Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Kathmann en Six Dijkstra over ‘de groeiende afhankelijkheid van Amerikaanse techgiganten’
Vragen van de leden Kathmann (GroenLinks-PvdA) en Six Dijkstra (Nieuw Sociaal Contract) aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de groeiende afhankelijkheid van Amerikaanse techgiganten (ingezonden 23 mei 2025).
Antwoord van Staatssecretaris Van Marum (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties),
            mede namens de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ontvangen 19 september
            20205). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2024–2025, nr. 2420. Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2024–2025, nr. 2561.
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht: «Overheidsorganisaties blijven in de Amerikaanse cloud,
               ondanks zorgen in de Tweede Kamer»?1 Bent u tevens bekend met het feit dat de hoofdaanklager van het Internationaal Strafhof
               onlangs de toegang tot Microsoft-diensten is ontzegd op laste van de Amerikaanse regering?
            
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Kunt u bevestigen dat het UWV en de SVB, die BNR met vijftien andere overheidsorganisaties
               onder de loep heeft genomen,2 de overstap naar clouddiensten van Amerikaanse dienstverleners niet heroverwegen?
               Zo ja, kunt u dit besluit onderbouwen?
            
Antwoord 2
            
Rijksbreed
Het Kabinet is het met de indieners eens dat zorgvuldige afwegingen bij cloudmigraties
               van groot belang zijn. Daarom moeten volgens het huidige beleid al een reeks van aspecten
               afgewogen worden. Onderdelen van de Rijksdienst zijn verplicht het Rijksbreed cloudbeleid
               2022 te volgen. Hierin wordt reeds aandacht besteed aan de risico’s rondom marktconcentratie.
               Zbo’s zijn niet verplicht het Rijksbreed cloudbeleid te volgen, maar het wordt hen
               wel aangeraden. Daarnaast zijn zbo’s verplicht – op basis van de Kaderwet zbo’s –
               om op de voet van de ter zake voor de Rijksdienst geldende voorschriften maatregelen
               te nemen.
            
De continuïteit van de dienstverlening, nationale veiligheid en publieke waarden zijn
               daar verdere voorbeelden van. Ook dienen beveiligingsmaatregelen genomen te worden
               en risicoanalyses geactualiseerd te worden wanneer daar aanleiding toe is. In de herziening
               van het rijksbreed cloudbeleid wordt tevens aandacht besteed aan het verder beperken
               van afhankelijkheid van enkele leveranciers, de zogeheten marktconcentratie- en continuïteitsrisico’s.
            
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Ja. SZW (inclusief de Nederlandse Arbeidsinspectie), UWV en de SVB volgen de geopolitieke
                  ontwikkelingen en de reacties vanuit de Tweede Kamer en de demissionair Minister van
                  Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties nauwgezet. De herziening van het rijksbreed
                  cloudbeleid zal leiden tot een herziening van het eigen cloudbeleid. Aan de hand van
                  het herziene beleid worden de keuzes voor digitale middelen geëvalueerd. Voor de UWV
                  en SVB geldt dat zij niet vallen onder het rijkscloudbeleid, maar wel de belangrijke
                  elementen uit het rijkscloudbeleid overnemen in hun eigen cloudbeleid.
               
Vraag 3
            
Welke processen, registers, (mail)communicatiediensten en/of organisatieonderdelen
               die onder uw verantwoordelijkheid vallen, zijn op dit moment reeds ondergebracht in
               de cloud van Amerikaanse dienstverleners?
            
Antwoord 3
            
Rijksbreed
Voor de beantwoording limiteren wij ons tot het gebruik van materieel public cloudgebruik.
               Materieel public cloudgebruik is gebruik van public clouddiensten ten behoeve van
               het uitvoeren van de primaire taak van een organisatie. Met andere woorden, voor de
               organisatie is die (cloud)dienst van wezenlijk belang.
            
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Voor SZW geldt dat er geen processen, registers, (mail)communicatiediensten en/of
                  organisatieonderdelen zijn ondergebracht in de public cloud van Amerikaanse dienstverleners.
                  SZW maakt wel gebruik van een aantal softwareleveranciers die applicaties als SaaS
                  (Software as a Service) oplossing leveren en daarbij gebruik maken van Amerikaanse
                  clouddienstverleners. Dit betreft diverse nuttige tools, websites en een tiental toepassingen
                  ter ondersteuning van processen voor de primaire taak van de organisatie. Verder maakt
                  SZW gebruik van de rijkswerkplek, inclusief communicatiediensten, die door SSC-ICT
                  (BZK) wordt geleverd.
               
UWV maakt gebruik van dienstverlening van Microsoft volgens de afspraken van SLM (Strategisch
                  Leveranciersmanagement) Microsoft Rijk voor kantoorautomatisering. Daarnaast wordt
                  er voor enkele niet-primaire processen gebruik gemaakt van ondersteunende software
                  van een Amerikaanse leverancier.
               
De SVB gebruikt in beperkte mate clouddiensten voor primaire processen waar het risicoprofiel
                  dat toestaat. Voor de secundaire processen wordt gebruik gemaakt van clouddiensten
                  voor publicatieprocessen, communicatiediensten, samenwerkingsprocessen, datawarehouse-/
                  business intelligenceprocessen, en IT-systeemontwikkelprocessen.
               
Vraag 4
            
Kunt u een overzicht geven van de geplande en voorgenomen migraties naar clouddiensten
               van Amerikaanse dienstverleners, daar waar het uw departement, het UWV, de SVB en
               andere overheidsorganisaties onder uw gezag betreft?
            
Antwoord 4
            
Rijksbreed
Ten behoeve van de Kamerbrief van 22 november 20243 is een uitvraag gedaan bij alle departementen ten behoeve van een overzicht van alle
               geplande en voorgenomen cloudmigraties van overheids-ICT naar het buitenland. Het
               Ministerie van Defensie is daarin buiten beschouwing gelaten omdat zij buiten de scope
               van het Rijksbreed cloudbeleid vallen. Dit neemt niet weg dat Defensie wel gebruik
               maakt van clouddiensten. De departementen zijn zelf verantwoordelijk voor de implementatie
               van het cloudbeleid en daarom is het hun eigen afweging en invulling over wat zij
               onder (materiële) cloudmigraties verstaan.
            
Voor dit overzicht verwijst het Kabinet naar de Kamerbrief over geplande en voorgenomen
               cloudmigraties van overheids-ICT naar het buitenland van 22 november jl.
            
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
SZW heeft geen geplande of voorgenomen migratie naar clouddiensten van Amerikaanse
                  dienstverleners, zoals ook gecommuniceerd in de kamerbrief van november vorig jaar.
               
UWV maakt gebruik van verschillende Microsoft clouddiensten, waarbij een traject richting
                  het gebruik van een vernieuwd CRM (Customer Relationship Management)-systeem voor
                  toepassing binnen de dienstverlening van UWV zich in implementatie bevindt. Ook heeft
                  UWV onlangs een aanbesteding voor een nieuwe ERP (Enterprise Resource Planning)-systeem
                  gepubliceerd. Cloudgebruik vormt hierin een belangrijk uitgangspunt.
               
De SVB voorziet op dit moment geen grootschalige nieuwe migraties naar clouddiensten
                  van Amerikaanse dienstverleners. Wel wordt op dit moment ingezet op Azure cloud voor
                  de uitwijkvoorziening voor de kleine regeling van Verzetsstrijders en oorlogsslachtoffers
                  (V&O). Er wordt daarnaast voortgebouwd op het bestaande gebruik van Microsoft 365
                  en Azure, binnen de kaders van het centrale Rijkscontract. Hiertoe is de SVB genoodzaakt
                  omdat er geen alternatieven in infrastructuur zijn.
               
Vraag 5
            
Kunt u illustreren wat de directe gevolgen zouden zijn voor de continuïteit van de
               processen, dienstverlening en dataopslag binnen uw departement, het UWV, de SVB en
               andere overheidsorganisaties onder uw gezag, wanneer deze de toegang tot Amerikaanse
               digitale dienstverlening zouden worden ontzegd, zowel op dit moment als na de geplande
               en voorgenomen migraties? Welke merkbare gevolgen zou dit hebben voor Nederlandse
               burgers en voor de samenleving? Hoe gaat u ervoor zorgen dat die risico’s gemitigeerd
               worden?
            
Antwoord 5
            
Rijksbreed
De Verenigde Staten is en blijft een belangrijke bondgenoot, niet op de laatste plaats
               voor onze welvaart en veiligheid. Nederland zet zich er daarom voor in dat we als
               EU blijven samenwerken en optrekken met de VS, maar tegelijkertijd zelf verantwoordelijkheid
               nemen en ook eensgezind met de EU optrekken waar het onze kernbelangen betreft. Het
               kabinet is het wel met u eens dat een te grote afhankelijkheid van één of enkele marktpartijen
               ongewenst is. In de afweging welke data we in eigen beheer dan wel in de public cloud
               verwerken, moeten strategische afhankelijkheden én marktconcentraties worden meegewogen.
            
Dit nemen wij momenteel mee in de herziening van het Rijksbreed cloudbeleid, maar
               ook in de beleidskaders voor digitale autonomie en soevereiniteit van de overheid,
               en in de IT-sourcingstrategie Rijk. Ook zet het Kabinet zich in voor een verkenning
               naar een soevereine overheidscloud als alternatief voor public clouddiensten.
            
Deze voorziening moet de kloof overbruggen voor digitale dienstverlening waarvoor
               het gebruik van public cloud onwenselijk is, bijvoorbeeld vanwege de gevoeligheid
               van gegevens of wanneer ongewenste afhankelijkheden vermeden moeten worden.
            
Afhankelijkheden zijn echter niet te voorkomen en zijn ook niet altijd ongewenst.
               Het is van belang om op case-by-case basis zorgvuldig afwegingen te maken, om te bepalen
               waar en op welke wijze risicovolle strategische afhankelijkheden waar nodig voorkomen
               kunnen worden. Dit speelt op meer gebieden dan alleen cloud.
            
Het onderwerp «Strategische Autonomie» heeft uitgebreid aandacht van de Rijksoverheid.
               Onder andere middels de Agenda Digitale Open Strategische Autonomie (DOSA) en de medio
               dit jaar verwachte Visie digitale autonomie en soevereiniteit overheid.
            
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Voor SZW geldt dat de gevolgen van eventuele uitval van de dienstverlening hoogstwaarschijnlijk
                  te ondervangen is door een andere werkwijze waarbij de impact voor de burgers en samenleving
                  klein is. Ook is binnen SZW een programma digitale weerbaarheid gestart om dergelijke
                  risico’s verder te mitigeren.
               
UWV is voor de continuïteit van zijn dienstverlening afhankelijk van IT-dienstverleners.
                  Om mogelijke problemen te ondervangen zijn in het kader van Business Continuity Management
                  samen met SZW, ketenpartners en leveranciers crisisplannen opgesteld om essentiële
                  bedrijfsprocessen te blijven uitvoeren, ondanks externe afhankelijkheden. In het licht
                  van de toegenomen aandacht voor digitale weerbaarheid heeft UWV zijn inzet op Business
                  Continuity Management geïntensiveerd.
               
Voor de SVB geldt dat de informatiesystemen voor de uitvoering van de verschillende
                  wetten en regelingen zelf niet in de publieke cloud draaien, met uitzondering van
                  de kleinschalige regeling V&O. Een abrupte ontzegging van toegang tot Amerikaanse
                  clouddiensten raakt wel essentiële ondersteunende processen zoals e-mail, samenwerking
                  (via Teams), documentuitwisseling, ontwikkelomgevingen, web portalen en securitymonitoring
                  en leidt daarmee tot verstoring in de dienstverlening. Bovendien wordt een deel van
                  de communicatiestructuur getroffen. De huidige regelingen worden met het kernsysteem
                  buiten de cloud uitgevoerd.
               
Vraag 6
            
Kunt u onderbouwen wat Amerikaanse wetgeving, zoals de CLOUD Act en de Foreign Intelligence
               Surveillance Act, in het ergste geval betekent voor de vertrouwelijkheid van de data
               die uw departement, het UWV, de SVB en andere overheidsorganisaties onder uw gezag
               hebben opgeslagen in de cloud van Amerikaanse dienstverleners? Wat zou het gevolg
               zijn voor Nederlandse burgers en de samenleving wanneer al deze data tezamen in handen
               van een statelijke actor zou belanden?
            
Antwoord 6
            
Rijksbreed
Diverse landen kennen wet- en regelgeving met extraterritoriale werking die medewerking
               aan veiligheidsdiensten verplicht, zoals de CLOUD Act in de VS. Dergelijke wet- en
               regelgeving kan, in bepaalde gevallen mogelijk leiden tot ongewenste toegang tot Nederlandse
               gegevens wanneer dit conflicteert met regelgeving als de AVG. Op basis van het advies
               van GreenbergTraurig kan echter geconcludeerd worden dat in het geval van de CLOUD
               Act het risico klein is.4
Ongeacht de wijze van verkrijging, is het in ieder geval onwenselijk dat alle data
               tezamen in handen van een statelijke actor kunnen belanden. Om dit te voorkomen kent
               het huidige Cloudbeleid al diverse regels omtrent de typen data die in de public cloud
               verwerkt mogen worden. In de herziening van het Cloudbeleid wordt ook hier aandacht
               aan besteed.
            
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
SZW volgt het rijkscloudbeleid, waarin altijd een risicoafweging wordt gemaakt. Op
                  dit moment is geen sprake van opslag van bijzondere persoonsgegevens in de public
                  cloud van Amerikaanse dienstverleners buiten de Europese Economische Ruimte (EER).
               
Ook UWV volgt, hoewel niet verplicht voor zbo’s, het Rijksbrede cloudbeleid en bijbehorende
                  voorwaarden met bijbehorende risicoafweging voor gebruik van clouddiensten. Opslag
                  en verwerking van persoonsgegevens vindt plaats conform geldende privacy-vereisten
                  uit de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). UWV hanteert binnen het primaire
                  proces als beleidsuitgangspunt dat persoonsgegevens in zaakdossiers verwerkt worden.
                  Op dit moment worden voor zover UWV bekend zaakdossiers enkel binnen de EER verwerkt.
               
De SVB is zich bewust van de risico’s die voortvloeien uit Amerikaanse wetgeving.
                  Daarom worden binnen publieke clouddiensten van Amerikaanse aanbieders géén bijzondere
                  persoonsgegevens verwerkt. Bij het gebruik van Azure kiest de SVB expliciet voor datacenters
                  binnen de EU, conform het principe van datalokalisatie. De continuïteit van de dienstverlening
                  is maatschappelijk relevant, wat aanleiding is voor zorgvuldige inzet van digitale
                  infrastructuur en leveranciersbinding.
               
Vraag 7
            
Heeft u migraties naar digitale diensten van Amerikaanse techgiganten stopgezet of
               heroverwogen naar aanleiding van de aangenomen motie-Kathmann c.s.5 die hiertoe oproept?
            
Antwoord 7
            
Rijksbreed
Bij iedere migratie naar de Public Cloud moet zorgvuldig overwogen worden of de migratie
               leidt tot risico’s. Er zijn migraties heroverwogen naar aanleiding van onder meer
               de motie Kathmann. Met bijvoorbeeld als gevolg dat verwerking van data alleen binnen
               de EER plaatsvindt.
            
Zie verder vraag 2.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
SZW, UWV en de SVB kijken heel zorgvuldig naar de risico’s, en hebben geen migraties
                  stopgezet of heroverwogen naar aanleiding van de motie.
               
Vraag 8
            
Hoe geven uw departement, het UWV, de SVB en andere overheidsorganisaties onder uw
               gezag voorts invulling aan de aangenomen motie-Six Dijkstra c.s.6 die oproept om als doelstelling te hanteren dat de continuïteit van digitale overheidsdienstverlening
               niet rechtstreeks afhankelijk is van partijen uit de Verenigde Staten?
            
Antwoord 8
            
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
SZW, UWV en de SVB volgen de geopolitieke ontwikkelingen en de reacties vanuit de
               Tweede Kamer en de demissionair Minister van BZK nauwgezet. Dit zal leiden tot een
               herziening van het rijkscloudbeleid en daarmee ook aanscherping van het eigen cloudbeleid
               van SZW, UWV en de SVB en strikte toetsing op elke voorgenomen uitbreiding.
            
Vraag 9
            
Kunt u toezeggen dat de afhankelijkheid van Amerikaanse techgiganten binnen uw departement,
               het UWV, de SVB en andere overheidsorganisaties onder uw gezag niet verder zal toenemen,
               en dat het bevorderen van de strategische autonomie van Nederland en / of Europa het
               uitgangspunt is bij elk besluit omtrent digitale diensten dat onder uw gezag genomen
               wordt?
            
Antwoord 9
            
Zie vraag 5.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Bij het antwoord op vraag 5 zijn de overwegingen uiteengezet. SZW volgt het herziene
                  rijksbrede cloudbeleid.
               
Vraag 10
            
Kunt u deze vragen afzonderlijk beantwoorden vóór het notaoverleg over de initiatiefnota
               «Wolken aan de horizon»7 van 2 juni a.s.?
            
Antwoord 10
            
De verzending heeft zo spoedig mogelijk plaatsgevonden.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
E. van Marum, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties - 
              
                  Mede namens
M.L.J. Paul, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.