Amendement (gewijzigd/nader/vervangend) : Gewijzigd amendement van het lid Erkens c.s. ter vervanging van nr. 42 over het in stand houden van de accijnskorting op benzine, diesel en LPG
36 418 Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2024)
Nr. 83 GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID ERKENS C.S. TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER
NR. 42
Ontvangen 25 oktober 2023
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
I
Aan artikel XXXII wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
H
In artikel XLV, onderdeel A, wordt artikel Vb als volgt gewijzigd:
1. In de aanhef wordt «2024» vervangen door «2025».
2. In onderdeel 1 wordt «€ 875,60» vervangen door «€ 962,29».
3. In onderdeel 2 wordt «€ 571,75» vervangen door «€ 628,36».
4. In onderdeel 3 wordt «€ 382,52» vervangen door «€ 420,39».
II
Na artikel XXXIX wordt een artikel ingevoegd, luidende:
ARTIKEL XXXIXa
Artikel 27a van de Wet op de accijns vindt bij het begin van het kalenderjaar 2024
geen toepassing op de bedragen, genoemd in artikel 27, eerste lid, onderdeel a, tweede
bedrag, onderdeel b, tweede bedrag, en onderdeel d, van die wet.
III
In artikel XLII, eerste lid, onderdeel e, wordt «X, XXVIII en LIII» vervangen door
«X en XXVIII, artikel XLV, onderdeel A, en artikel LIII».
Toelichting
Steeds meer mensen hebben moeite om rond te kunnen komen. Of ze redden het nu nog
net wel, maar maken zich zorgen over of dat in de toekomst ook nog steeds lukt. Dat
geldt ook voor veel mensen die afhankelijk zijn van de auto. Bijvoorbeeld om op hun
werk te komen, naar vrienden en familie toe te rijden of om mantelzorg te verlenen.
De benzineprijzen zijn op dit moment op het hoogste niveau in ruim een jaar tijd en
ook de kerninflatie lag in september 2023 volgens het CBS op 5,5%. De geplande accijnsverhoging
van 1 januari 2024 zet de betaalbaarheid van vaste uitgaven voor veel gezinnen verder
onder druk. Daarom stellen de indieners van dit amendement voor om deze accijnsverhoging
voor benzine, diesel en LPG in 2024 niet door te laten gaan.
Bij ongewijzigd beleid had deze voorgenomen accijnsverhoging ertoe geleid dat 1 liter
benzine met bijna 21 eurocent extra belast zou worden. Voor 1 liter diesel zou dan
ruim 13 cent extra aan belasting geheven worden aan de pomp. De verwachting is dat
deze accijnsverhoging tot een aanzienlijke en ongewenste toename van grenseffecten
zou leiden. Nederland heeft nu al de hoogste accijnstarieven van de ons omliggende
landen. Op basis van de meest actuele tarieven zou het belastingverschil met België
bij ongewijzigd beleid in 2024 opgelopen zijn tot 36 cent per liter benzine en het
verschil met Duitsland tot 31 cent per liter. Onderzoek naar de effecten van de eerdere
accijnskorting toont bovendien aan dat deze accijnsverlaging wordt doorberekend aan
de consument. Bovendien blijkt uit dit onderzoek niet dat de accijnsverlaging heeft
geleid tot hogere winsten van de sector.
Met dit amendement wordt daarom deze prijsstijging voorkomen. De vanaf 1 juli 2023
geldende accijnskorting voor benzine, diesel en LPG wordt met dit amendement één jaar
doorgetrokken en de reguliere verhoging (indexatie) per 1 januari 2024 wordt niet
doorgevoerd. Hiermee is een bedrag van 1.212 miljoen euro gemoeid (prijzen 2023).
Ter dekking stellen de indieners voor om nog niet-bestemde middelen uit het Nationaal
Groeifonds aan te wenden. Hierbij is beoogd de dekking te halen uit de niet-juridisch
verplichte en niet reeds voor projecten gereserveerde middelen, gelijkmatig verdeeld
over art. 1 en art. 2 van de NGF-begroting middels een kasschuif uit het boekjaar
2028. Vanwege deze kasschuif verslechtert het EMU-saldo in 2024 en verbetert het EMU-saldo
in 2028. De indieners achten dit desalniettemin verantwoord, omdat het CPB voor 2024
een EMU-saldo van –2,4% raamt, terwijl het EMU-saldo in 2028 op –3,6% wordt geraamd.
Indien er in 2024 onderuitputting blijkt op de betreffende artikelen in het NGF, kan
deze onderuitputting bij suppletoire begroting verrekend worden met de kasschuif vanuit
2028 om het saldo in 2024 minder te belasten. Doordat de dekking van dit amendement
in een ander boekjaar plaatsvindt, volstaat een enkel amendement op het Belastingplan
2024 met verwijzing naar de budgettaire reeks waar deze uit wordt gedekt en volgt
hierbij geen separaat dekkingsamendement op de NGF-begroting.
Erkens
Tony van Dijck
Alkaya
Stoffer
Van Haga
Den Haan
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Silvio Erkens, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Chris Stoffer, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
N.L. den Haan, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
M.Ö. Alkaya, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Tony van Dijck, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
W.R. van Haga, Tweede Kamerlid
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen | Niet deelgenomen |
---|---|---|---|
VVD | 34 | Voor | |
D66 | 24 | Tegen | |
PVV | 16 | Voor | |
CDA | 14 | Voor | |
PvdA | 9 | Tegen | |
SP | 9 | Voor | |
GroenLinks | 8 | Tegen | |
PvdD | 6 | Tegen | |
ChristenUnie | 5 | Voor | |
FVD | 5 | Voor | |
BBB | 4 | Voor | |
DENK | 3 | Voor | |
SGP | 3 | Voor | |
Groep Van Haga | 2 | Voor | |
Volt | 2 | Tegen | |
BIJ1 | 1 | Voor | |
Ephraim | 1 | Niet deelgenomen | |
Fractie Den Haan | 1 | Voor | |
Gündogan | 1 | Niet deelgenomen | |
JA21 | 1 | Voor | |
Omtzigt | 1 | Voor |