Werkbezoek : Kennismakingsgesprek en briefing Onderwijsraad (geannuleerd)

De vergadering is geannuleerd

21 mei 2019
17:00 - 18:00 uur
Locatie: Onderwijsraad
Commissie: Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
HERZIENE CONVOCATIE
gesprek is geannuleerd

Bijlage

Agendapunten

  1. 1

    Programma (inhoudelijke programma duurt tot ongeveer 18.00 uur)


    Agenda kennismakingsbijeenkomst Vaste Kamercommissie en Onderwijsraad
    Datum: 21 mei 17.00 uur
    Locatie: Onderwijsraad, Prins Willem Alexanderhof 20, Den Haag (gebouw Nationaal Archief)
     
    1.   
      Agendapunt:Programma (inhoudelijke programma duurt tot ongeveer 18.00 uur)
      Noot: 
      Agenda kennismakingsbijeenkomst Vaste Kamercommissie en Onderwijsraad

       
    2. Welkom en voorstelrondje.
      Vanuit de Onderwijsraad zijn aanwezig: mw. prof dr. Edith Hooge (voorzitter), dhr. Rob Schuur (vicevoorzitter), mw. Jasmijn Hamakers-Kester MEM, dhr. prof dr. mr. Pieter Huisman, dhr. dr. Cor van Montfort, mw. prof dr. Susan te Pas, mw. prof dr. Monique Volman, dhr. prof dr. Herman van de Werfhorst.
      De heren Illiass El Hadioui MSc en René Kneyber zijn helaas verhinderd.

       
    3. Inhoudelijke aftrap door Edith Hooge, voorzitter van de Onderwijsraad.

       
    4. Twee komende adviezen van de Onderwijsraad worden toegelicht en besproken:
    • Jongens en meisjes. Raadslid Herman van de Werfhorst geeft een toelichting op dit komende advies, waarna gelegenheid is tot inhoudelijke uitwisseling. In het onderwijs presteren meisjes over de gehele linie beter dan jongens. De oorzaak hiervan is (nog) onduidelijk. Op verzoek van uw Kamer zal de raad zich buigen over dit onderwerp. Naar verwachting verschijnt hierover een adviesrapport in voorjaar 2020. Vrijheid van Onderwijs; Raadslid en vicevoorzitter Rob Schuur geeft een toelichting op de verkenning die de raad eind 2019 uitbrengt, waarna gelegenheid is tot inhoudelijke uitwisseling.
    • Artikel 23 van de Grondwet biedt al ruim een eeuw een kader waarbinnen de vrijheid van onderwijs en de zorg van de overheid voor het onderwijs tegen elkaar worden afgewogen. Het constitutioneel kader krijgt steeds betekenis in wisselwerking met verandering in de politiek en de samenleving. Wat betekenen de vrijheid van onderwijs en de grondwetsbepaling in de huidige samenleving? De Onderwijsraad grijpt zijn 100-jarig bestaan aan om dit te verkennen.

      Een overzicht van alle andere recente en komende adviezen worden tijdens de bijeenkomst beschikbaar gesteld.

      Afsluiting door Edith Hooge, gevolgd door een hapje en een drankje.