Motie : Motie van het lid Rooderkerk over in het onderwijs meer aandacht besteden aan spreekvaardigheid
31 293 Primair Onderwijs
Nr. 861
MOTIE VAN HET LID ROODERKERK
Voorgesteld 11 december 2025
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat steeds minder leerlingen een gesprek kunnen voeren en hun gedachten
en gevoelens onder woorden kunnen brengen;
constaterende dat uit onderzoek van de inspectie blijkt dat de voornaamste reden daarvoor
een gebrek aan prioriteit is voor taalvaardigheid, omdat gesprekken voeren nauwelijks
wordt getoetst en geen rol speelt in inspectiebeoordelingen;
overwegende dat de doorstroomtoets de nadruk legt op begrijpend lezen en verhaalsommen
en daardoor schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid verdrukt;
overwegende dat spreekvaardigheid de basis is voor sociale ontwikkeling, schoolsucces
en verdere taalontwikkeling;
verzoekt de regering te bezien hoe spreekvaardigheid meer aandacht kan krijgen in
het onderwijs, bijvoorbeeld door het te borgen in eindtoetsing en/of inspectiebeoordelingen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Rooderkerk
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Ilana Rooderkerk, Tweede Kamerlid