Amendement (gewijzigd/nader/vervangend) : Nader gewijzigd amendement van de leden Flach en Koekkoek ter vervanging van nr. 31 over meer ruimte voor lokale en provinciale regels ten behoeve van een goede energievoorziening
36 378 Regels over energiemarkten en energiesystemen (Energiewet)
Nr. 46
                   NADER GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN DE LEDEN FLACH EN KOEKKOEK TER VERVANGING VAN DAT
               GEDRUKT ONDER NR. 31
            
Ontvangen 17 mei 2024
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
Artikel 6.8 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding «1.» geplaatst.
2. In het eerste lid (nieuw) wordt «en leveren» vervangen door «, opslaan of leveren».
3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
2. Het eerste lid is niet van toepassing op het door provinciale staten of de gemeenteraad
                              stellen van regels in het belang van de energietransitie in bij of krachtens algemene
                              maatregel van bestuur te bepalen gevallen en onder daarbij te bepalen voorwaarden.
                           
Toelichting
               
De indieners willen gemeenten en provincies meer ruimte geven om vanuit het belang
                     van het voorkomen en beperken van netcongestie en verduurzaming van de energievoorziening
                     regels te stellen die raken aan het belang van de energievoorziening. Vanwege de toenemende
                     decentralisatie van de energievoorziening en de congestieproblematiek neemt het belang
                     van lokale keuzes ten aanzien van netinpassing toe. Als op een bedrijventerrein gewerkt
                     wordt aan zonnepanelen op daken kan het vanuit het oogpunt van het energiesysteem
                     onverstandig zijn in die omgeving tegelijkertijd een zonnepark op het net aan te sluiten.
                     Het vergunnen van een grootschalige batterij is ongewenst als die batterij, mede vanwege
                     ongewenste effecten op netbalancering en netcongestie, de ruimtelijke ontwikkeling
                     van het gebied verhindert. Het verbod zoals opgenomen in het wetsvoorstel belemmert
                     gemeenten en provincies om ruimtelijk te sturen op een goede netinpassing en goede
                     aansluiting tussen vraag en aanbod van energie.
                  
De Omgevingswet geeft lokale overheden ruimte om een brede belangenafweging te maken
                     in het kader van een goed woon- en leefklimaat. Dat biedt op zichzelf ruimte om te
                     sturen op netinpassing zolang dit vanuit het belang van de ruimtelijke ordening en
                     fysieke leefomgeving nodig is. Lokale overheden zijn echter terughoudend vanwege het
                     verbod om regels te stellen in het belang van de energievoorziening. Het is nu een
                     grijs gebied. De indieners willen deze onduidelijkheid graag wegnemen.
                  
De indieners stellen derhalve voor het genoemde verbod om regels te stellen in het
                  belang van de energievoorziening in bij algemene maatregel van bestuur aangewezen
                  gevallen niet toe te passen als dat in het belang is van de energietransitie. In deze
                  algemene maatregel van bestuur worden ook de voorwaarden hierbij opgenomen.
               
De voorgestelde uitzondering betreft regels die aan een van de in artikel 6.8 genoemde
                  energiedomeinen raken, maar niet primair zijn gericht op de regulering ervan. Het
                  blijft voorts van belang dat met een uitzondering de op nationaal of Europees niveau
                  gestelde regels of gemaakte keuzes omtrent (de mate van) regulering niet worden doorkruist.
                  Waar in de genoemde energiedomeinen op nationaal of Europees niveau echter geen dwingende
                  of uitputtende regels zijn gesteld, kan er ruimte bestaan voor een uitzondering. Dit
                  zal per geval moeten worden beoordeeld. Voorts zal dit ook per geval moeten worden
                  ingekaderd om de consistentie en verenigbaarheid met andere wettelijke voorschriften
                  te waarborgen en te voorkomen dat (onbedoeld) doorkruising van op nationale of Europese
                  regels of gemaakte keuzes omtrent de (mate van) regulering kan plaatsvinden. Hierbij
                  zal het totale stelsel van nationale en Europese regelgeving in aanmerking moeten
                  worden genomen, inclusief de vele rechtstreeks werkende Europese verordeningen en
                  uitvoeringshandelingen. Daarnaast zal rekening moeten worden gehouden met reguleringstaken
                  die exclusief zijn belegd bij de Autoriteit Consument en Markt, die daarin onafhankelijk,
                  ook van nationale wetgevende instanties, moet kunnen opereren. Verder vinden de indieners
                  het van belang dat de verantwoordelijke systeembeheerder betrokken wordt bij de lokale
                  besluitvorming. Systeembeheerders hebben meer kennis van het energiesysteem en de
                  congestieproblematiek, zodat met betrokkenheid van de systeembeheerders verantwoorde
                  en onderbouwde ruimtelijke keuzes gemaakt kunnen worden die daadwerkelijk bijdragen
                  aan een goede energievoorziening.
               
Het uitsluiten van regelgevende bevoegdheid van provinciale staten en de gemeenteraad
                  ten aanzien van het produceren, transporteren en leveren van elektriciteit of gas
                  in het belang van de energievoorziening is bedoeld om te voorkomen dat op nationaal
                  of Europees niveau gestelde regels of gemaakte keuzes over de regulering in de elektriciteits-
                  of gasmarkten worden doorkruist door decentraal gestelde regels. Ter verduidelijking
                  en gelet op de reikwijdte van de Europese richtlijnen betreffende elektriciteit en
                  gas wordt aan het eerst lid toegevoegd dat het verbod ook ziet op regels ten aanzien
                  van het opslaan van elektriciteit of gas.
               
Flach Koekkoek
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 André Flach, Tweede Kamerlid
- 
              
                  Mede ondertekenaar
 Marieke Koekkoek, Tweede Kamerlid
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
| Fracties | Zetels | Voor/Tegen | 
|---|---|---|
| PVV | 37 | Tegen | 
| GroenLinks-PvdA | 25 | Voor | 
| VVD | 24 | Tegen | 
| NSC | 20 | Voor | 
| D66 | 9 | Voor | 
| BBB | 7 | Voor | 
| CDA | 5 | Voor | 
| SP | 5 | Voor | 
| ChristenUnie | 3 | Tegen | 
| DENK | 3 | Voor | 
| FVD | 3 | Voor | 
| PvdD | 3 | Voor | 
| SGP | 3 | Voor | 
| Volt | 2 | Voor | 
| JA21 | 1 | Voor | 
 
           
  