Motie : Motie van de leden Van der Woude en Peters over een inventarisatie van de voor- en nadelen van andere vormen van bekostiging van het hoger onderwijs
31 288 Hoger Onderwijs-, Onderzoek- en Wetenschapsbeleid
Nr. 1040
MOTIE VAN DE LEDEN VAN DER WOUDE EN PETERS
Voorgesteld 24 mei 2023
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de Minister in zijn beleidsreactie op de toekomstverkenning ook
herziening van de bekostiging van het vervolgonderwijs aan de orde zal stellen;
overwegende dat een fundamentele herziening van de bekostigingssystematiek serieus
bekeken moet worden om het vervolgonderwijs doelmatiger te laten zijn, beter te laten
aansluiten op de arbeidsmarkt en op maatschappelijke uitdagingen nu en in de toekomst
en om problemen in tekortsectoren te adresseren;
overwegende dat een combinatie van capaciteits- en profilerings- of missiebekostiging
al lang door experts bepleit wordt als methode om beter te sturen op doelmatige onderwijs-
en onderzoekscapaciteit en dit in het buitenland ook wordt toegepast;
verzoekt de regering om een inventarisatie van voor- en nadelen van deze vormen van
bekostiging mee te nemen in haar beleidsreactie, daarbij reeds beschikbaar onderzoek
en internationale voorbeelden te gebruiken en een concreet tijdpad te schetsen voor
implementatie van een nieuwe bekostigingssystematiek,
en gaat over tot de orde van de dag.
Van der Woude
Peters
Indieners
-
Indiener
H.H. van der Woude, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
W.P.H.J. Peters, Tweede Kamerlid
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen | Niet deelgenomen |
---|---|---|---|
VVD | 34 | Voor | |
D66 | 24 | Voor | |
PVV | 17 | Voor | |
CDA | 14 | Voor | |
PvdA | 9 | Voor | |
SP | 9 | Tegen | |
GroenLinks | 8 | Voor | |
PvdD | 6 | Tegen | |
ChristenUnie | 5 | Voor | |
FVD | 5 | Voor | |
DENK | 3 | Voor | |
Groep Van Haga | 3 | Voor | |
JA21 | 3 | Voor | |
SGP | 3 | Tegen | |
Volt | 2 | Voor | |
BBB | 1 | Voor | |
BIJ1 | 1 | Voor | |
Fractie Den Haan | 1 | Voor | |
Gündogan | 1 | Voor | |
Omtzigt | 1 | Niet deelgenomen |