Veiligheid en kwaliteit centraal in waterbeheer

30 november 2015, begroting - Waterveiligheid en waterkwaliteit zijn de belangrijke thema's in het debat van de Kamer met minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) over diverse wateronderwerpen.

Nederland mag trots zijn op zijn waterbeheer maar, zo waarschuwt Jacobi (PvdA), het moet op dat gebied wel zijn voortrekkersrol behouden. In dat verband pleit ze voor "robuuster" en "bewuster" waterbeheer in de stad. Hachchi (D66) stelt dat zowel waterschaarste als wateroverlast gevolgen heeft voor de waterkwaliteit, die geen ondergeschoven kindje mag worden. In haar waterbeleid en de projecten die overal in het land worden uitgevoerd, gaat het volgens Schultz steeds om "te veel, te weinig of te vies". Innovatie is hierbij volop aan de orde, ziet de minister.

Waterveiligheid: principe is duidelijk, maar er blijven wensen

Schultz wijst op het principe in het waterveiligheidsbeleid: een basisveiligheidsnorm  met extra bescherming voor kwetsbare gebieden. Voor de waterveiligheid in Nederland zijn voor rivieroverstromingsrisico's goede afspraken met de landen stroomopwaarts nodig, vindt Smaling (SP). Daarvoor bestaat al een Europese richtlijn, laat Schultz weten. Hachchi denkt bij waterveiligheid ook aan waternatuurgebieden als buffers en aan "bresbestendige" dijken. De kwaliteit en de efficiĆ«ntie van de waterveiligheidsplannen moeten volgens Geurts (CDA) beter. Dik (ChristenUnie) wil dat de minister de looptijd van het Deltafonds verlengt. Voorkom grote onzekerheid van gebiedsbewoners over wat zij met hun woningen kunnen door een overheid die voor het Deltaprogramma wel erg ver vooruitplant, bepleit Bisschop (SGP).

Waterkwaliteit moet beter

De zoetwaterkwaliteit moet verbeteren, vindt Dik, maar zorg dan ook dat de financiering geborgd is. Verschillende woordvoerders wijzen op de grote hoeveelheden geneesmiddelen- en drugsresten in het water. Hachchi wil meer concrete acties van de minister zien, Dik vraagt om meer onderzoek en metingen, terwijl Jacobi pleit voor duidelijke doelen en normen, bijvoorbeeld voor nanoplastics in het water. Bisschop is "ronduit kritisch" op de waterkwaliteitsmetingen. In de ogen van Visser (VVD) zijn er wel heel veel, ook bovenwettelijke, normen voor de waterkwaliteit. Via het Werkprogramma Schoon Water en het Deltaplan agrarisch waterbeheer zegt Schultz met andere overheden, instanties en bedrijven samen te werken aan samenhangende maatregelen voor schoon water.

Extra kansen met waterbeheer

Het verbeteren van waterveiligheid en waterkwaliteit is te combineren met andere activiteiten en verdienmodellen, vinden verschillende woordvoerders. Kijk bijvoorbeeld naar de koppeling van waterveiligheidsplannen met projecten in natuur en recreatie, suggereert Hachchi. Dergelijke kansen willen we ook in de toekomst zo veel mogelijk pakken en bieden, reageert Schultz. Geef daarvoor criteria, vraagt Visser. Dik ziet bijvoorbeeld voor waterschappen mogelijkheden met "innovatie in de waterketen". Die mogelijkheden zijn er ook voor drinkwaterbedrijven, voegt onafhankelijk Kamerlid Houwers toe. Hachchi stelt dat Nederland alleen door onderzoek en innovatie voorop kan blijven lopen. Innovatie is nog steeds ons "unique sellingpoint", meent Schultz. De overheid biedt volgens haar structureel ruimte voor maatwerk en experimenten.

De Kamer stemt op 3 december over de begroting van het Deltafonds en de ingediende moties.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort

  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.