr. 109) is een nadere uitwerking van het Bestuursakkoord Implementatie Omgevingswet (2015)
en het Hoofdlijnenakkoord financiële afspraken stelselherziening omgevingsrecht (2016)
en bied ik u hierbij aan1. Eenzelfde brief is ook verzonden naar de Eerste Kamer.
De overeenkomst regelt onder andere de inhoud en de uitvoering van de beheertaak,
de financiering en de samenwerkingsafspraken voor een optimale werking van de DSO-LV.
Ook het uitvoeren van evaluaties en het nemen van besluiten hierover, geschilbeslechting,
looptijd en procesafspraken voor de verdere uitbouw van het DSO-LV zijn opgenomen
in de beheerovereenkomst. Een verdere toelichting op de beheerovereenkomst is opgenomen
in het beheerarrangement, dat u ook als bijlage bij deze brief aantreft2.
De governance van het beheer wordt ingericht langs drie lijnen: strategisch, tactisch
en operationeel beheer onder interbestuurlijke aansturing.
Strategisch beheer zorgt er voor dat tactisch en operationeel beheer van DSO-LV binnen
het interbestuurlijke kader kunnen werken. Daarnaast zorgt strategisch beheer voor
het bewaken van de gemaakte afspraken.
Tactisch beheer zorgt voor het coördineren en managen van het operationeel beheer
van de verschillende onderdelen van DSO-LV, het borgen van de werking van DSO-LV in
DSO als stelsel en in de keten van informatiestromen.
Onder operationeel beheer wordt verstaan de inrichting, instandhouding, werking en
beveiliging van onderdelen van de landelijke voorziening, waaronder ook het continu
verder ontwikkelen van DSO-LV.
In bijlage 3 van de beheerovereenkomst is een volledig overzicht opgenomen van de
taken en verantwoordelijkheden van de strategisch, tactische en operationeel beheerders.
Om uitwerking te geven aan de beheerovereenkomst zal de Minister van BZK als stelselverantwoordelijke
voor de Omgevingswet en de DSO-LV, het strategisch beheer van DSO-LV namens de interbestuurlijke
partners op zich nemen. Ook is de Minister van BZK verantwoordelijk voor de opdrachtverlening
voor tactisch en operationeel beheer van DSO-LV.
De partijen spreken met de beheerovereenkomst de intentie uit om het Kadaster in 2019
opdracht te geven voor het tactisch beheer voor de periode tot en met 2023. De huidige
ontwikkelpartners, zoals Geonovum, Kadaster en Rijkswaterstaat, zijn beoogd partner
voor het operationele beheer. Het Kadaster zal naast tactisch beheer ook een rol houden
op operationeel niveau. Dit zal duidelijk worden gescheiden binnen de organisatie.
Er is gekozen voor deze onderverdeling naar strategisch, tactisch en operationeel
beheer om recht te doen aan de veelomvattendheid van het DSO-LV en om de samenhang
tussen DSO-LV en haar omgeving te borgen. Een goed functioneren van DSO-LV is mede
afhankelijk van een goede aansluiting op (ontwikkelingen in) wetgeving en beleid,
op voor de toepassing van de Omgevingswet relevante kennisgebieden en instituten,
alsook de inpassing in een breder stelsel van digitale overheidsvoorzieningen. Daarnaast
is aansluiting op werkprocessen van bestuursorganen bij de uitvoering van de Omgevingswet,
alsmede het vermogen om in te spelen op veranderingen en innovaties van belang. De
tactische beheerorganisatie zal hier regie op voeren.
Vervolg
De inrichting van het beheer van DSO-LV zal in 2019 verder worden vormgegeven. Het
beheer wordt nader verankerd in de Omgevingswet via de tweede nota van wijziging bij
de Invoeringswet, met verdere uitwerking in de uitvoeringsregelgeving. Daarnaast zal
de formele opdrachtverlening aan de tactisch en operationeel beheerders plaats vinden
binnen de daarvoor geldende juridische kaders. Ook zal het beheer functioneel worden
ingericht, zodat bij oplevering van de DSO-LV in 2019 het stelsel overgedragen kan
worden aan de bij beheer betrokken organisaties.
Tot aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet in 2021 hebben de beheerpartijen de
tijd om naar een volwassen beheersituatie toe te groeien. De beheerovereenkomst legt
daar een belangrijke basis voor en ik vind het van grote waarde dat de interbestuurlijke
samenwerking een vervolg krijgt in de beheerfase van de DSO-LV. Ik ben de interbestuurlijke
partners dan ook zeer erkentelijk voor hun inzet om tot deze beheerovereenkomst te
komen.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
K.H. Ollongren
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties