Amendement : Amendement van het lid Westerveld over maximaal aanvaardbare wachttijden
36 546 Wijziging van de Jeugdwet, de Wet marktordening gezondheidszorg en enige andere wetten teneinde te bevorderen dat jeugdhulp en gecertificeerde instellingen voor de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering steeds voldoende beschikbaar zijn (Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg)
Nr. 24
AMENDEMENT VAN HET LID WESTERVELD
Ontvangen 12 maart 2025
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
In artikel I, onderdeel D, onder 2, wordt in het voorgestelde derde lid voor de punt
aan het slot ingevoegd «, waaronder in ieder geval de aanpak van wachttijden en de
wijze waarop de gemeenten in de regio samen met jeugdhulpaanbieders maximaal aanvaardbare
wachttijden formuleren».
Toelichting
In diverse zorgsectoren zijn landelijke afspraken gemaakt over de maximaal aanvaardbare
wachttijd per type behandeling: de treeknormen. Dit zijn afspraken van aanbieders
met verzekeraars. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) kan hierdoor zorgverzekeraars
aanspreken op het niet nakomen van de zorgplicht.
Voor specialistische jeugdhulp zijn geen afspraken over maximaal aanvaardbare wachttijden.
Jeugdigen en hun ouders hebben daardoor formeel recht op specialistische jeugdhulp,
maar niets om op terug te vallen wanneer deze hulp lang op zich laat wachten. Volgens
indiener is dit een omissie. Indiener meent daarom dat het stellen van een norm wenselijk
is. Tevens kan het stellen van een norm helpend zijn bij het opstellen van de regiovisie
waarbij immers zorginkoop alsmede de aanpak van de wachtlijsten dient te worden beschreven.
Het hebben van treeknormen kan ook helpend zijn bij de vroegsignaleringstaak die de
NZa door dit wetsvoorstel krijgt.
Het opnemen van treeknormen sluit aan bij het advies van PwC die in opdracht van het
team Aanpak Wachttijden van het Ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd (OZJ) onderzoek
heeft gedaan naar de toegevoegde waarde en toepasbaarheid van wachttijdnormering in
de jeugdzorg. Zij komen tot de conclusie dat normeren van wachttijden meerwaarde kan
hebben, mits de randvoorwaarden op orde zijn. Aan deze randvoorwaarden wordt op dit
moment gewerkt vanuit de Hervormingsagenda Jeugd, onder meer in het traject standaardisatie.
Daarnaast stelt het rapport dat het verankeren van wet- en regelgeving die stuurt
op een norm bijdraagt aan het werken van treeknormen.
Dit amendement regelt dat in de amvb, die bepaalt welke onderwerpen in ieder geval
in de regiovisie, aan bod moeten komen, wordt opgenomen dat één van die onderwerpen
moet zijn de maximaal aanvaardbare wachttijd voordat wordt gestart met de noodzakelijke
zorg. Dat hiermee regionale verschillen kunnen ontstaan is volgens indiener niet gewenst,
maar vloeit voort uit het gegeven dat de keuze is gemaakt om de uitvoering van de
Jeugdwet lokaal en regionaal te beleggen. Deze maximaal aanvaardbare wachttijd moet
in samenspraak met het veld worden opgesteld.
Westerveld
Indieners
-
Indiener
Lisa Westerveld, Kamerlid
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
PVV | 37 | Voor |
GroenLinks-PvdA | 25 | Voor |
VVD | 24 | Voor |
NSC | 20 | Voor |
D66 | 9 | Voor |
BBB | 7 | Voor |
CDA | 5 | Voor |
SP | 5 | Voor |
ChristenUnie | 3 | Voor |
DENK | 3 | Voor |
FVD | 3 | Voor |
PvdD | 3 | Voor |
SGP | 3 | Tegen |
Volt | 2 | Voor |
JA21 | 1 | Voor |