Wijziging van de Internationale Gezondheidsregeling
17 december 2025, wetgeving - De Kamer debatteert met minister Bruijn (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) over wijziging van de Internationale Gezondheidsregeling.
De Internationale Gezondheidsregeling (International Health Regulations, IHR) is gericht op het voorkomen, beschermen tegen, controleren en reageren op internationale verspreiding van ziekten met risico's voor de (internationale) volksgezondheid. Op 28 mei 2022 is afgesproken om de IHR te wijzigen. Geleerde lessen tijdens de coronapandemie waren hiervoor de belangrijkste aanleiding.
Termijnen
Met de aanpassing wordt de termijn voor het wijzigen van de IHR verkort van achttien naar tien maanden. Ook moeten wijzigingen voortaan binnen één in plaats van twee jaar in nationale regelgeving worden verwerkt. Zo zou sneller ingespeeld kunnen worden op gezondheidscrises. Bevers (VVD) is positief: zijn fractie zal voor de IHR-wijziging stemmen.
Welk probleem wordt hiermee opgelost? Van Meetelen (PVV) vindt dat de noodzaak voor kortere termijnen niet is onderbouwd. De tijd voor nationale afweging wordt hiermee verkort en dat is volgens haar slecht voor het democratische proces.
De verkorting van de termijnen ondermijnt onze democratie, zegt Van Houwelingen (FVD). Bovendien heeft hij kritiek op het functioneren van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), ook tijdens de coronacrisis, die de IHR moet uitvoeren. Nederland zou de organisatie volgens hem juist moeten verlaten.
Snelheid en parlement
Van Dijk (SGP) begrijpt dat snelheid bij een gezondheidscrisis belangrijk kan zijn. Maar waarom gelden de verkorte termijnen ook voor wijzigingen die geen haast hebben? Bovendien duren wetgevingstrajecten in Nederland vaak lang. Past dat wel binnen de nieuwe regels?
Als je een gezondheidscrisis wilt bestrijden, moet je soms snel kunnen handelen, zegt Bushoff (GroenLinks-PvdA). Maar het parlement moet volgens hem wel goed betrokken blijven bij wijzigingen van de IHR.
Ook Bruijn wil geen afbreuk doen aan de nationale goedkeuringsprocedure. Dat kan door als regering namens Nederland een wijziging te verwerpen als het parlement meer tijd dan tien maanden nodig heeft voor behandeling en goedkeuring. Die verwerping kan vervolgens ongedaan gemaakt worden als het parlement een wijziging alsnog goedkeurt. Een nadeel hiervan kan wel zijn dat er verschillen ontstaan in de uitvoering tussen landen.
De Kamer stemt op 18 december over het wetsvoorstel en de tijdens het debat ingediende moties.
Zie ook
- Het overzicht van de laatste debatten in het kort
- De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
- Kijk debatten terug via Debat Direct