Amendement (gewijzigd/nader/vervangend) : Nader gewijzigd amendement van het lid Stoffer c.s. ter vervanging van nr. 21 over het verplicht stellen van een formulier voor het aannemelijk maken van het werkelijke rendement
36 706 Wijziging van de Wet inkomstenbelasting 2001 om een tegenbewijsregeling te introduceren bij het bepalen van het belastbare inkomen uit sparen en beleggen (Wet tegenbewijsregeling box 3)
Nr. 23
NADER GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID STOFFER TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER
NR. 21
Ontvangen 11 juni 2025
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
I
In artikel I, onderdeel A, worden aan het voorgestelde artikel 5.25 drie leden toegevoegd,
luidende:
6. In afwijking van de artikelen 4:1, 4:2, eerste lid, 6:4, eerste lid en 6:5, eerste
lid, van de Algemene wet bestuursrecht maakt de belastingplichtige bij een beroep
op de tegenbewijsregeling op basis van het werkelijke rendement gebruik van een door
de inspecteur ter beschikking te stellen formulier.
7. Ter aanvulling op het ter beschikking gestelde formulier kunnen tot zes weken na
verzending van het formulier nadere stukken ingediend worden.
8. Het zesde en zevende lid is niet van toepassing indien de gegevens voor de tegenbewijsregeling
op basis van het werkelijke rendement door de inspecteur zijn gevraagd als onderdeel
van de uitnodiging tot het doen van aangifte.
II
In artikel IV, onderdeel D, worden aan het voorgestelde artikel 6a twee leden toegevoegd,
luidende:
4. In afwijking van de artikelen 4:1, 4:2, eerste lid, 6:4, eerste lid en 6:5, eerste
lid, van de Algemene wet bestuursrecht maakt de belastingplichtige bij een beroep
op de tegenbewijsregeling op basis van het werkelijke rendement gebruik van een door
de inspecteur ter beschikking te stellen formulier.
5. Ter aanvulling van het ter beschikking gestelde formulier kunnen tot zes weken na
verzending van het formulier nadere stukken ingediend worden.
Toelichting
De Wet tegenbewijsregeling box 3 heeft grote en ingrijpende uitvoeringsgevolgen. Uit
de Uitvoeringstoets volgen maar liefst vijf rode vlaggen. De werving van additioneel
personeel dat benodigd is voor de uitvoering van deze wet wordt «nagenoeg onhaalbaar
geacht».
In de Uitvoeringstoets is ervanuit gegaan dat 2% van alle belastingplichtigen op een
ongestructureerde wijze tegenbewijs zullen aanleveren. Dat betekent dat ongeveer 72.000
belastingplichtigen naar verwachting geen gebruik maken van het formulier Opgaaf Werkelijk
Rendement (OWR-formulier). In een hoog scenario zijn dat zelfs 360.000 belastingplichtigen.
Deze ongestructureerde wijze van aanlevering door een groot aantal belastingplichtigen
leidt tot enorme uitvoeringsproblemen bij de Belastingdienst, wat een correcte uitvoering
vrijwel onmogelijk maakt.
Om zowel belastingplichtigen te ondersteunen als de uitvoering door de Belastingdienst
te verbeteren, stelt de Belastingdienst het OWR-formulier beschikbaar. Hiermee kan
er op een gestructureerde wijze tegenbewijs worden geleverd.
De indieners zijn van mening dat gebruik van het OWR-formulier voor alle betrokkenen
voordelig is en dus gestimuleerd moet worden. De Raad van State adviseert in haar
advies om mitigerende maatregelen te treffen om de uitvoering te ontzien. Specifiek
wijst zij daarbij ook op een mogelijke verplichtstelling van het OWR-formulier.
Zoals in de onderliggende stukken bij het voorliggende wetsvoorstel wordt benoemd,
mogen belastingplichtigen alle gronden, gegevens en bescheiden aandragen die van belang
zijn voor het tegenbewijs. De indieners onderschrijven deze opvatting en wil met dit
amendement geen afbreuk doen aan dit recht. Het blijft voor belastingplichtigen mogelijk,
ook met dit amendement, om alle gronden, gegevens en bescheiden aan te dragen. De
termijn hiervoor wordt gesteld op zes weken na indiening van het (verplichte) OWR-formulier.
Dit is gelijk aan de termijn voor het doen van bezwaar na ontvangst van een aanslag
inkomstenbelasting.
Wel wordt met dit amendement vastgelegd dat dit gepaard moet gaan met het verplichte
gebruik van het OWR-formulier. Bovenop het gebruik van dit formulier kan een belastingplichtige
deze extra informatie aandragen.
Gesteld kan worden dat belastingplichtigen met dit amendement in hun wettelijke recht
beperkt worden. Zoals ook blijkt uit de voorgestelde wijzingen van het wetsvoorstel
wordt er afgeweken van de Algemene wet bestuursrecht. Dit betreft vanuit formeelrechtelijk
oogpunt de situatie van bezwaar of een aanvraag/verzoek tot ambtshalve vermindering
van de aanslag inkomstenbelasting, of een aanvulling op de aangifte. De indieners
achten deze inperking gerechtvaardigd op grond van het algemeen belang. Het verplichte
gebruik van het formulier ontlast de uitvoering, zorgt voor een betere werking van
de wet en is daarmee op macroniveau gunstig voor de hele groep belastingplichtigen
die tegenbewijs levert. Dit amendement beoogt het gebruik van het OWR-formulier te
verhogen, en daarmee de uitvoering van de wet te verbeteren. De indieners voorzien
er ten slotte ook in om het gebruik van het OWR-formulier alleen verplicht te stellen
in situaties waar dat noodzakelijk is. Om deze reden geldt er geen verplichting om
het OWR-formulier te gebruiken indien de gegevens voor de tegenbewijsregeling op basis
van het werkelijke rendement reeds eerder aan de belastingplichtige zijn gevraagd
als onderdeel van het doen van de aangifte inkomstenbelasting. De mogelijkheid tot
tegenbewijs wordt namelijk vanaf het belastingjaar 2025 opgenomen in het reguliere
aangifteproces voor de inkomstenbelasting, er is dan geen sprake meer van een apart
OWR-formulier.
Stoffer Stultiens Grinwis Vijlbrief Inge van Dijk Vermeer Van Eijk Kouwenhoven
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Chris Stoffer, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Wendy van Eijk, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Bram Kouwenhoven, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Pieter Grinwis, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Luc Stultiens, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Inge van Dijk, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Henk Vermeer, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Hans Vijlbrief, Tweede Kamerlid
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
PVV | 37 | Voor |
GroenLinks-PvdA | 25 | Voor |
VVD | 24 | Voor |
NSC | 20 | Voor |
D66 | 9 | Voor |
BBB | 7 | Voor |
CDA | 5 | Voor |
SP | 5 | Voor |
ChristenUnie | 3 | Voor |
DENK | 3 | Voor |
FVD | 3 | Voor |
PvdD | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 2 | Voor |
JA21 | 1 | Voor |