Amendement (gewijzigd/nader/vervangend) : Amendement van de leden Dik-Faber en Van Eijs ter vervanging van nr. 8 over verbreding van de experimenteerbepaling
35 013 Wijziging van de Crisis- en herstelwet in verband met het versnellen van woningbouw en het faciliteren van duurzame ontwikkeling, zoals het verduurzamen van het energiegebruik
Nr. 21 AMENDEMENT VAN DE LEDEN DIK-FABER EN VAN EIJS TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER
               NR. 81
Ontvangen 20 december 2018
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
In artikel I, onderdeel D, onder 1, wordt onderdeel d als volgt gewijzigd:
1. In de aanhef wordt «drie onderdelen» vervangen door «vier onderdelen».
2. Na onderdeel b wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
ba. de Gaswet, met dien verstande dat de taken die bij of krachtens die wet aan een netbeheerder
                              zijn opgedragen niet worden gewijzigd;.
                           
Toelichting
               
Dit amendement voegt de Gaswet toe aan de lijst van wetten waarvan op grond van artikel
                     2.4 van de Crisis- en herstelwet (Chw) mag worden afgeweken voor experimenten ten
                     behoeve van duurzame ontwikkeling in de fysieke leefomgeving. Het is belangrijk dat
                     voortvarend werk wordt gemaakt van de afbouw van de afhankelijkheid van aardgas in
                     de gebouwde omgeving waarin de gemeente de regie krijgt. Gemeenten zijn hier al druk
                     mee bezig, maar ervaren belemmeringen in het realiseren van een aardgasloze gebouwde
                     omgeving. Er kunnen door gemeenten geen regels in bestemmingsplannen worden opgenomen
                     als het onderwerp al ergens anders is geregeld en dat is hier het geval. De gebiedsaanwijzingsbesluiten
                     uit de Gaswet bevatten namelijk een uitputtende regeling. De indieners willen dat
                     gemeenten vaart kunnen maken en dat onnodige belemmeringen worden weggenomen. Gemeenten
                     geven aan dat de verschillende losse experimenteerbepalingen niet toereikend zijn,
                     en dat de experimenteerruimte in de Chw noodzakelijk is naast de huidige experimenteerruimte
                     in de Gaswet en de nog niet in werking getreden experimenteerruimte uit de Wet Voortgang
                     Energietransitie om bijvoorbeeld hun regierol in de proeftuinen aardgasvrije wijken
                     goed uit te kunnen voeren. Voor decentrale overheden geldt immers: een half experiment
                     (bijvoorbeeld wel een Gaswetexperiment, maar geen Chw-experiment of andersom) is geen
                     experiment. Gemeenten willen de bevoegdheid om in het bestemmingsplan verbrede reikwijdte
                     per wijk of gebied een datum op te nemen waarop de gasaansluitingen van bestaande
                     gebouwen afgekoppeld (kunnen) worden en daarmee de wijk of het gebied aardgasvrij
                     wordt. Op die manier kan worden geëxperimenteerd aan de hand van concrete voorbeelden.
                  
De experimenten zullen mogelijk worden gemaakt via een wijziging van de onderliggende
                     AMvB die op grond van de Chw wordt vastgesteld. In die wijziging van de AMvB, die
                     een voorhangprocedure doorloopt voorafgaand aan de vaststelling, zal worden geregeld
                     dat de experimenten zich beperken tot:
                  
– de (ingediende) proeftuinen;
– herstructurerings- of transformatiegebieden.
Voor herstructurerings- of transformatiegebieden geldt dat «werk met werk» kan worden
                     gemaakt.
                  
Vooruitlopend op het wijzigingsspoor energie kan tevens de verhouding tussen het energierecht
                     (motief marktordening) en het omgevingsrecht (motief beschermen en benutten van de
                     fysieke leefomgeving) nader worden verduidelijkt en ingevuld. Het gaat daarbij om
                     de verankering van gemeentelijke bevoegdheden in bestemmingsplannen verbrede reikwijdte
                     en niet om de beheerstaken van netbeheerders. Verdere invulling van de experimenteerruimte
                     vindt op basis van artikel 2.4 in een AMvB plaats, waarbij het wenselijk is om de
                     AMvB op korte termijn op te stellen en in ieder geval gemeenten en netbeheerders te
                     betrekken bij de uitwerking.
                  
Dik-Faber
                  Van Eijs
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
R.K. Dik-Faber, Tweede Kamerlid - 
              
                  Mede ondertekenaar
J.M. van Eijs, Tweede Kamerlid 
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
| Fracties | Zetels | Voor/Tegen | 
|---|---|---|
| VVD | 33 | Voor | 
| PVV | 20 | Tegen | 
| CDA | 19 | Voor | 
| D66 | 19 | Voor | 
| GroenLinks | 14 | Voor | 
| SP | 14 | Tegen | 
| PvdA | 9 | Voor | 
| ChristenUnie | 5 | Voor | 
| PvdD | 5 | Voor | 
| 50PLUS | 4 | Tegen | 
| DENK | 3 | Tegen | 
| SGP | 3 | Voor | 
| FVD | 2 | Tegen |