Amendement : Amendement van het lid Joseph c.s. over het verbod op contante betaling doen gelden vanaf €10.000
36 228 Wijziging van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme in verband met het verbod op contante betalingen voor goederen vanaf 3.000 euro (Wet plan van aanpak witwassen)
Nr. 18
AMENDEMENT VAN HET LID JOSEPH C.S.
Ontvangen 6 september 2024
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
I
In het opschrift wordt «3.000 euro» vervangen door «10.000 euro».
II
In de beweegreden wordt «3.000 euro» vervangen door «10.000 euro».
III
In het in artikel I, onderdeel C, voorgestelde artikel 1f wordt «€ 3.000» vervangen
door «€ 10.000».
Toelichting
Met dit amendement wordt de limiet voor het verbod voor beroeps- of bedrijfsmatige
handelaren in goederen om transacties in contanten te verrichten opgehoogd van 3.000
euro naar 10.000 euro.
De indieners zijn van mening dat een verbod met een limiet van 3.000 euro te rigide
is. De indieners verwachten namelijk dat dit vooral onschuldige burgers raakt, in
plaats van dat het beoogde doel van dit wetsvoorstel wordt bereikt, namelijk het tegengaan
van witwassen. Met een ophoging van de limiet van 3.000 euro naar 10.000 euro wordt
gepoogd om de privacy van burgers beter te waarborgen en te voorkomen dat onschuldige
burgers geconfronteerd worden met onnodige verdachtmakingen.
Daarnaast schiet het voorliggende wetsvoorstel ook voorbij aan de praktische waarde
van contant geld als legitiem betaalmiddel. Contant geld zou altijd beschikbaar moeten
blijven als terugvaloptie voor momenten waarop niet gepind kan worden, zoals bij uitval
van internet of stroomstoringen. Het wetsvoorstel beperkt met een limiet van 3.000
euro deze praktische waarde van contant geld als legitiem betaalmiddel. Het voorliggende
wetsvoorstel raakt ook het Nederlandse midden- en kleinbedrijf met een introductie
van een verbod voor beroeps- of bedrijfsmatige handelaren in goederen om transacties
vanaf 3.000 euro in contanten te verrichten, zoals bijvoorbeeld de verkoop van auto’s
door handelaren.
In Mei 2024 is de Europese Anti-Money Laundering Regulation aangenomen. Deze verordening
omvat een verbod op contante betalingen boven de € 10.000 voor personen die handelen
in goederen of die diensten verlenen. In het wetsvoorstel Wet plan van aanpak witwassen
kiest Nederland ervoor om een verbod op contante betalingen vanaf een bedrag van € 3.000
voor beroeps- en bedrijfsmatige handelaren in goederen te introduceren. Hiermee wijkt
Nederland dus af van de Europese verordening.
Uit de memorie van toelichting van het wetsvoorstel kan worden opgemaakt dat er wordt
gekozen om af te wijken van de Europese verordening, om een mogelijk waterbedeffect
tegen te gaan. Echter blijkt uit de memorie van toelichting ook dat het vooraf lastig
te kwantificeren is wat de effecten zullen zijn van het verbod op omringende landen.
Ook wordt uit de memorie van toelichting niet duidelijk wat de effectiviteit van een
limiet van 3.000 euro zou zijn ten opzichte van een limiet van 10.000 euro. Concluderend
wordt dus uit de memorie van toelichting niet duidelijk wat het nut en noodzaak is
van het afwijken van de Europese verordening.
Een tweede reden voor het afwijken van de Europese verordening wordt genoemd in een
brief van de regering op 16 april aan de Kamer over de gevolgen van het AML-pakket
voor de maatregelen van het Wetsvoorstel plan van aanpak witwassen. Hierin wordt genoemd
dat Nederland bij het niet aannemen van het wetsvoorstel het Nederlandse Herstel-
en Veerkrachtplan niet in volledigheid niet naleeft, wat volgens de regering tot een
korting van max. 600 miljoen euro op de HVP-ontvangsten leidt. Nederland zal volgens
de brief daarom in gesprek moeten treden met de Europese Commissie om dit toe te lichten
en een korting proberen te voorkomen.
Een limiet op contante betalingen is namelijk een mijlpaal van de Europese Herstel-
en Veerkrachtfaciliteit: De mijlpaal bevat geen specifiek grensbedrag en heeft als
precieze tekst: Inwerkingtreding van een wet die een limiet voor contante betalingen
invoert.
De indieners zijn zich ervan bewust dat met dit amendement het Nederlandse Herstel-
en Veerkrachtplan niet volledig wordt nageleefd, aangezien daarin een verbod op contante
betalingen boven de 3.000 euro is opgenomen. Echter kan met het invoeren van het amendement
alsnog zowel aan de mijlpaal van de Europese Herstel- en Veerkrachtfaciliteit als
aan de Europese AML verordening worden voldaan. Met het amendement laat Nederland
namelijk nog steeds een wet in werking treden die een limiet voor contante betalingen
invoert, en deze limiet van 10.000 euro is gelijk aan de limiet die de Europese AML
verordening omvat. De indieners zijn daarom overtuigd dat met deze argumentatie op
een goede manier aan de Europese Commissie kan worden betoogd waarom er wordt afgeweken
van het initiële Nederlandse Herstel- en Veerkrachtplan.
De zorgen over de privacy van burgers, het voorbijschieten aan de praktische waarde
van contant geld als legitiem betaalmiddel, de gevolgen voor het MKB en de Europese
context maken dat de indieners een verbod voor beroeps- of bedrijfsmatige handelaren
in goederen om transacties vanaf 10.000 euro in contanten te verrichten daarom het
meest proportioneel achten.
Joseph Vermeer De Vree
Indieners
-
Indiener
Agnes Joseph, Kamerlid -
Medeindiener
Henk Vermeer, Kamerlid -
Medeindiener
Henk de Vree, Kamerlid
Stemmingsuitslagen
Verworpen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
PVV | 37 | Voor |
GroenLinks-PvdA | 25 | Tegen |
VVD | 24 | Tegen |
NSC | 20 | Voor |
D66 | 9 | Tegen |
BBB | 7 | Voor |
CDA | 5 | Tegen |
SP | 5 | Tegen |
ChristenUnie | 3 | Tegen |
DENK | 3 | Voor |
FVD | 3 | Voor |
PvdD | 3 | Tegen |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 2 | Tegen |
JA21 | 1 | Voor |