Kamer bespreekt de Wet vliegbelasting

11 maart 2020, wetsvoorstel - De Kamer bespreekt met staatssecretaris Vijlbrief (Financiën) de wet om een vliegtaks in te voeren. De meningen over deze wet lopen sterk uiteen.

In het regeerakkoord is afgesproken dat er een vliegbelasting komt van €7 per ticket. Dat moet in totaal 200 miljoen opleveren. Een plan dat Van Weyenberg (D66) omschrijft als een "doorbraak", omdat dit een einde maakt aan de belastingvrijstellingen in de luchtvaart. Maar Van Raan (PvdD) vindt het slechts een "muizenstapje" in de goede richting.

Belasting

In de luchtvaartsector worden geen accijnzen en geen btw geheven. De meeste woordvoerders zijn het erover eens dat dit een scheve situatie is, want als je de auto of de trein neemt, betaal je die wel. Snels (GroenLinks) noemt Schiphol daarom zelfs een belastingparadijs. Bruins (ChristenUnie) vindt het goed te verdedigen dat er belasting wordt geheven op overmatige consumptie en vervuilende activiteiten.

Maar volgens Laçin (SP) dient deze wet vooral om de staatskas te spekken, want het levert niet veel winst op voor het klimaat. Net als Kops (PVV) is hij daarnaast van mening dat deze maatregel niet de rijke, zakelijke veelvlieger treft, maar de gewone burger die een keer op vakantie wil.

Klimaat

Er zijn ook woordvoerders voor wie het juist niet ver genoeg gaat. Snels (GroenLinks) en Stoffer (SGP) willen de taks graag verdubbelen naar €15: zo betaalt de vervuiler. Ook Van Raan (PvdD) vindt de voorgestelde €7 te laag en de uitzonderingsmogelijkheden te groot. Hij pleit zelfs voor krimp van de luchtvaart.

Vijlbrief erkent dat het voorstel misschien niet perfect is, maar wat hem betreft kan het wel een verschuiving in het denken over vliegen teweegbrengen.

Moorlag (PvdA) zou graag zien dat de belastingopbrengsten van de maatregel zichtbaar naar de burgers terugvloeien. Stoffer (SGP) stelt voor om de opbrengsten te investeren in de verduurzaming van de luchtvaartsector of om er het internationale treinverkeer mee te stimuleren.

Internationale samenwerking

Verschillende woordvoerders benadrukken dat belastingheffing in de luchtvaart pas echt succesvol wordt als het mondiaal of op zijn minst Europees geregeld wordt. Anders gaat het vliegverkeer gewoon door, maar dan op een andere plek, zegt Slootweg (CDA). Het zou ook beter zijn voor een gelijk speelveld, vult Lodders (VVD) aan.

De staatssecretaris is het daarmee eens. Ook hij zou graag een Europese route bewandelen, maar de gesprekken hierover in Europa verlopen nog niet zo vlot. Daarom wil hij nu toch deze nationale maatregel introduceren.

Vrachtvluchten

Ook vrachtvluchten gaan belast worden. Laçin (SP) vreest dat de vliegtaks voor vrachtvervoer ertoe kan leiden dat maatschappijen uitwijken naar luchthavens in Duitsland en België, waar vracht niet wordt belast. Ook Slootweg (CDA), Lodders (VVD) en Bruins (ChristenUnie) vragen in het bijzonder aandacht voor de werkgelegenheid rond Maastricht Aachen Airport.

De staatssecretaris zegt toe daar onderzoek naar te laten doen: als daar verontrustende dingen uitkomen, kunnen we daar rekening mee houden als we de wet gaan implementeren.

De Kamer stemt op 17 maart over het wetsvoorstel en de tijdens het debat ingediende moties.

Zie ook