Brief regering : Antwoorden op vragen commissie inzake laagvermogen middengolf, overdracht hoogvermogen middengolf 1008 en herverdeling kavel B05 (FM Randstad)
24 095 Frequentiebeleid
Nr. 460
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 januari 2019
De vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat heeft mij op 19 december jl.
verzocht een brief aan de Kamer te doen toekomen met informatie over de laagvermogen
middengolf, de overdracht van de hoogvermogen middengolf 1008 en de herverdeling van
kavel B05 (FM Randstad).
Hierbij voldoe ik aan dit verzoek.
Vragen van de leden van de vaste commissie
Verlening LPAM (laagvermogen middengolf)
Een aantal vergunninghouders in de sector zou reeds gestopt zijn of zou van plan zijn
dat per 1 januari te doen vanwege het feit dat toezichtskosten een jaar vooruit betaald
moeten worden, terwijl verlening of een nieuwe (dezelfde) vergunning onzeker is. Vanuit
de sector wordt aangedrongen op verlenging voor bestaande vergunninghouders. Zijn
deze geluiden bij u bekend, heeft hier overleg over plaatsgevonden met sectorpartijen
en het Agentschap Telecom en is het mogelijk bestaande vergunningen te verlengen?
Welke bezwaren bestaan anders hiertegen?
De huidige vergunningen voor laagvermogen middengolfomroep (hierna: LVMG-vergunningen)
lopen allemaal af op 10 mei 2019. De toezichtskosten ten behoeve van de werkzaamheden
die AT verricht, dienen betaald te worden voor de periode vanaf 1 januari 2019 tot
het einde van de vergunningsperiode, in dit geval 10 mei 2019. Er hoeft dus niet een
heel jaar vooruit betaald te worden.
In 2016 is een pilot gestart met de eerste uitgifte van LVMG-vergunningen. Bij de
start van de pilot is besloten dat alle vergunningen op 10 mei 2019 aflopen om eerst
te bezien of er voor deze nieuwe vergunningen met laag vermogen voldoende belangstelling
zou zijn. Dat de vergunningen aflopen staat aangegeven in het uitvoeringsbesluit met
uitgangspunten en is ook zo bepaald in de verleende vergunningen. Partijen wisten
dus op het moment dat zij de vergunning aanvroegen dat het ging om vergunningen met
een beperkte looptijd en bovendien dat het ging om een pilot. Agentschap Telecom heeft
de pilot conform toezegging in 2018 geëvalueerd. Uit de evaluatie van de pilot is
gebleken dat het beleid om laagvermogen middengolf -vergunningen uit te geven succesvol
is en dat de betrokken partijen graag willen dat dit beleid wordt voortgezet.
Gelet op de omstandigheid dat er sprake was van een pilot, dat vanaf de start al is
gecommuniceerd dat de vergunningen zouden eindigen, dat dat in de vergunningen ook
is bepaald en rekening houdend met de belangen van zowel de bestaande vergunninghouders
als andere belangstellenden, is naar mijn oordeel een nieuwe verdeling wenselijk.
Bij de nieuwe verdeling zal een vergunning verleend worden voor vijf jaar, waarbij
de geldigheidsduur van de verleende vergunningen in beginsel telkens automatisch met
vijf jaar zal worden verlengd, tenzij de vergunninghouder zelf een gewenste eerdere
einddatum aangeeft. Om die reden is op 6 december 2018 een regeling waarin de nieuwe
verdeelprocedure is geregeld ter consultatie voorgelegd. Daarin is onder meer het
aanvraagproces aangepast om de doorlooptijd van de behandeling van aanvragen te verkorten.
De consultatie is op 7 januari jl. beëindigd en de consultatiereacties worden meegewogen
in de vormgeving van de definitieve regeling. De reacties vormen echter geen aanleiding
om af te zien van het voor nemen om over te gaan tot een nieuwe uitgifte.
Overdracht hoogvermogen middengolf 1008
Er zijn signalen dat bepaalde sectorpartijen de overdracht voor 1 januari 2019 niet
rondkrijgen wegens ongunstige voorwaarden. Het gevolg zou zijn dat het kanaal verloren
gaat voor landelijke uitzendingen, of dat toezichtskosten (voor het jaar 2019) voor
niets betaald moeten worden. Kunt u een toelichting geven op de overdracht hoogvermogen
middengolf 1008, of de genoemde problemen bij u bekend zijn en of er ruimte is om
oplossingen te zoeken voor dit specifieke probleem? Zo ja, wat kunnen deze oplossingen
zijn?
Op verzoek van de vergunninghouder van de vergunning voor de frequentie 1008 KHz is
de betreffende vergunning voor hoogvermogen middengolf per 4 januari 2019 ingetrokken.
Voordat hiertoe daadwerkelijk is overgegaan, heeft er overleg plaatsgevonden tussen
de vergunninghouder, het agentschap en het ministerie.
In de Telecommunicatiewet wordt de mogelijkheid geboden om vergunningen over te dragen.
Om daarvoor in aanmerkingen te komen, moeten partijen aan een aantal algemene vereisten
voldoen, zo mag de beoogde vergunninghouder bijvoorbeeld niet failliet zijn. Agentschap
Telecom heeft echter geen overdrachtsverzoek voor de betreffende vergunning ontvangen.
Wel hebben er enkele verkennende gesprekken over de mogelijkheid tot overdracht plaatsgevonden
met de (toenmalige) vergunninghouder. Daarnaast heeft er via e-mail contact plaatsgevonden
met een mogelijke beoogde nieuwe vergunninghouder. Hieruit blijkt niet dat er sprake
was van belemmeringen waar deze partij tegen aan liep. Dit heeft echter niet geleid
tot een daadwerkelijk verzoek om de vergunning over te dragen. In goed overleg met
de vergunninghouder is er, bij het uitblijven van een overdrachtsverzoek van een andere
partij, vervolgens overgegaan tot intrekking van de vergunning.
Herverdeling kavel B05 (FM Randstad)
Kunt u een feitenrelaas sturen inzake de beslissing tot de herverdeling, de toegelaten
veilingdeelnemers en het verloop van de veiling en of hier onregelmatigheden zijn
voorgevallen? Kunt u daarnaast ingaan op de van toepassing zijnde regeling, de reden
waarom deze is bijgesteld en vanaf wanneer deze toegepast gaat worden? Kunt u daarbij
tevens aangeven wat dit betekent voor de duur van de vergunningsperioden en het overleg
met de sectorpartijen inzake de herverdeling van deze kavel?
In juni 2018 is kavel B05 geveild. De veilingprocedure heeft plaatsgevonden op grond
van de Regeling aanvraag- en veilingprocedure teruggekomen niet-landelijke commerciële
FM-vergunningen 2017 (hierna: veilingregeling). Alle aanvragen die zijn ingediend,
zijn getoetst aan de voorwaarden in de veilingregeling. Aanvragers die voldeden aan
alle criteria uit de veilingregeling, waaronder het storten van een waarborgsom voor
het betalen van het bod, zijn toegelaten tot de veiling. Aangezien er meerdere partijen
een geldige aanvraag hebben ingediend en dus zijn toegelaten tot de veiling, heeft
er een veiling plaatsgevonden. Deze veiling verliep via internet, met behulp van een
elektronisch veilingsysteem. Er hebben zich tijdens de veilingprocedure geen onregelmatigheden
voorgedaan.
Op 25 juni 2018 maakte Agentschap Telecom bekend dat Stichting SB Radio de winnaar
was van de veiling van kavel B05. Omdat het veilingbod vervolgens niet volledig is
betaald, is op 14 september 2018 de vergunning met ingang van 17 september 2018 ingetrokken.
Overigens merk ik op dat een dergelijke situatie zich nog niet eerder heeft voorgedaan
bij een niet-landelijk kavel. Aangezien de veilingregeling niet voorziet in een nieuwe
veiling met de overgebleven toegelaten aanvragers, heeft de intrekking tot gevolg
dat de veilingprocedure opnieuw moet plaatsvinden.
Ik ben echter van plan de betreffende veilingregeling aan te passen om een herhaling
van deze of een vergelijkbare situatie in de toekomst te voorkomen. Een concept van
deze aanpassing is tussen 6 december 2018 en 7 januari 2019 geconsulteerd. Het betreft
in hoofdzaak de volgende twee aanpassingen. Ten eerste, wordt de vergunning pas na
de betaling van het volledige veilingbod aan de winnaar verleend. Hiervoor heeft de
winnaar twee weken de tijd. Ten tweede, als betaling van het veilingbod door de winnaar
van de veiling niet op tijd en volledig heeft plaatsgevonden, dan kan de vergunning
snel opnieuw geveild worden aan de andere deelnemers van de uitgevoerde veiling en
hoeft er geen volledig nieuwe aanvraagprocedure plaats te vinden.
Bij een nieuwe veiling van de vergunning voor kavel B05 zal de vergunningsperiode
eindigen op 31 augustus 2022. Dit is de einddatum die geldt voor alle radiovergunningen
voor analoge (FM) en digitale radio-omroep van niet-landelijke commerciële omroepen.
Vanuit de sector is mij verzocht om een snelle en nieuwe verdeling van de vergunning
voor kavel B05 en de bijbehorende vergunning voor digitale radio-omroep in allotment
8A. De start van de aanvraagprocedure van de nieuwe veiling is gepland in het eerste
kwartaal van dit jaar.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
M.C.G. Keijzer
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat