Procedurevergadering : Procedurevergadering commissie OCW

De vergadering is geweest

1 juli 2010
10:00 - 11:00 uur
Locatie: Thorbeckezaal
Commissie: Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Bijlagen

Deelnemers

  • N. Albayrak (PvdA)
  • M.G.J. Harbers (VVD)
  • I. Dezentjé Hamming-Bluemink (VVD)
  • T.M. Jadnanansing (PvdA)
  • J. Klijnsma (PvdA)
  • M. Çelik (PvdA)
  • J.J. van Klaveren (PVV)
  • H.J. Beertema (PVV)
  • K.G. Ferrier (CDA)
  • M.C.A. Smilde (CDA)
  • M. Smits (SP)
  • B. van der Ham (D66)

Agendapunten

  1. 1

    De besluitenlijsten van de extra pv van 22 juni en de pv van 24 juni jl.

    Vastgesteld.

  2. 2

    Brievenlijst

  3. 3

    Voortgangsrapportage homo-emancipatiebeleid 2008 - 2010

    Te behandelen:

    Loading data
  4. 4

    Tijdelijke wet mediaconcentraties

    Te behandelen:

    Loading data
  5. 5

    Jaarverslag 2009 Commissariaat voor de Media

    Te behandelen:

    Loading data
  6. 6

    Wetsvoorstel tot wijziging van de Monumentenwet 1988 en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in verband met de modernisering van de monumentenzorg

    Te behandelen:

    Loading data
  7. 7

    Voorstel van het oud-lid Leerdam voor een conferentie Immaterieel Cultureel Erfgoed

    Te behandelen:

    Loading data
  8. 8

    Prestatieovereenkomst en reactie concessiebeleidsplan van de publieke omroep 2010-2016

    Te behandelen:

    Loading data
  9. 9

    Voorlichting van de Raad van State inzake het amendement sectorvakken vmbo (Kamerstukken II, 2009-2010, 32032, nr. 9)

    Te behandelen:

    Loading data
  10. 10

    Adviesaanvragen i.h.k.v. het werkprogramma 2011 van de Onderwijsraad.

    Naar aanleiding van het overleg tussen vaste commissie OCW en Onderwijsraad op 20 mei 2010 over naar mogelijke vragen van de Kamer aan de Raad in het kader van het werkprogramma 2011, komen de volgende twee onderwerpen naar voren:

    1. Ruim baan voor kleine verbeteringen
    Onderwijs heeft waarschijnlijk meer behoefte aan kleine verbeteringen dan aan grote meeslepende vernieuwingen. Hebben we voldoende van deze kleine verbeteringen en werken die voldoende door. Is de rol van kleine verbeteringen duidelijker in bv basisonderwijs vergeleken met beroepsonderwijs of hoger onderwijs?

    Hoe kunnen we op grond van evidentie de bestaande onderwijspraktijk verbeteren in plaats van het introduceren van grote vernieuwingen en is dit structureel in te passen in het onderwijsbeleid door toetsing van voorgenomen beleid op effectiviteit?

     2. Art 23 Grondwet
    Het debat over art. 23 grondwet heeft behoefte aan meer transparantie en coherentie. De Raad wordt verzocht te komen tot een meer integrale doordenking van art. 23 uitmondend een gezaghebbende interpretatie die in de plaats kan komen van uiteenlopende en incidentele interpretaties. De Raad wordt gevraagd naast experts hierbij ook de belangrijkste representanten van de partijen in het onderwijs (deelnemers, leerkrachten, schoolbesturen) te betrekken. Een dergelijk gezaghebbend document kan een vergelijkbare functie vervullen als de verkenning van de Raad uit 2002.

    Besluit:  instemmen met bovengenoemde adviesonderwerpen voor het werkprogramma 2011 van de Onderwijsraad.

  11. 11

    Afschrift antwoord op de brief van de Stichting Veilig Onderwijs te Maarssen m.b.t. de klachtencommissies voor PO en VO

    Te behandelen:

    Loading data
  12. 12

    Uitstel toezegging over toezending decentralisatieconvenant

    Te behandelen:

    Loading data
  13. 13

    Stand van Zaken Leerplusarrangement

    Te behandelen:

    Loading data
  14. 14

    Aanbieding adviesrapport "Het recht op toelating nogmaals bezien" van Onderwijsraad

  15. 15

    Opbrengsten Kwaliteitsagenda Voortgezet Onderwijs 2008-2011, Onderwijs met ambitie

    Te behandelen:

    Loading data
  16. 16

    Totaaloverzicht openstaande toezeggingen

  17. 17

    Reactie verzoek commissie om een reactie op het Groenboek Culturele en Creatieve Industrie

    Te behandelen:

    Loading data