Schriftelijke vragen : De pendelbus en de aanhoudende onveiligheid op de reguliere buslijnen naar Ter Apel.
Vragen van het lid Ceulemans (JA21) aan de Minister voor Asiel en Migratie over de pendelbus en de aanhoudende onveiligheid op de reguliere buslijnen naar Ter Apel (ingezonden 23 december 2025).
Vraag 1
Klopt het dat door een woordvoerder van u in aanvulling op uw brief van 19 december
is aangegeven dat het «nog een paar dagen» kan duren voordat geregeld is dat er weer
betaald moet worden voor de pendelbus?1 Vanaf wanneer gaat er weer betaald worden en waarom moet dit zo lang duren?
Vraag 2
Bent u ervan op de hoogte dat de onvrede en zorgen over de veiligheidssituatie onder
chauffeurs op de reguliere buslijnen die Ter Apel aandoen (met name de lijnen 72,
73) inmiddels dermate zijn opgelopen dat zij voornemens zijn de halte(s) nabij het
asielzoekerscentrum (azc) over te slaan indien de afspraken over het in 2022 afgesloten
veiligheidsconvenant tussen het ministerie, Qbuzz, vakbond FNV en de provincies Drenthe
en Groningen niet worden nageleefd? Wat is uw reactie hierop?
Vraag 3
Bent u ermee bekend dat de FNV vandaag opnieuw de noodklok luidt richting vervoerder
Qbuzz en u over het niet nakomen van de afspraken in dit convenant, met name het gebrek
aan toezichthouders op station Emmen en bij de haltes van de lijnen 72 en 73 en het
gebrek aan directe communicatie tussen deze toezichthouders en de chauffeurs? Wat
is uw reactie hierop?
Vraag 4
Bent u er tevens van op de hoogte dat de FNV aangeeft al maanden aandacht te vragen
voor de toegenomen overlast en verslechterde veiligheidssituatie op deze lijnen maar
dat dit tot op heden niet tot verbetering heeft geleid?
Vraag 5
Wat heeft u dit jaar ondernomen om de veiligheidssituatie te verbeteren op de reguliere
buslijnen in Ter Apel?
Vraag 6
Hoeveel incidenten hebben zich dit jaar voorgedaan op reguliere buslijnen die Ter
Apel aandoen en hoe verhoudt dit aantal zich tot dat van voorgaande jaren waarin het
convenant van kracht was?
Vraag 7
Deelt u de mening dat het in 2022 gesloten convenant momenteel onvoldoende wordt nageleefd?
Zo nee, waarom niet? Zo ja, waar stokt het, wie is hiervoor verantwoordelijk en wat
gaat u eraan doen om dit recht te zetten?
Vraag 8
Welke partijen zijn verantwoordelijk voor het naleven van het convenant en wie kunnen
hier door chauffeurs op worden aangesproken?
Vraag 9
Deelt u de mening dat het totaal onaanvaardbaar is dat buschauffeurs en medereizigers
op de buslijnen door Ter Apel na al die jaren nog steeds, en weer in toenemende mate,
te maken hebben met overlast en agressie door een groep kansloze asielzoekers?
Vraag 10
Welke maatregelen gaat u per direct treffen om deze wantoestanden keihard de kop in
te drukken?
Vraag 11
Bent u, naast zorgen voor voldoende toezichthouders op station Emmen en de haltes
in Ter Apel, bereid om per direct (particuliere) beveiligers op zowel de pendelbus
als de reguliere buslijnen te laten meereizen en hiervoor indien nodig als Minister
de portemonnee te trekken? Zo nee, waarom niet?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Simon Ceulemans, Tweede Kamerlid