Begroting Infrastructuur en Waterstaat, eerste termijn Kamer

23 januari 2024, begroting - De Kamer bespreekt de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor 2024.

Hoe blijft Nederland in beweging via het spoor en op de weg? Welke investeringen worden er gedaan in infrastructuur? Wat is de toekomst van de luchtvaart? Hoe gaat het met het milieu en de leefomgeving?

Deze en andere vragen staan centraal bij de begrotingsbehandeling van het ministerie van Infrastructuur en Water.

Openbaar vervoer

Een op de tien treinen van de NS was vertraagd in 2023. De concessie voor het hoofdrailnet onderhands aan de NS gunnen was een gemiste kans, vindt Veltman (VVD). De NS zou volgens haar meer moeten worden uitgedaagd om spoorvervoer van de hoogste kwaliteit te bieden. Nederland loopt vast, mede omdat ProRail en de NS de prestatieafspraken niet nakomen en er in vijf jaar 1.500 bushaltes zijn gesloten, zegt De Hoop (GroenLinks-PvdA).

Vedder (CDA) zegt dat je buiten de Randstad "regelmatig de sjaak" bent als je aangewezen bent op openbaar vervoer, omdat het rendementsdenken het versterken van gemeenschappen heeft verdrongen. Zij pleit er daarom voor om bereikbaarheid als basisrecht vast te leggen.

Grinwis (ChristenUnie) verwelkomt de investering van 40 miljoen in het spoorknooppunt bij Meppel, waar nu vaak sprake is van vertraging. Tot dat is opgelost, wil hij dat er in de "brede spits" (tussen 6.00-10.00 uur en 15.00-19.00 uur) meer intercity's gaan rijden van en naar Noord-Nederland.

De auto

De Nederlandse bevolking groeit en het aantal auto's zal toenemen. Van Dijk (NSC) wil weten wat dit betekent voor investeringen in nieuwe infrastructuur en bereikbaarheid, omdat die in de begroting lijken af te nemen van jaarlijks 10 miljard tot ongeveer 8 miljard. Volgens Heutink (PVV) staan er meer mensen dan ooit dagelijks in de file, maar doet de "minister van stilstand" hier niks aan omdat er vanwege stikstof geen nieuwe wegen kunnen worden gebouwd.

Van Zanten (BBB) vraagt het kabinet om meer rekening te houden met vrachtwagens, omdat die in de toekomst onmisbaar zullen blijven. Zo moet de laadinfrastructuur geschikt zijn voor stekkertrucks. Bedrijfsbusjes op benzine of diesel zijn vanaf 2025 niet meer welkom in veel binnensteden. Bestelauto's met een accu zijn zwaarder, waardoor vaak een vrachtwagenrijbewijs nodig is om ze te rijden. Stoffer (SGP) pleit voor een vrijstelling.

Luchtvaart

De Nederlandse luchtvaart zit in een overgangsfase, constateert De Groot (VVD): vliegtuigen moeten schoner en stiller worden, maar mensen willen betaalbaar kunnen blijven vliegen. Meer gebruikmaken van regionale luchthavens zou volgens hem de omwonenden van Schiphol kunnen ontlasten.

Boutkan (PVV) hekelt het feit dat Nederland meer bijmenging van biobrandstoffen verplicht stelt dan Europees is afgesproken. Hij verwijt de minister dwangmatig bezig te zijn met linkse hobby's zonder oog voor haalbaarheid en betaalbaarheid, en daarbij de visie van de luchtvaartsector te negeren.

Eerdmans (JA21) verklaart zich voorstander van Lelystad Airport: die luchthaven kan een economische impuls voor de regio betekenen en Schiphol ontlasten.

Leefomgeving

Het recht van mensen op een gezonde leefomgeving wordt geschonden door vervuilende bedrijven en de overheid die dit toestaat, waarschuwt Bamenga (D66). Gezondheid moet daarom op één komen te staan en de balans tussen economie en ecologie moet verbeteren, zegt Gabriëls (GroenLinks-PvdA).

Blijkbaar zijn de regels zo slecht dat er vergunningen aan vervuilende bedrijven worden gegeven, constateert Van Kent (SP). Hij wil die regels aanscherpen. Mensen worden volgens Kostić (PvdD) niet alleen ziek van vervuiling, maar ook van de slopende juridische strijd tegen grote vervuilende bedrijven.

Het debat over de begroting gaat op 25 januari 2024 verder met de reactie van minister Harbers en staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat op de inbreng van de woordvoerders.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
  • Kijk debatten terug via Debat Direct