Schriftelijke vragen : De binnenvaart
Vragen van het lid Verkuijlen (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de binnenvaart (ingezonden 8 oktober 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met het rapport «Ontwikkeling van de transportprestatie en marktaandelen
van de binnenvaart op de Rijn, Donau en in de Europese Unie»?1
Vraag 2
Hoe reflecteert u op de conclusie van het rapport dat de gewenste verschuiving van
goederen en personenvervoer van de weg naar duurzamere vervoersvormen zoals de binnenvaart
(modal shift) nog uitblijft, wat verder versterkt wordt door de geplande uitfasering
van fossiele brandstoffen?
Vraag 3
Ziet u aanleiding om de binnenvaart beter te faciliteren in de gewenste energietransitie?
Vraag 4
Welke mogelijkheden ziet u om het aandeel van de binnenvaart in de transportvolumes
te vergroten, gezien het feit dat het aandeel van de binnenvaart op dit moment structureel
daalt (15% in 2023)?
Vraag 5
Welke concrete stappen zet u om binnenvaartondernemers en hun consortia actief te
ondersteunen bij het aankloppen bij het Europese Innovation Fund en Competition Fund,
gezien sommige binnenvaartondernemers de kennis en bemensing missen voor complexe
EU-fondsaanvragen en matchingsfinanciering een grote drempel vormt?
Vraag 6
Bent u bereid om samen met de sector een aanjaagteam op te richten dat kansrijke projecten
helpt professionaliseren en gezamenlijke aanvragen faciliteert?
Vraag 7
Bent u van plan er op korte termijn voor te zorgen dat elektrische en waterstofschepen
fiscaal gelijkwaardig worden gesteld aan dieselschepen, bijvoorbeeld via een teruggaafregeling
of vrijstelling voor duurzame energiedragers, gezien gasolie vrijgesteld is van accijns
en dit verduurzaming in de weg staat?
Vraag 8
Ziet u mogelijkheden (binnen EU-verband of nationaal) om elektrische en waterstofschepen
fiscaal (meer) gelijkwaardig te behandelen aan dieselschepen, bijvoorbeeld via een
teruggaafregeling of vrijstelling voor duurzame energiedragers, gezien gasolie vrijgesteld
is van accijns en dit verduurzaming in de weg staat?
Vraag 9
Hoe verhouden volgens u de huidige bemanningseisen tot het feit dat schepen steeds
moderner en meer geautomatiseerd worden?
Vraag 10
Deelt u de mening dat de bemanningseisen verouderd zijn en groei van de sector in
de weg staan?
Vraag 11
Hoe beoordeelt u de verschillen tussen Nederland en Vlaanderen in het aanjagen van
«smart shipping», waarbij technologieën worden ingezet om schepen slimmer te besturen?
Vraag 12
Kan de Nederlandse overheid ook samenwerken met de sector om ervaring op te doen met
slimme systemen en op afstand varen?
Vraag 13
Bent u bereid om subsidies voor gebruikers toegankelijker te maken, zodat de implementatie
van smart shipping wordt versneld?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Ruud Verkuijlen, Tweede Kamerlid