Amendement (gewijzigd/nader/vervangend) : Gewijzigd amendement van het lid Six Dijkstra ter vervanging van nr. 9 over een verplichting tot openbaarmaking van een door de Autoriteit Persoonsgegevens opgelegde bestuurlijke sanctie
36 264 Wijziging van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming en enkele andere wetten in verband met het stroomlijnen en actualiseren van het gegevensbeschermingsrecht (Verzamelwet gegevensbescherming)
Nr. 19
GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID SIX DIJKSTRA TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER
NR. 9
Ontvangen 11 april 2025
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
Na artikel I, onderdeel F, wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
Fa
Na artikel 21a wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 21b
1. De Autoriteit Persoonsgegevens maakt een door haar genomen beschikking tot het opleggen
van een bestuurlijke sanctie openbaar, behoudens voor zover artikel 5.1, eerste, tweede
en vijfde lid van de Wet open overheid, aan openbaarmaking in de weg staan.
2. De openbaarmaking van de beschikking geschiedt niet eerder dan nadat tien werkdagen
zijn verstreken na de dag waarop de beschikking aan de overtreder bekend is gemaakt,
tenzij de overtreder de beschikking of de inhoud ervan, zelf heeft openbaar gemaakt,
heeft doen openbaar maken of heeft aangegeven geen bedenkingen te hebben tegen eerdere
openbaarmaking.
3. Indien wordt verzocht om een voorlopige voorziening als bedoeld in artikel 8:81 van
de Algemene wet bestuursrecht, wordt de openbaarmaking van de beschikking opgeschort
totdat de voorzieningenrechter uitspraak heeft gedaan of het verzoek is ingetrokken.
4. Het eerste tot en met het derde lid zijn mede van toepassing op een door de Autoriteit
Persoonsgegevens genomen beslissing op bezwaar strekkend tot het opleggen van een
bestuurlijke sanctie.
Toelichting
Dit amendement beoogt de UAVG te wijzigen door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP)
wettelijk te verplichten de bestuurlijke boetes en op herstel gerichte handhavingsmaatregelen
die zij oplegt openbaar te maken. Dit gaat niet over berispingen, omdat dit geen bestuurlijke
sancties in de zin van de Awb zijn. Er wordt dan immers geen verplichting opgelegd
of een aanspraak onthouden. En bovendien komen berispingen naar hun aard en geringere
zwaarte doorgaans niet voor openbaarmaking in aanmerking. Het doel is om de zichtbaarheid
van de AP te vergroten, een afschrikkende werking te creƫren voor overtredingen van
de AVG, en organisaties de kans te geven van elkaar te leren. Door deze handhavingsmaatregelen
openbaar te maken, wordt het voor ondertoezichtgestelden duidelijker wat de gevolgen
zijn van overtredingen, wat hen kan motiveren om hun naleving te verbeteren.
Het amendement draagt ook bij aan het vergroten van het inzicht in de AP en de normen
die zij stelt, een aspect waarvan in de evaluatie van de AP die in 2024 is gedaan
duidelijk naar voren kwam dat dit vaak nog onvoldoende helder is voor betrokken organisaties.1 Het openbaar maken van handhavingsmaatregelen maakt het voor bedrijven duidelijker
welke normen de AP hanteert en wat de gevolgen zijn van het niet naleven van deze
normen, wat hen kan helpen om hun interne processen beter af te stemmen op de vereisten
van de AVG en de manier waarop de AP dat beoordeelt.
In de eerdere toelichting op de UAVG gaf de Minister aan dat dit vanwege het beleidsneutrale
karakter van de wet destijds niet werd opgenomen. Echter, met de inwerkingtreding
van de Wet open overheid (Woo) per 1 mei 2022 is er nu duidelijkheid over de mogelijkheden
en de verplichting tot openbaarmaking van administratieve en bestuurlijke sancties.
Het amendement zorgt ervoor dat de AP wettelijk verplicht wordt om handhavingsmaatregelen
openbaar te maken, wat de effectiviteit van de handhaving versterkt en bijdraagt aan
meer transparantie en naleving van de AVG. Deze wijziging in de UAVG zorgt ervoor
dat de AP niet alleen bevoegd is om bestuurlijke handhavingsmaatregelen op te leggen,
maar ook daadwerkelijk verplicht wordt om deze maatregelen openbaar te maken, wat
past binnen het belang van meer openbaarheid en transparantie in bestuursorganen.
De weigeringsgronden van artikel 5.1, eerste, tweede en vijfde lid van de Wet open
overheid blijven dus gelden, evenals de overige artikelen van de Wet open overheid,
waaronder de zienswijzeprocedure, bedoeld in artikel 3.1 derde lid van Woo.
Six Dijkstra
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.P.S. Six Dijkstra, Tweede Kamerlid
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
PVV | 37 | Voor |
GroenLinks-PvdA | 25 | Voor |
VVD | 24 | Voor |
NSC | 20 | Voor |
D66 | 9 | Voor |
BBB | 7 | Voor |
CDA | 5 | Voor |
SP | 5 | Voor |
ChristenUnie | 3 | Voor |
DENK | 3 | Voor |
FVD | 3 | Tegen |
PvdD | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 2 | Voor |
JA21 | 1 | Voor |