Motie : Motie van het lid Jimmy Dijk over het minimumloon verhogen naar €18 per uur
29 544 Arbeidsmarktbeleid
Nr. 1312
MOTIE VAN HET LID JIMMY DIJK
Voorgesteld 23 april 2026
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat vrouwen vaak een baan hebben die op of rond het minimumloon wordt
betaald;
constaterende dat onder andere de FNV stelt dat het verhogen van het minimumloon een
goed middel is om de loonkloof tussen mannen en vrouwen te verkleinen;
verzoekt de regering vanaf 1 juli 2026 het minimumloon te verhogen naar minimaal € 18
per uur,
en gaat over tot de orde van de dag.
Jimmy Dijk
Indieners
Jimmy Dijk, Kamerlid
Appreciatie (oordeel)
Appreciatie:
Ontraden
De minister of staatssecretaris is het niet eens met de motie en adviseert de Kamer om tegen de motie te stemmen. Bijvoorbeeld omdat hij of zij vindt dat de motie wettelijk niet klopt, te veel geld kost om uit te voeren, of helemaal niet uitvoerbaar is.
Stemmingsuitslagen
Verworpen met handopsteken
| Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
|---|---|---|
| D66 | 26 | Tegen |
| VVD | 22 | Tegen |
| GroenLinks-PvdA | 20 | Tegen |
| PVV | 19 | Voor |
| CDA | 18 | Tegen |
| JA21 | 9 | Tegen |
| FVD | 7 | Tegen |
| Groep Markuszower | 7 | Tegen |
| BBB | 3 | Tegen |
| ChristenUnie | 3 | Tegen |
| DENK | 3 | Voor |
| PvdD | 3 | Voor |
| SGP | 3 | Tegen |
| SP | 3 | Voor |
| 50PLUS | 2 | Voor |
| Keijzer | 1 | Tegen |
| Volt | 1 | Tegen |