Brief regering : Maatregelen jaarwisseling
28 684 Naar een veiliger samenleving
Nr. 546 BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID EN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR
               EN WATERSTAAT
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 december 2018
Op verzoek van uw Kamer1 informeren wij u over de stand van zaken betreffende de opvolging van de aanbevelingen
                  van de Onderszoeksraad voor Veiligheid (OVV) en de in onze brief van 8 juni 20182 opgenomen maatregelen. Uw Kamer refereert hierbij aan de op 28 november 2018 door
                  de OVV gepubliceerde notitie over de opvolging van de in het rapport Veiligheidsrisico’s
                  jaarwisseling van december 2017 opgenomen aanbevelingen.
               
Direct na het uitkomen van het rapport is aan de slag gegaan met de adviezen van de
                  OVV teneinde te komen tot een adequaat pakket maatregelen. Kabinetsberaad heeft tot
                  de conclusie geleid dat een algeheel vuurwerkverbod of een landelijk verbod op knalvuurwerk
                  en vuurpijlen vooralsnog niet de juiste maatregel zou zijn. De mensen die wel op een
                  goede en normale manier met vuurwerk omgaan zouden dit anders niet meer kunnen doen
                  door het handelen van een kleine groep die daar niet goed mee omgaat. Maar die kleine
                  groep mensen veroorzaakt wel rondom de jaarwisseling door hun onverantwoorde, gevaarlijke
                  gedrag rondom vuurwerk veel overlast en veroorzaakt vooral veel gevaar, schade en
                  ellende voor hulpverleners, politie, gemeentelijke handhavers, gewone burgers en dieren.
                  Alleen al daarin ligt voldoende reden voor een stevige aanpak omtrent vuurwerk. Daartoe
                  heeft het Kabinet besloten tot een groot pakket aan maatregelen. Bij brief van 8 juni
                  2018 is Uw Kamer geïnformeerd over de uitwerking daarvan. Vervolgens heeft op 20 juni
                  2018 het plenaire debat hierover plaatsgevonden in Uw Kamer (Handelingen II 2017/18,
                  nr. 96, item 8). Hierbij is een drietal moties aangenomen, in deze brief ga gaan wij in op de uitvoering
                  van die moties en op de stand van zaken van de door ons genoemde maatregelen.
               
Moties
In de motie van de leden Dik-Faber (CU) en Den Boer (D66)3 wordt verzocht om een expliciete wettelijke bevoegdheid voor gemeenten of gemeentelijke
                  organen om gemeenten geheel vuurwerkvrij te maken. Over de uitvoering daarvan hebben
                  wij uw Kamer bij brief van 16 november 20184 geïnformeerd. Wijziging van het Vuurwerkbesluit is in voorbereiding. Daarbij streven
                  wij ernaar deze wijziging van het Vuurwerkbesluit tijdig gereed te hebben vóór de
                  jaarwisseling van 2019–2020.
               
De motie van de leden Den Boer (D66) en Dik-Faber (CU)5 betreft een onafhankelijke evaluatie naar de effecten van de nieuw ingevoerde maatregelen,
                  waarbij de adviezen van de OVV, de ervaringen van gemeenten en de politie en de voortgang
                  van het maatschappelijk debat nadrukkelijk worden betrokken. Bij de uitvoering hiervan
                  gaat het om de volgende deelonderwerpen die afzonderlijk zullen worden onderzocht:
               
– Onderzoek naar de effecten van nieuw ingevoerde maatregelen betreft komende jaarwisseling
                        de verplichtstelling van een lanceerstandaard voor vuurpijlen. Deze maatregel zou
                        een direct effect moeten hebben op het aantal letselgevallen. Begin volgend jaar zal
                        deze maatregel worden geëvalueerd aan de hand van de letselcijfers.
                     
– De voortgang van het maatschappelijk debat zal worden onderzocht via extern onderzoek
                        naar de beleving van vuurwerk tijdens de jaarwisseling. Hierbij zal sprake zijn van
                        voortzetting van eerder uitgevoerde onderzoeken om uiteindelijk ook een trend te kunnen
                        constateren.
                     
– Voorts zal er een onafhankelijk onderzoek plaatsvinden naar de ervaringen van politie
                        en gemeenten. Hierbij speelt het door de OVV genoemde aspect van de aard en omvang
                        van de problemen die gemeenten rond oud en nieuw ervaren en valt de grote variatie
                        in probleemperceptie op. Er zal een selectie worden gemaakt van gemeenten die bij
                        het onderzoek worden betrokken. Vervolgens kan worden geëvalueerd hoe de jaarwisseling
                        daar is verlopen, welke elementen goed werkten en welke niet en wat er valt te leren
                        voor de toekomstige aanpak. Dit onderzoek zal in 2019 starten.
                     
– Tot slot leveren politie en het Openbaar Ministerie al een aantal jaren een rapportage
                        en cijfers over het verloop van de jaarwisseling op. Dat zal ook gelden voor de jaarwisseling
                        2018–2019.
                     
Wij zullen uw Kamer in de eerste helft van 2019 over de uitkomsten in samenhang informeren.
Aan de motie van de leden Krol (50 plus), Van der Staaij (SG) en Buitenweg (Groen
                  Links)6 over het aan de orde stellen van een verbod op de productie van zwaar professioneel
                  knalvuurwerk in EU-verband geven wij uitvoering door in het verlengde van de huidige
                  Europese onderzoek naar de illegale handel van dit type vuurwerk bij de Europese Commissie
                  (EC) aan te dringen op een verbod.
               
Aanbevelingen OVV
Aanbeveling 1
Verbied vuurwerk dat in de praktijk de grootste inbreuk maakt op de veiligheid doordat
                  het zorgt voor letsel (vuurpijlen) en overlast (knalvuurwerk).
               
De oorzaak van gevaarzetting en van overlast door knalvuurwerk is voor een belangrijk
                     deel te wijten aan ongepast of zelfs onveilig gedrag, bijvoorbeeld omdat met knalvuurwerk
                     wordt gegooid naar omstanders. Daarom zullen wij nog nadrukkelijker inzetten op gedragsverandering
                     via voorlichting. Mochten de maatregelen uiteindelijk niet tot verbetering leiden,
                     dan sluiten wij in de toekomst andere maatregelen niet uit.
                  
Vuurpijlen zorgen vooral bij omstanders voor veel letsel, omdat deze vaak niet recht
                     omhoog gaan bij afschieten of omvallen. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en
                     Milieu heeft geadviseerd dat dit letsel voorkomen kan worden door gebruikmaking van
                     een lanceerstandaards bij het afschieten van vuurpijlen. Dit advies is overgenomen.
                     Komende jaarwisseling zijn bij ministeriële regeling lanceerstandaards verplicht gesteld
                     in gebruik en bij verkoop van vuurpijlen aan consumenten. Uw Kamer heeft hierover
                     op 22 november 20187, 5 december 20188 en 13 december 20189 een brief ontvangen waaruit blijkt dat er inmiddels een ruim aantal lanceerstandaarden
                     door de ILT is goedgekeurd. Begin volgend jaar zal deze maatregel worden geëvalueerd
                     aan de hand van de letselcijfers en zal worden bezien of aanvullende maatregelen met
                     betrekking tot vuurpijlen nodig zijn.
                  
Aanbeveling 2
Zorg voor meer inzicht in de relatie tussen het type vuurwerk en de omvang van de
                  ernst van het letsel en neem indien noodzakelijk nadere maatregelen.
               
Komende jaarwisseling worden de resultaten van het jaarlijkse onderzoek van Veiligheid
                  NL naar type vuurwerk en letsel vergeleken met de testresultaten van de Inspectie
                  Leefomgeving en Transport op vuurwerkartikelen. Dit maakt nadere maatregelen op basis
                  van type vuurwerk en letsel mogelijk, waarbij we een verbod van bepaalde typen vuurwerk
                  niet uitsluiten. Deze maatregelen zijn nadrukkelijk een eerste stap naar veiliger
                  vuurwerk.
               
Aanbeveling 3
Verplicht verkopers van consumentenvuurwerk tot gratis verstrekking van vuurwerkbrillen
                  en aansteeklonten en tot het geven van voorlichting over veilig gebruik van de verkochte
                  vuurwerkartikelen.
               
Momenteel is een wijziging van het Arbobesluit en het Vuurwerkbesluit in voorbereiding
                  waarin de verplichting is opgenomen dat personeel van vuurwerkwinkels kennis moeten
                  hebben over de risico’s van vuurwerk en consumenten daarover kunnen informeren. Daarnaast
                  is een wijziging van het Vuurwerkbesluit in voorbereiding waarin vanaf volgend jaar
                  het gratis verstrekken van vuurwerkbrillen en aansteeklonten bij verkoop van vuurwerk
                  verplicht is gesteld. Met de branche is afgesproken dat lopende de voorbereiding van
                  de wetgeving vuurwerkbrillen en aansteeklonten dit jaar al gratis verstrekt worden.
               
Aanbeveling 4
Versterk de opsporing en vervolging van de handel in illegaal vuurwerk. Denk daarbij
                     aan extra personele capaciteit, een betere informatiepositie en intensievere samenwerking
                     op nationaal en internationaal niveau.
                  
Voor de aanpak van illegaal vuurwerk geldt dat in de afgelopen jaren het zwaartepunt
                     van de inzet van het openbaar ministerie is verlegd naar de aanpak van handelaren
                     en buitenlandse producenten om op die manier het grootste effect op deze illegale
                     markt te sorteren. Internationaal wordt intensief samengewerkt met andere landen.
                  
De capaciteit voor opsporing en vervolging van illegaal vuurwerk is in voldoende mate
                  aanwezig. De inzet richt zich op intensivering van de controle op postpakketten, het
                  verstoren van de handel via social media, het bundelen van kennis en expertise door
                  een versterkte samenwerking tussen opsporingsinstanties in Nederland en met andere
                  landen. Deze op 8 juni jl. aangekondigde maatregen zijn ingezet. Dit heeft eraan bijgedragen
                  dat tot op heden al ruim 36.000 kilo illegaal vuurwerk in beslag is genomen, diverse
                  personen zijn aangehouden voor illegaal bezit of handel in vuurwerk en ongeveer 1.000
                  Instagram accounts offline werden gehaald waarop handel in illegaal vuurwerk zichtbaar
                  was. Daarnaast werd 6 december jl. ook publiek dat op Nederlands initiatief een groot
                  internationaal opsporingsonderzoek is uitgevoerd naar Poolse webshops die over de
                  eigen landsgrenzen heen zwaar illegaal vuurwerk aanboden en via postpakketten verstuurden.
                  Behalve Nederland deden ook Polen, Duitsland, Frankrijk, Europol en Eurojust hieraan
                  mee. Vier Poolse webshops zijn offline gehaald, 80 ton illegaal vuurwerk is in beslag
                  genomen en in verschillende landen, waaronder Nederland, zijn verdachten aangehouden.
                  In Nederland zijn in het kader van dit onderzoek zicht verkregen op tweeduizend adressen,
                  waar de afgelopen maanden vuurwerk is besteld. Daarmee is de handel in illegaal vuurwerk
                  nationaal en internationaal een gevoelige slag toegebracht.
               
Daarnaast wordt in Benelux verband gewerkt aan een gemeenschappelijk paspoort voor
                  personen met specialistische kennis. Het is hierbij de bedoeling dat zwaar professioneel
                  vuurwerk alleen nog verhandeld kan worden aan personen die aantoonbaar beschikken
                  over een dergelijk paspoort, een erkende opleiding hebben gevolgd en hiervoor zijn
                  aangewezen als personen met specialistische kennis. In de loop van 2019 zal dit project
                  in werking treden.
               
Aanbeveling 5
Bevorder op  Europees niveau  een verdere   beperking van  vuurwerkrisico’s door aanscherping
                  van de Pyrorichtlijn. Denk daarbij in het bijzonder aan een verbod op de productie
                  van zwaar professioneel knalvuurwerk waar geen legale markt voor is.
               
Nederland heeft verschillende initiatieven ontplooid om samen met de EC stappen voor
                  te bereiden die moeten leiden tot aanpassing van de Europese regelgeving en het systeem
                  van handhaving. Deze inspanningen kosten echter veel tijd om gehoor en draagvlak te
                  krijgen bij de EC en de lidstaten voor de Nederlandse inspanningen rond aanscherping
                  van de Europese Pyrorichtlijn. Op aandringen van Nederland is de EC momenteel gestart
                  met een Europees onderzoek naar de illegale handel in zwaar professioneel knalvuurwerk.
               
Aanbevelingen 6 en 7
Evalueer maatregelen voor de jaarwisseling op effectiviteit. Zorg ervoor dat gemeenten
                  van elkaar  leren door  beter gebruik  te maken  van elkaars  ervaringen en goede
                  voorbeelden.
               
Benader oud  en nieuw  als evenement. Neem als  gemeente in  het belang  van de openbare
                     orde en veiligheid de regie om te zorgen dat de jaarwisseling een sterker georganiseerd
                     karakter krijgt. Stimuleer en ondersteun burgers bij het organiseren van activiteiten
                     voor een veilige viering van de jaarwisseling.
                  
Deze aanbevelingen betreffen het lokaal bestuur. De aanbevelingen worden door ons
                     onderschreven. Het is aan gemeenten om te bepalen op welke wijze zij invulling geven
                     aan de jaarwisseling.
                  
Tot slot benadrukken wij dat wij de ontwikkelingen zullen monitoren, onder andere
                  in het Strategisch Beraad Veiligheid met VNG en gemeenten. De uitkomsten hiervan en
                  die van de onafhankelijke evaluaties kunnen reden zijn aanvullende maatregelen te
                  treffen om de jaarwisseling een feest voor iedereen te laten zijn, ook voor de hulpverleners,
                  politie en gemeentelijke handhavers die het feest elk jaar mogelijk maken.
               
De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid - 
              
                  Mede ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat