Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Welzijn over het artikel ‘Spanje wil 53.000 vakantiehuizen van onlineplatforms verwijderen’
Vragen van het lid Welzijn (Nieuw Sociaal Contract) aan de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening over het artikel «Spanje wil 53.000 vakantiehuizen van onlineplatforms verwijderen» (ingezonden 15 september 2025).
Antwoord van Minister Keijzer (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) (ontvangen
22 september 2025).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van dit artikel?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoe kijkt u naar deze inzet van de Spaanse regering met als doel om de woningbouw
weer haar oorspronkelijke functie te geven?
Antwoord 2
In beginsel zijn woningen bedoeld om in te wonen. De inzet van de Spaanse regering
is bedoeld om oneigenlijk gebruik van de woningvoorraad tegen te gaan.
Vraag 3 en 4
Is bij u bekend hoeveel woningen in Nederland momenteel aangeboden worden op online
platforms die niet voldoen aan de vereisten voor een vakantiehuis?
Is bij u bekend welk percentage dit is ten opzichte van het totaal aantal vakantiehuizen
in Nederland?
Antwoord 3 en 4
De Spaanse regering is recent begonnen met het reguleren van toeristische verhuur
in woningen door de implementatie van een registratieverplichting voor verhuurders.
Een dergelijke verplichting heeft mijn ambtsvoorganger al in 2021 geïntroduceerd met
de Wet toeristische verhuur van woonruimte. Deze wet gaat verder dan wat recent in
Spanje van kracht is geworden. Naast de genoemde registratieverplichting kunnen gemeenten
op grond van de Nederlandse wet ook een maximaal aantal verhuurnachten voorschrijven
met daarbij een meldplicht voor iedere verhuur aan toeristen. Tot slot kan een gemeente
ook een vergunningsplicht invoeren en daarbij een quotum instellen. Gemeenten kunnen
dus eisen stellen aan vakantieverhuur. Landelijke cijfers hoeveel woningen niet voldoen
aan de eisen die gemeenten stellen zijn niet voorhanden. Indien wordt geconstateerd
dat een woning bijvoorbeeld te vaak wordt verhuurd, aan te veel gasten wordt verhuurd
of wordt aangeboden zonder registratienummer kan de gemeente het platform verzoeken
om de advertentie op non actief te zetten. De gemeente Amsterdam maakt sinds 2021
met succes gebruik van de instrumenten uit de genoemde wet met als gevolg een halvering
van het aantal overnachtingen van toeristen in woningen en het uitbannen van structurele
illegale verhuur van woningen zodat deze voor reguliere verhuur dan wel bewoning kunnen
worden gebruikt. Over 2024 schat de gemeente Amsterdam in dat het percentage overnachtingen
in woningen circa 5.5% betreft ten opzichte van het totale aantal toeristische overnachtingen.
Ook van andere gemeenten heb ik vernomen dat de Wet toeristische verhuur effect sorteert.
Vraag 5
Zou u de verhuur van woningen die niet voldoen aan de vereisten voor een vakantiewoning
scharen onder verhuur met behulp van een short stay principe, en kunt u uw antwoord
onderbouwen?
Antwoord 5
Indien er geen sprake is van vakantieverhuur geef ik de voorkeur aan reguliere verhuur
of bewoning.
Vraag 6
Hoe groot schat u de impact op de wooncrisis wanneer Nederland het voorbeeld van de
Spaanse regering volgt en vakantiehuizen die niet voldoen aan de vereisten van onlineplatforms
verwijdert zodat woningen vrij komen voor starters en gezinnen?
Antwoord 6
In het licht van voorgaande antwoorden is de impact op de wooncrisis zeer gering.
Dit heeft met name te maken met het feit dat in Nederland gemeenten al enige jaren
toeristische verhuur kunnen reguleren zodat er betere balans is ontstaan tussen wonen
en toerisme en onttrekking aan de woningvoorraad kan worden tegengegaan.
Vraag 7
Bent u bereid deze vragen afzonderlijk en binnen drie weken te beantwoorden?
Antwoord 7
De vragen zijn zo veel als mogelijk afzonderlijk beantwoord.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.