Wijziging van de Wet milieubeheer

20 mei 2021, wetsvoorstel – De Kamer debatteert met staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) over nieuwe regels voor brandstoffen in het vervoer, die de doelen uit het Klimaatakkoord dichterbij moeten brengen.

Personenauto’s, landbouwtractoren en binnenvaartschepen: ze gebruiken vaak nog fossiele brandstoffen zoals benzine of diesel. Leveranciers daarvan moeten de komende jaren meer gebruik gaan maken van hernieuwbare energie. Zo moeten zij bijvoorbeeld een bepaald percentage duurzame biobrandstof bijmengen. Dat is volgens het kabinet nodig om de doelen uit het Klimaatakkoord te halen.

Milieueffecten

Het middel is erger dan de kwaal, denkt Van Raan (PvdD). Onderzoek wijst uit dat biomassa bijmengen juist leidt tot meer uitstoot van CO2. Hij spreekt van een boekhoudkundige truc.

Hagen (D66) wil dat de winning uit soja wordt verboden, omdat er anders meer regenwoud wordt gekapt voor de aanleg van palmolie- en sojaolieplantages.

De import van soja en palmolie door de EU is al enorm toegenomen, zegt Madlener (PVV). Het Europese plan voor de afbouw van het gebruik van palmolie is volgens hem "een lachertje".

Als we palmolie, soja of mais gaan gebruiken voor de benzinetank, drijft dat de voedselprijs op en kunnen mensen aan de andere kant van de wereld geen eten kopen, waarschuwt Bouchallikh (GroenLinks).

In Nederland worden palmolie en soja niet gebruikt voor biobrandstof, zegt Van Veldhoven. Er worden wel reststromen gebruikt. Het toezicht daarop wordt versterkt in de nieuwe regels. Bovendien zal er continu worden gekeken naar de impact op de markt en op ontbossing.

Waterstof en elektrisch rijden

Biomassa kan een tussenoplossing zijn, maar dat moet wel tijdelijk en verantwoord gebeuren, zegt De Hoop (PvdA). Hij pleit voor de verdere ontwikkeling van groene waterstof, met name voor het zwaardere vervoer. Nederland stimuleert dat al zo veel mogelijk, zegt Van Veldhoven. Zo gaan er binnenkort 60 waterstofbussen in Nederland rijden.

Geurts (CDA) maakt zich zorgen over de gevolgen van de nieuwe regels voor de kleinere laadpunten voor elektrische auto’s bij parkeergarages, winkels of taxistandplaatsen. Grinwis (ChristenUnie) wil de administratie voor kleine leveranciers van elektriciteit voor laadpalen makkelijker maken. De staatssecretaris gaat kijken welke mogelijkheden hiervoor zijn.

Binnenvaart

Binnenvaartschepen zullen met de nieuwe regels voor het eerst biodiesel moeten bijmengen, constateert Bisschop (SGP). Maar de risico’s voor scheepsmotoren die niet op die brandstof zijn gebouwd, zijn te groot, meent hij. Ook de Groot (VVD) wil voorkomen dat motoren "in de soep lopen" door het bijmengen.

Alkaya (SP) wil weten of onze buurlanden de binnenvaart uitzonderen van de plicht tot bijmengen. Hij denkt dat het milieuvoordeel gering is, en dat biodiesel in scheepsmotoren juist zorgt voor meer stikstofuitstoot.

De zorgen van binnenvaartschippers zullen door minister Van Nieuwenhuizen worden besproken met de sector, zegt de staatssecretaris. Alle lidstaten moeten zich aan de Europese regels voor uitstoot gaan houden. De Europese Commissie heeft Nederland er bovendien op gewezen dat de binnenvaart al in 2020 onder de Europese eisen had moeten vallen.

De Kamer stemt op 25 mei over het wetsvoorstel en de ingediende moties.

Zie ook: