Brief regering : Appreciatie van de ingediende amendementen en moties bij het pakket Belastingplan 2019 en de Wet implementatie eerste EU-richtlijn antibelastingontwijking
35 026 Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2019)
35 030
Wijziging van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 en de Invorderingswet 1990
in verband met de implementatie van Richtlijn (EU) 2016/1164 van de Raad van 12 juli
2016 tot vaststelling van regels ter bestrijding van belastingontwijkingspraktijken
welke rechtstreeks van invloed zijn op de werking van de interne markt (PbEU 2016,
L 234/26) (Wet implementatie eerste EU-richtlijn antibelastingontwijking)
Nr. 56
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 november 2018
Zoals gebruikelijk tijdens de behandeling van het pakket Belastingplan geef ik in
deze brief mijn appreciatie met betrekking tot de ter zake van de wetsvoorstellen
in het pakket Belastingplan 2019 (Kamerstukken 35 026 t/m 35 029 en Kamerstukken 35 031 t/m 35 033) ingediende amendementen en moties die vandaag in stemming worden gebracht. In deze
brief geef ik tevens mijn oordeel over de ter zake van het wetsvoorstel Wet implementatie
eerste EU-richtlijn antibelastingontwijking (Kamerstuk 35 030) ingediende amendementen en moties.
Bekendmaking percentage eigenwoningforfait
Verder wil ik graag van de gelegenheid gebruikmaken om uw Kamer te informeren over
de indexering van het eigenwoningforfait (ewf-percentage), nu in 2014 is toegezegd
om uw Kamer hierover jaarlijks te informeren.1 De wettelijke indexering van het ewf-percentage vindt plaats aan de hand van de ontwikkeling
van het indexcijfer van de woninghuren (stijging van 2,3% voor vaststelling percentage
2019)2 en de ontwikkeling van de woningwaarden (stijging van 8,3% voor vaststelling percentage
2019). Het op basis daarvan geïndexeerde ewf-percentage wordt naar beneden afgerond
op een veelvoud van 0,05%-punt. Het ewf-percentage voor 2019 bedraagt 0,65%. Dit is
een verlaging met 0,05%-punt ten opzichte van het jaar 2018.
Bekendmaking tabelcorrectiefactor en arbeidskorting
In dezelfde brief heb ik u tevens toegezegd dat ik uw Kamer jaarlijks bij het Belastingplan
zal informeren over de hoogte van de tabelcorrectiefactor en de arbeidskorting als
ik de voor de vaststelling benodigde gegevens heb ontvangen (Kamerstuk 34 000 IX, nr. 5).
De tabelcorrectiefactor voor 2019 bedraagt 1,012. De wettelijke indexering van de
arbeidskorting wordt naast de hiervoor genoemde tabelcorrectiefactor mede bepaald
aan de hand van de ontwikkeling van het wettelijk minimumloon (WML) per 1 januari
van het lopende jaar ten opzichte van het WML per 1 januari van het daaropvolgende
jaar. Het WML bedroeg per 1 januari 2018 € 1.578,0 per maand. Het WML bedraagt per
1 januari 2019 € 1.615,8 per maand. Hierna zijn de uiteindelijke parameters voor de
arbeidskorting weergegeven voor het jaar 2019 zoals deze voortvloeien uit de indexatie
en de voorgestelde beleidsmatige wijzigingen. Tot een inkomen van € 9.694 per jaar
geldt een arbeidskorting van 1,754% van het arbeidsinkomen, met een maximum van € 170.
Bij een arbeidsinkomen vanaf € 9.694 per jaar geldt een arbeidskorting van € 170 vermeerderd
met 28,712% van het arbeidsinkomen boven die € 9.694 met een maximum van in totaal
€ 3.399. Dit maximum wordt bereikt bij een arbeidsinkomen van € 20.940. Boven een
inkomen van € 34.060 per jaar wordt de berekende arbeidskorting verminderd met 6,0%
van het inkomen boven die € 34.060. De arbeidskorting is volledig afgebouwd bij een
arbeidsinkomen vanaf € 90.710.
Ingediende amendementen en moties
In de bijlage treft u een overzicht aan van de ingediende amendementen en moties met
daarbij mijn oordeel. Tevens treft u als bijlage de quickscans aan waarmee de Belastingdienst
de amendementen beoordeelt op uitvoeringsaspecten3.
De Staatssecretaris van Financiën,
M. Snel
BIJLAGE 1
Overzicht oordeel amendementen pakket Belastingplan 2019 en het wetsvoorstel Wet implementatie
van de eerste EU-richtlijn antibelastingontwijking
Nummer
Korte omschrijving amendement
Indiener(s)
Oordeel
Opmerking
Kamerstuk 35 026, nr. 27
Er wordt een extra verlaagd btw-tarief geïntroduceerd voor kraanwater (6%).
Leijten
Laçin
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 026, nr. 25
Kamerstuk 35 026, nr. 33
De drempel voor de giftenaftrek wordt vanaf 2020 geleidelijk verlaagd naar structureel
0,7% in 2023.
Stoffer
Ontraden
Kamerstuk 35 026, nr. 34
De Nederlandse sportvrijstelling treedt een jaar later in werking.
Leijten
Ontraden
Kamerstuk 35 026, nr. 35
De verhoging van het verlaagde btw-tarief gaat niet door.
Snels
Leijten
Nijboer
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 026, nr. 8
Kamerstuk 35 026, nr. 36
De vaste voet in de inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK) behouden en een
afbouwtraject IACK introduceren.
Snels
Ontraden
Kamerstuk 35 026, nr. 37
De expatregeling wordt afgetopt met overgangsecht.
Snels
Leijten
Ontraden
Kamerstuk 35 026, nr. 39
Vanaf 1 januari 2020 bestaat bij lonen (inclusief kostenvergoedingen en dergelijke)
boven € 178.000 geen recht op toepassing van de 30%-regeling of op het onbelast vergoeden
van de werkelijke extraterritoriale kosten.
Voor op 31 december 2018 bestaande gevallen geldt dit pas vanaf 2021.
Nijboer
Stoffer
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 026, nr. 32
Kamerstuk 35 026, nr. 40
Overdrachtsbelasting voor de verkrijging van een eerste woning verlagen naar 0% om
starters tegemoet te komen.
Nijboer
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 026, nr. 17
Kamerstuk 35 026, nr. 42
De ZW-uitkering blijft meetellen als inkomen dat bepalend is voor de hoogte van de
arbeidskorting en de IACK
Nijboer
Gijs van Dijk
Ontraden
Kamerstuk 35 026, nr. 43
De introductie van het tweeschijvenstelsel in de IB en de daarmee samenhangende tariefpercentages
wordt tegengegaan.
Snels
Leijten
Nijboer
Ontraden
Kamerstuk 35 026, nr. 44
Het amendement ziet op het per direct afschaffen van én de 30%-regeling voor ingekomen
werknemers én het lage inkomensvoordeel (LIV).
Van Rooijen
Van Brenk
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 026, nr. 19
35 026, nr. 52
Gemeenten de mogelijkheid bieden voor bepaalde sbbi’s en anbi’s voor de onroerendezaakbelasting
(OZB) het (veelal lagere) eigenaarstarief voor woningen vast te stellen, in plaats
van het (veelal hogere) gebruikerstarief of eigenaarstarief voor niet-woningen.
Omtzigt
Bruins
Van Weyenberg
Stoffer
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 026, nr. 41
Kamerstuk 35 027, nr. 10
Het percentage van de S&O-regeling verlagen tot nul en daarmee de aftrek feitelijk
afschaffen.
Van Aalst
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 027, nr. 8
Kamerstuk 35 028, nr. 6
Afschaffing dividendbelasting ongedaan maken.
Azarkan
Achterhaald
Kamerstuk 35 028, nr. 19
Verhoging van het tarief in de tweede tariefschijf van de vennootschapsbelasting.
Nijboer
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 028, nr. 9.
Kamerstuk 35 028, nr. 20
Het niet verlagen van de tarieven in de vennootschapsbelasting.
Van Rooijen
Ontraden
Kamerstuk 35 028, nr. 23
Verhoging van het hoge tarief van de vennootschapsbelasting.
Kwint
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 028, nr. 12
Kamerstuk 35 028, nr. 24
Verlaging tarief verhuurderheffing met 0,15%-punt.
Dekking via verhoging hoge vpb-tarief met 1%-punt.
Beckerman
Leijten
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 028, nr. 10
Kamerstuk 35 028, nr. 27
Dit amendement regelt dat fiscale beleggingsinstellingen niet meer mogen investeren
in Nederlands vastgoed.
Leijten
Beckerman
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 028, nr. 25
Kamerstuk 35 028, nr. 28
Het niet verlagen van de tarieven in de vennootschapsbelasting.
Snels
Leijten
Nijboer
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 028, nr. 15
Kamerstuk 35 028, nr. 29
Verhoging van het tarief van de innovatiebox van 7% naar 10%.
Snels
Nijboer
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 028, nr. 16
Kamerstuk 35 028, nr. 30
Dit amendement regelt dat fiscale beleggingsinstellingen niet meer mogen investeren
in Nederlands vastgoed.
Leijten
Beckerman
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 028, nr. 25.
Dubbel met Kamerstuk 35 028, nr. 27
Kamerstuk 35 028, nr. 31
Verhoging 25%-tarief Vpb met 0,24%-punt.
Nijboer
Gijs van Dijk
Ontraden
Kamerstuk 35 029, nr. 11
Regelt dat de belasting op leidingwater komt te vervallen.
Van Rooijen
Van Brenk
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 029, nr. 10
Kamerstuk 35 029, nr. 12
De verlaging van de belastingvermindering in de energiebelasting (EB) met € 51 gaat
niet door.
Snels
Ontraden
Kamerstuk 35 029, nr. 14
De verlaging van de belastingvermindering in de energiebelasting (EB) met € 51 gaat
niet door.
Leijten
Beckerman
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 029, nr. 13
Kamerstuk 35 029, nr. 18
Vrijstelling van afvalstoffenbelasting voor afzonderlijk aangeboden asbestafval van
daken die t/m 2024 nog moeten worden gesaneerd (ca. 80 miljoen m2).
Stoffer
Omtzigt
Ziengs
Oordeel Kamer
Vervangt Kamerstuk 35 029, nr. 16
Kamerstuk 35 029, nr. 19
Het amendement beoogt de afschaffing van de BPM-teruggaafregeling voor taxi- en openbaar
vervoer voertuigen niet te laten doorgaan.
Leijten
Laçin
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 029, nr. 17
Kamerstuk 35 030, nr. 5
Het opnemen van een uitzondering voor woningbouwcorporaties in de earningsstrippingmaatregel
uit ATAD1.
Beckerman
Leijten
Ontraden
Kamerstuk 35 030, nr. 10
Het voorgestelde tarief van 7% bij de beoordeling of sprake is van een laagbelastende
staat wordt verhoogd naar 9%.
Van Weyenberg
Omtzigt
Bruins
Snels
Oordeel Kamer
Kamerstuk 35 030, nr. 12
Dit amendement verruimt het toepassingsbereik van de aanvullende CFC-maatregel door
de uitzondering voor CFCs met «wezenlijke economische activiteiten» te laten vervallen.
Leijten
Ontraden
Kamerstuk 35 030, nr. 13
De earningsstrippingmaatregel beperkt de aftrekbaarheid van het saldo aan rente tot
30% van de fiscale EBITDA. Met dit amendement wordt dit percentage verlaagd van 30%
tot 10%, waardoor minder rente aftrekbaar is.
Leijten
Ontraden
Kamerstuk 35 030, nr. 15
Het tarief van 7% bij de beoordeling of sprake is van een laagbelastende staat te
verhogen naar 10%.
Nijboer
Leijten
Ontraden
Kamerstuk 35 030, nr. 17
In beginsel alle (in)directe dochters van een NL belastingplichtige aanmerken als
CFC (ongeacht vestigingsland of van toepassing zijnde tarief) en is de aanvullende
CFC-maatregel alleen niet van toepassing als de CFC een «wezenlijke economische activiteiten» uitoefent.
Leijten
Snels
Nijboer
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 030, nr. 11
Overzicht oordeel moties pakket Belastingplan 2019 en het wetsvoorstel Wet implementatie
van de eerste EU-richtlijn antibelastingontwijking
Nummer
Korte omschrijving motie
Indiener(s)
Oordeel
Kamerstuk 35 026, nr. 45
Over terugdraaien van de btw-verhoging op boodschappen
Mulder
Ontraden
Kamerstuk 35 026, nr. 46
Over het afschaffen van de expatregeling
Mulder
Ontraden
Kamerstuk 35 026,
nr. 47
Over het intrekken van de ANBI-status van islamitische organisaties
Mulder
Ontraden
Kamerstuk 35 026, nr. 48
Over het onderzoeken van de mogelijkheid om de IACK zo vorm te geven dat er meer evenwicht
komt tussen een- en tweeverdieners
Snels
Stoffer
Ontraden
Kamerstuk 35 026, nr. 49
Over het verzoek om het in Handboek loonheffingen naar werkgevers op te nemen welke
mogelijkheden er zijn om een studietoelage te verstrekken aan de studerende kinderen
van werknemers
Omtzigt
Bruins
Oordeel Kamer
Kamerstuk 35 026, nr. 50
Over het verzoek om in overleg te treden met gemeenten en commerciële sportuitbaters
en ze één jaar te geven om oplossingen in hun organisatie te vinden
Leijten
Ontraden
Kamerstuk 35 026, nr. 51
Over het om met ingang van volgend jaar zo veel mogelijk fiscale wetten gespreid over
het jaar in te dienen.
Nijboer
Oordeel Kamer
Kamerstuk 35 026, nr. 53
Over het verzoek om de algemene heffingskorting voor gepensioneerden en die voor werkenden
gelijk te trekken
Van Rooijen
Ontraden
Kamerstuk 35 026, nr. 54
Over het verzoek om het afbouwpercentage van de ouderenkorting van 15% naar 5% te
verlagen
Van Rooijen
Ontraden
Kamerstuk 35 026, nr. 55
Over het verzoek een poging te doen om in kaart te brengen hoeveel mensen bij benadering
een letselschadevergoeding hebben, wat het financiële beslag is op het moment dat
letselschadevergoedingen uitgezonderd worden van de vermogensbelasting en op welke
wijze deze vergoedingen buiten de vermogensbelasting gehouden zouden kunnen worden
en de uitvoerbaarheid van de Belastingdienst in kaart te brengen.
Leijten
Lodders
Ontraden
Kamerstuk 35 027, nr. 11
Over het verzoek aan de regering om binnen een half jaar met een voorstel te komen
om zowel de registratieplicht te handhaven als wanbetalers met een buitenlands kenteken
op te sporen
Omtzigt
Oordeel Kamer
Kamerstuk 35 028, nr. 32
Over het verzoek om bij bedrijven die niet aan hun wettelijke fiscale verplichtingen
voldoen zo veel als mogelijk de te weinig afgedragen belasting terug te vorderen
Van Raan
Ontraden
Kamerstuk 35 029, nr. 20
Over het ontwikkelen van een voorstel waarmee zonnepanelen buiten de OZB gehouden
worden en het onderzoeken hoe vormen van verduurzaming in de toekomst niet ontmoedigd
worden door middel van hogere lokale lasten
Lodders
Van Weyenberg
Oordeel Kamer
Kamerstuk 35 029, nr. 21
Over het verzoek om de afschaffing van de teruggaafregeling in de bpm bij autobrief
III of later opnieuw aan de uw Kamer aan te bieden.
Leijten
Laçin
Ontraden
Kamerstuk 35 029, nr. 22
Over het monitoren van de beschikbaarheid van zeer zuinige of emissievrije voertuigen
in het zorg- en doelgroepenvervoer
Van Weyenberg
Lodders
Omtzigt
Bruins
Snels
Nijboer
Stoffer
Azarkan
Van Rooijen
Van Raan
Oordeel Kamer
Kamerstuk 35 030, nr. 18
Over het monitoren en evalueren van de effecten van de maatregelen van ATAD1 en hierover
uiterlijk in 2024 aan uw Kamer te rapporteren
Lodders
Oordeel Kamer
Kamerstuk 35 030, nr. 19
Over het verzoek om een vervolgonderzoek te laten uitvoeren om te kijken of meer inzicht
gegeven kan worden in andere geldstromen en belastingconstructies, en zo mogelijk
daar nulmetingen uit te voeren
Leijten
Van Weyenberg
Oordeel Kamer
Kamerstuk 35 031, nr. 7
Over het verzoek om de Wet aanpassing kansspelbelasting voor sportweddenschappen met
één jaar uit te stellen
Van Rooijen
Ontraden
Kamerstuk 35 033, nr. 8
Over de mogelijkheid tot het handhaven van de jaaraangifte voor kleine ondernemers/natuurlijke
personen en samenwerkingsverbanden
Lodders
Omtzigt
Bruins
Oordeel Kamer
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M. Snel, staatssecretaris van Financiën