Wet onderwijsondersteuning zieke leerlingen
3 december 2025, wetgeving - Staatssecretaris Becking (Onderwijs) wil de onderwijsondersteuning aan zieke leerlingen (ozl) van scholen en mbo-instellingen verbeteren. De Kamer debatteert over het wetsvoorstel dat dit regelt.
Scholen kunnen worden ondersteund bij het onderwijs aan zieke leerlingen. Dit wordt nu geregeld via achttien verschillende regionale organisaties. De staatssecretaris wil de financiën, taken en mensen onderbrengen in een nieuwe, landelijke stichting. Die moet de ozl flexibel en toekomstbestendig maken. Het geeft ook meer duidelijkheid aan ouders, die hiermee één aanspreekpunt krijgen.
Centralisatie
Met het wetsvoorstel wordt de organisatie van de ozl meer gecentraliseerd. Dit gaat versnippering tegen, denkt Stoffer (SGP), en is begrijpelijk gezien de relatief beperkte groep medewerkers. Raijer (PVV) ziet dat anders: waarom zouden we een systeem dat goed werkt afbreken en een nieuwe landelijke structuur bouwen? Dat is in haar ogen onzinnig, duur en gevaarlijk.
De kracht van het huidige systeem zit in de regionale verbondenheid en de directe lijnen tussen scholen, ziekenhuizen, adviseurs en consulenten, zegt Kisteman (VVD). Centralisatie zou er niet toe mogen leiden dat we het kind met het badwater weggooien. Armut (CDA) sluit zich daarbij aan. We moeten volgens haar ook voorkomen dat er in de transitieperiode gaten vallen. De voordelen van de huidige structuur moeten we behouden, beaamt de staatssecretaris.
Rooderkerk (D66) en Boomsma (JA21) zijn op zich positief over de centralisatie. Maar ze willen niet dat die ervoor zorgt dat opgebouwde expertise verloren gaat, bijvoorbeeld doordat consulenten afhaken. Becking belooft zich ervoor in te spannen om dit te voorkomen. De stichting blijft volgens hem werken met regioteams.
Fasering
Centralisatie helpt om onwenselijke regionale verschillen te laten verdwijnen, denkt Beckerman (SP), maar het is nog de vraag hoe de praktijk uitpakt. Daarom stelt ze voor dat de stichting begint met één regio en dat de nieuwe aanpak na twee jaar wordt geëvalueerd, waarbij ouders en leerlingen betrokken worden. De resultaten daarvan kunnen helpen bij een landelijke invoering.
De staatssecretaris ziet niets in de "verwarrende tussenstap" en de snelle evaluatie die Beckerman voorstelt. Wel belooft hij met een monitoringrapport te komen.
Psychische klachten
Het wetsvoorstel regelt de ondersteuning van leerlingen met fysieke problemen, zegt Westerveld (GroenLinks-PvdA), maar niet van leerlingen met psychische klachten. Hun ouders en leraren worden volgens haar van het kastje naar de muur gestuurd. Zij wil dat de op te richten stichting uiteindelijk ook deze groep gaat helpen en daarvoor kennis en expertise opbouwt.
Er is voor gekozen om de stichting de bestaande taak te geven, zegt Becking. Het is wat hem betreft aan de Kamer om te besluiten over toekomstige uitbreiding naar leerlingen met psychische problemen.
Preventie
Naast ondersteuning is ook het voorkomen van uitval belangrijk, betoogt Ceder (ChristenUnie). Hij stelt daarom voor dat de op te richten stichting ook onderzoek naar preventie gaat doen.
De stichting krijgt ook een onderzoekstaak, verzekert de staatssecretaris. Hij vindt het goed om in de wet op te nemen dat de stichting hiernaar onderzoek kán doen.
De Kamer stemt op 16 december over het wetsvoorstel en de tijdens het debat ingediende moties.
Zie ook:
- Het overzicht van de laatste debatten in het kort
- De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
- Kijk debatten terug via Debat Direct