Hoorzitting / rondetafelgesprek

OVV-rapport over de vliegramp van Turkish Airlines bij Schiphol in 2009

Hoorzitting / rondetafelgesprek: "OVV-rapport over de vliegramp van Turkish Airlines bij Schiphol in 2009"Deze vergadering is geweest

Bijlagen

Convocatie commissieactiviteit
Download Convocatie rondetafelgesprek OVV-rapport over de vliegramp van Turkish Airlines bij Schiphol in 2009 d.d. 6 februari

Deelnemers


Agendapunten

1
Scope

Details


Volgens de New York Times heeft vliegtuigbouwer Boeing doorslaggevende invloed uit weten te oefenen op de conclusies in het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) ten aanzien van de oorzaak van de crash van  Turkish Airlines vlucht TK1951 in 2009, waar negen mensen het leven lieten. Aan de bevindingen van wetenschapper en Boeing 737 co-piloot Sidney Dekker zou slechts minimaal gerefereerd zijn vanwege druk vanuit Seattle. Deze zaak roept fundamentele vragen op over de invloed die een bedrijf met commercieel belang heeft op een OVV-rapport. De onafhankelijkheid van de OVV is de belangrijkste waarborg dat de raad de vinger op de zere plek kan leggen, zodat geleerd wordt van elk veiligheidsincident, zeker die waar mensenlevens verloren gaan. Als de veiligheid in de luchtvaart onderzocht wordt, dient een commercieel bedrijf met een groot gevestigd belang geen invloed te hebben op de conclusies, of het nu een vliegveld, een vliegtuigbouwer of een luchtvaartmaatschappij is. De vraag of dat nu wél gebeurd is, raakt ook aan andere onderzoeken in het luchtvaartdomein waar commerciële partijen grote belangen bij hebben en die partijen nodig hebben voor de informatievoorziening van de OVV.
De onafhankelijkheid van de OVV – en zijn oordeel over veiligheid in de Nederlandse luchtvaart – moet boven elke twijfel verheven zijn. Daarom zou de commissie Infrastructuur en Waterstaat de Onderzoeksraad graag uitnodigen om in een rondetafelgesprek openheid van zaken te geven over deze casus en mogelijk lessen te trekken voor de toekomst. Om die openheid te verzekeren en als Kamer lessen te kunnen trekken, heeft de commissie besloten een rondetafelgesprek te organiseren over het OVV-rapport over de TK1951.
 
2
Programma

Details

Blok 1:
  • Dhr. Sidney Dekker, professor Safety Science Innovation Lab - Griffith University Brisbane, deelname bevestigd
  • Dhr. David Calhoun, CEO van Boeing, ziet af van deelname
  • Dhr. Joe Sedor, Chief major investigations bij de National Transportation Safety Board, ziet af van deelname
Blok 2:
  • Dhr. Pieter van Vollenhoven, voormalig voorzitter OVV, deelname bevestigd
  • Dhr. Jeroen Dijsselbloem, voorzitter OVV, deelname bevestigd