Schriftelijke vragen : De resultaten van PostNL
Vragen van lid Thijssen (GroenLinks-PvdA) aan de Minister van Economische Zaken over de resultaten van PostNL (ingezonden 11 november 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met de resultaten van PostNL over het derde kwartaal van 2025, die op
3 november jl. zijn gepubliceerd?
Vraag 2
PostNL gebruikt zijn infrastructuur en werknemers om zowel post als pakketten rond
te brengen en van het onderdeel post zowel universele postdienst (UPD)-post als niet-UPD
post; kunt u aangeven welk deel van de infrastructuur hiervoor wordt gebruikt en welk
deel van de arbeidskosten gemaakt wordt voor het bezorgen van pakketten, voor UPD
post en voor niet-UPD post? Kunt u dit onderbouwen? Als u dit niet kunt aangeven,
waarom niet?
Vraag 3
Bij de jaarrekening wordt aangeven dat er binnen het bedrijf kosten voor verschillende
divisies in rekening worden gebracht; welke kosten zijn dit? Wat is de onderbouwing
voor deze kosten en vooral van de verdeling van deze kosten over de verschillende
post- en pakketstromen? Hoe zijn deze kosten verdeeld in het derde kwartaal?
Vraag 4
Zou het kunnen zijn dat het verlies bij de UPD-post groter wordt voorgesteld dan deze
in werkelijkheid is?
Vraag 5
Herkent u het belangrijke signaal dat ik ook tijdens mijn werkbezoek bij postbezorger
Ahmed weer hoorde, dat de arbeidsvoorwaarden (loon, mogelijkheid tot toiletbezoek,
koffie, catering, vaste contracten, etc.) bij PostNL de afgelopen jaren dramatisch
slechter zijn geworden en dat er volgens Ahmed sprake is van een «race to the bottom»?
Wat vindt u hiervan? Kunt u toezeggen om nog dit jaar het gesprek aan te gaan met
Ahmed en/of zijn collega’s en met de onafhankelijke vakbonden over de vraag hoe in
de veranderende postmarkt goede banen gecreëerd kunnen worden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J. Thijssen, Tweede Kamerlid