Plenaire bespreking belastingplannen voor 2020

12 november 2019, wetsvoorstellen - De Kamer bespreekt het Belastingplan 2020 en de bijbehorende wetsvoorstellen met staatssecretaris Snel van Financiën.

Hoe houdbaar is het toeslagenstelsel? Welke lasten moeten voor rekening komen van burgers en welke van bedrijven? Welke rol moet belastingheffing spelen bij de energietransitie? De behandeling van het Belastingplan 2020 biedt de Kamer gelegenheid om te reflecteren op het functioneren van het belastingstelsel.

Toeslagen

De problemen met het terugvorderen van kinderopvangtoeslag zijn voor de Kamer aanleiding om het toeslagenstelsel kritisch te beschouwen.

Van Weyenberg (D66) zou een fundamenteel debat over het toeslagenstelsel toejuichen: het is onwenselijk dat voor sommige mensen meer dan de helft van hun inkomen uit toeslagen komt. Het toeslagensysteem is een veelkoppig monster geworden en overschat het doenvermogen van veel burgers, vindt Bruins (ChristenUnie).

Een grote vereenvoudiging van het toeslagenstelsel zou veel positieve effecten hebben, merkt Omtzigt (CDA) op, zoals meer duidelijkheid en minder stress voor belastingplichtigen en een betere uitvoerbaarheid voor de Belastingdienst.

Burgers en bedrijven

De coalitie speelt een spelletje met een marketingverhaal dat alle Nederlanders erop vooruitgaan, maar net als voorgaande jaren zal dit niet zo zijn, voorspelt Mulder (PVV). De 3 miljard lastenverlichting voor burgers is een goede stap, maar er is meer nodig, zegt Lodders (VVD). Zij doet een beroep op het bedrijfsleven om de lonen te verhogen.

Nijboer (PvdA) vindt de verlaging van de winstbelasting met 2 miljard een misser: de winsten van bedrijven "klotsen tegen de plinten" en het werkt concurrentie tussen landen op belastingtarieven in de hand. Waak wel voor jojobeleid bij het belasten van bedrijven, waarschuwt Stoffer (SGP). Zo was bedrijven eerst een verlaging van de vennootschapsbelasting in het vooruitzicht gesteld, maar die is voorlopig teruggedraaid.

Box 3

Het kabinet heeft zich voorgenomen om spaargeld vanaf 2022 minder hoog te belasten. Het is frustrerend dat dit nog zo lang duurt, omdat we al heel lang weten dat deze belasting niet goed functioneert, zegt Snels (GroenLinks). De huidige belastingheffing in box 3 voelt voor veel mensen oneerlijk en onrechtvaardig, zo sluit Lodders (VVD) zich daarbij aan.

Klimaat en energie

Economische groei is niet de oplossing, maar het probleem, zegt Van Raan (PvdD). Volgens hem blijkt uit de belastingplannen dat de politiek de urgentie van klimaatverandering niet voelt.

Het kan altijd beter, stelt Snels (GroenLinks), maar de lasten voor het vergroeningspakket in het kader van het Klimaatakkoord zijn evenwichtiger verdeeld tussen burgers en bedrijven in vergelijking met voorgaande jaren.

Mulder (PVV) wil dat het kabinet alle fiscale stimulering van biomassa terugdraait. Het is bizar dat het kabinet daar 11 miljard voor uittrekt, vindt Alkaya (SP), omdat het "nauwelijks voordeel voor het klimaat oplevert".

Van Otterloo (50PLUS) vraagt het kabinet om de ouderenkorting te verhogen ter compensatie van stijgende energielasten.

Wonen

Nijboer (PvdA) noemt woningnood en hoge huren een van de grootste maatschappelijke problemen van deze tijd.

Bruins (ChristenUnie) ziet een woningmarkt voor zich zonder hypotheekrenteaftrek en verhuurderheffing. De verhuurderheffing was een crisismaatregel en zou nu het economisch beter gaat volgens Alkaya (SP) zo snel mogelijk moeten worden afgeschaft, want woningcorporaties kunnen huizen nauwelijks meer onderhouden, laat staan verbeteren.

Woningcorporaties die bouwen krijgen een korting op de verhuurderheffing. Daarvoor trekt het kabinet in de komende tien jaar een miljard uit. Van Weyenberg (D66) verwelkomt deze korting, maar wil met de andere coalitiepartijen regelen dat meer schaarstegebieden hiervoor in aanmerking komen.

De Kamer sprak eerder over het Belastingplan 2020 op 28 oktober en 4 november. De behandeling gaat op 13 november verder met de reactie van staatssecretaris Snel (Financiën).

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
  • Kijk debatten terug via Debat Gemist