Brief regering : Verslag van de vergadering van het International Monetary and Financial Committee (IMFC) en de G20 op 11 t/m 13 oktober 2018 in Bali
26 234 Vergaderingen interim- Committee en Development Committee
32 429 G-20
Nr. 220 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 november 2018
Hierbij zend ik u het verslag van de jaarvergadering van het International Monetary and Financial Committee (IMFC) en de G20 vergadering, die beiden van 11 tot en met 13 oktober 2018 plaats
vonden in Bali. De inzet van de kiesgroep in de IMFC vergadering en het IMFC communiqué
zijn bijgevoegd1.
De Minister van Financiën, W.B. Hoekstra
Verslag van de vergadering van het International Monetary and Financial Committee
(IMFC) en de G20 op 11 t/m 13 oktober in Bali.
Van donderdag 11 oktober t/m zaterdag 13 oktober vond in Bali de jaarvergadering van
het IMF plaats. De President van de DNB, dhr Klaas Knot, vertegenwoordigde de Nederlands-
Belgische IMF kiesgroep tijdens de formele onderdelen van het International Monetary and Financial Committee (IMFC). De conclusies van het IMFC stonden in het teken van de economische situatie
en de belangrijkste beleidsuitdagingen voor de korte en middellange termijn. En marge
was er ook een vergadering van de G20 Ministers van Financiën en centrale bank gouverneurs.
Economische situatie
De mondiale economische vooruitzichten blijven sterk op de korte termijn. Management
Director Lagarde benadrukte tijdens de jaarvergadering dat de mondiale risico’s tegelijk
zijn toegenomen, met als gevolg dat het IMF de groeiramingen iets naar beneden heeft
bijgesteld. Het IMF verwacht in 2018 en 2019 een groei van 3,7%, terwijl bij de laatste
raming van juli nog werd uitgegaan van een groei van 3,9%. De aanpassing van de groeiverwachting
heeft onder andere te maken met teruglopende groeiverwachtingen in de opkomende economieën.
Er is wel een verschil in de groeiverwachtingen tussen opkomende economieën, met name
grondstoffenexporteurs presteren beter dankzij de oplopende olieprijs.
Op de middellange termijn ziet het IMF neerwaartse risico’s voor de economische groei,
waaronder: een verder escalerend handelsconflict en onzekerheid over toekomstig handelsbeleid,
plotselinge verkrapping van mondiale financieringscondities, toegenomen beleidsonzekerheid
(o.a. Brexit), en hoge publieke en private schuldniveaus.
Beleidsuitdagingen
De toenemende risico’s voor de mondiale economische groei en lagere verwachtingen
vergroten volgens het IMF het belang om ambitieuze beleidsmaatregelen door te voeren
en daarmee het groeipotentieel op de middellange termijn te vergroten en de mondiale
economie weerbaarder te maken. Het IMF onderstreepte het belang van het opbouwen van
begrotingsbuffers, waarbij procyclische beleidsmaatregelen worden voorkomen en een
verdere verbetering van de kwaliteit van infrastructuur wordt gerealiseerd. Daarnaast
benadrukt het IMF het belang van het doorvoeren van structurele hervormingen die werkgelegenheid
en groei verhogen en de weerbaarheid van de mondiale economie moeten versterken.
Veel landen vroegen tijdens de jaarvergadering aandacht voor het belang van het opbouwen
van begrotingsbuffers en het doorvoeren van structurele hervormingen. Dit resoneerde
zowel in de beleidsstukken van het IMF als ook in het IMFC vergadering. De Nederlands-Belgische
kiesgroep heeft tijdens de interventie in het IMFC aangegeven dat landen schulden
verder moeten afbouwen, niet alleen lage-inkomenslanden maar ook volwassen economieën
kampen met te hoge schuldniveaus. Ook de zorg dat het hervormingstempo afneemt voor
het vijfde jaar op rij – terwijl hervormingen doorvoeren in tijden van economische
groei juist verstandig is – is door de Nederlands-Belgische kiesgroep onder de aandacht
gebracht.
MD Lagarde heeft in het bijzonder nadruk gelegd op de opgelopen handelsspanningen
die bij verdere escalatie kan leiden tot een mondiaal bbp-verlies van 0,8%. Hoewel
de effecten van de tarieven op handel in de eerste jaren ongelijk neerslaan, verliezen
alle landen uiteindelijk substantieel door het invoeren van handel belemmerende maatregelen,
aldus MD Lagarde. In de handelsparagraaf van het IMFC communiqué wordt het belang
van dialoog en het verbeteren van de multilaterale samenwerking binnen de WTO onderstreept.
Het IMFC communiqué gaat verder in op de hervorming van de financiële sector en het
tegengaan van toegenomen risico’s door verbeterde regulering.
Een ander belangrijk thema dat terugkomt in het communiqué en dat tijdens de IMFC
vergadering benoemd werd, waren de oplopende schuldniveaus in lage-inkomenslanden.
In veel lage-inkomenslanden zijn de publieke schulden sterk gestegen de afgelopen
jaren en de compositie van schuld en schuldeisers is sterk gewijzigd ten opzichte
van 10 jaar geleden. Het vergroten van schuldentransparantie in lage-inkomenslanden
is van essentieel belang om beter inzicht te krijgen inde mate van schuldenafbouw
die noodzakelijk is om schulden terug te brengen naar houdbare niveaus. Daarom heeft
het IMFC opgeroepen om schuldentransparantie te vergroten en crediteuren en debiteuren
gevraagd om hun verantwoordelijkheid daarin te nemen.
Veel van de economische uitdagingen op de middellange termijn zijn grensoverschrijdend
en vragen om multilaterale samenwerking. De IMFC leden hebben aangegeven te willen
blijven samenwerken voor het bereiken van de 2030 Sustainable Development Goals (SDGs), en het omgaan met de macro-economische consequenties van pandemieën, cyber
risico’s, klimaatverandering, natuurrampen, conflict, migratie en humanitaire crises.
De rol van het IMF
Met de technische assistentie programma’s, het toezichtraamwerk en programmasteun
kan het IMF een belangrijke rol spelen in het adresseren van de macro-economische
consequenties van bovengenoemde uitdagingen. Het werkprogramma van het IMF – met daarin
aandacht voor de herziening van het conditionaliteitenraamwerk en de meerzijdige aanpak
van schuldproblematiek in lage-inkomenslanden en opkomende markten – werd door de
leden van het IMFC gesteund. De herziening van het conditionaliteitenraamwerk moet
bijdragen aan het versterken van IMF-programma’s. Deze conditionaliteiten zijn erop
gericht om structurele oplossingen te bieden voor de (macro)economische beleidsuitdagingen
waar het programmaland voor staat. Wanneer landen deze conditionaliteiten doorvoeren
verbetert dit de groeipotentie op de middellange termijn en draagt het bij aan gezonde
overheidsfinanciën. De herziening van het faciliteitenraamwerk voor lage-inkomenslanden,
capaciteitsopbouw en de herziening van het schuldenlimietenbeleid van het IMF, moeten
de schuldhoudbaarheid van landen verbeteren. Hiermee vergroot het IMF de weerbaarheid
van lage-inkomenslanden en programmalanden en draagt het IMF tegelijk bij aan het
borgen van duurzame en inclusieve groei in deze landen.
Het IMFC heeft net als voorgaande jaren benadrukt dat een centrale rol voor het IMF
in het mondiaal financieel vangnet van belang is. Hiervoor dient het IMF over voldoende
middelen te beschikken met de permanente quotamiddelen als basis. De IMFC-leden hebben
zich opnieuw gecommitteerd aan tijdspad voor de 15de quotaherziening. De afgesproken deadline voor afronding van deze herziening is 2019,
waarbij de jaarvergadering in oktober 2019 het uiterlijke moment is om overeenstemming
te bereiken. De 15de quotaherziening zal samengaan met een herziening van de quotaformule, die de basis
vormt voor de stemverhoudingen tussen de IMF-leden.
G20
Op donderdag 11 en vrijdag 12 oktober, en marge van de IMF en Wereldbank jaarvergadering,
vond ook een vergadering plaats van de G20 Ministers van Financiën en centrale bank
gouverneurs. De G20 heeft geen communiqué uitgebracht. Het was de laatste vergadering
onder het voorzitterschap van Argentinië voorafgaand aan de top van regeringsleiders
eind november, met een discussie over de verschillende onderwerpen waarover de Ministers
van Financiën het afgelopen jaar gesproken hebben: de mondiale economische samenwerking,
de internationale financiële architectuur, infrastructuur en de «Compacts» met Afrikaanse
landen ten behoeve van hun investeringsagenda. In het bijzonder was er veel aandacht
voor de Eminent Persons Group (EPG). Deze groep van 30 wijzen is bezig met het opstellen van een rapport met voorstellen
om de mondiale financiële architectuur te hervormen. Het rapport zal tijdens de G20
top in Buenos Aires worden gepresenteerd. Nederland heeft in het bijzonder aandacht
gevraagd voor betere coördinatie tussen de verschillende internationale financiële
instellingen. Per 1 januari 2019 zal Japan het voorzitterschap van de G20 overnemen
van Argentinië.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Financiën