Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Beckerman over het bericht 'Investeerder Blackstone
Vragen van het lid Beckerman (SP) aan de Minister van Economische Zaken over het bericht «Investeerder Blackstone wordt nieuwe eigenaar van RCN Vakantieparken» (ingezonden 26 juni 2025).
Antwoord van Minister Karremans (Economische Zaken) (ontvangen 1 september 2025).
Vraag 1
Wat is uw appreciatie van het feit dat een maatschappelijk verankerde vakantieaanbieder
als RCN (Recreatiecentra Nederland), met wortels in het Interkerkelijk Oriëntatie
Centrum en met een expliciet sociale missie, in handen komt van een grote internationale
investeerder als Blackstone?1
Antwoord 1
De overname van RCN door Blackstone is een voorbeeld van marktwerking binnen de recreatiesector
op de Europese markt. De maatschappelijke missie van RCN is duidelijk verankerd, en
het is aan de nieuwe eigenaar om deze koers wel of niet voort te zetten.
Vraag 2
Op welke wijze wordt bij deze overname de continuïteit van de maatschappelijke activiteiten
van RCN, zoals gratis vakanties voor minima en midweken voor ouderen, juridisch of
contractueel geborgd?
Antwoord 2
Er zijn geen wettelijke vereisten om deze maatschappelijke activiteiten contractueel
te borgen bij een overname. Dit is een verantwoordelijkheid van partijen onderling.
Hierover kunnen Blackstone en RCN wel afspraken over maken, maar of zulke afspraken
zijn gemaakt en over eventuele garanties kunnen wij geen uitspraken doen; dat ligt
bij de betrokken partijen.
Vraag 3
Deelt u de zorg dat deze overname, zoals vaker het geval is bij private equity-aandeelhouders,
kan leiden tot een verschraling van het aanbod, een stijging van de prijzen en een
focus op rendement ten koste van sociale doelstellingen? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 3
Nee, die zorg deel ik niet. Private-equitybedrijven koersen op financieel rendement,
maar dat hoeft niet te betekenen dat daarmee maatschappelijke doelen automatisch onder
druk komen te staan. Ook betekent het niet automatisch dat prijzen verhoogd worden,
omdat er ook concurrentie is op deze markt en andere aanbieders bij prijsverhoging
relatief aantrekkelijker worden. Bij veel parken zijn kapitaalintensieve investeringen
noodzakelijk en kunnen voordelen bieden. Bedrijven als Blackstone kunnen bijdragen
aan het versterken, revitaliseren en toekomstbestendig maken van parken. De Autoriteit
Consument & Markt heeft de overname getoetst op mededingingsrechtelijke gronden en
geconcludeerd dat eerlijke concurrentie in de markt voldoende blijft bestaan. Goed
werkende concurrentie zorgt ervoor dat bedrijven scherp blijven op prijs, kwaliteit
en innovatie, wat consumenten ten goede komt.
Vraag 4
Heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM), in haar toetsing van de overname, ook
gekeken naar de publieke en maatschappelijke waarden die met deze vakantieparken gepaard
gaan? Zo nee, waarom niet, en zou u bereid zijn dit wel als criterium mee te nemen
bij toekomstige toetsingen?
Antwoord 4
De ACM houdt toezicht op het mededingingsrecht, in dit geval fusies en overnames,
op grond van de Mededingingswet en de Europese mededingingsregels. Zij kijkt bij de
beoordeling van fusies en overnames naar de gevolgen van de fusie of overname voor
de concurrentie tussen ondernemingen. Dat betekent dat de ACM kijkt of er na de overname
nog voldoende keuze is voor consumenten en of bedrijven eerlijk met elkaar kunnen
blijven concurreren. Dat heeft de ACM ook in deze zaak gedaan, zo blijkt uit de toelichting
van de ACM op het goedkeuringsbesluit2.
Ik heb hierover met de ACM contact gehad. De ACM neemt publieke en maatschappelijke
waarden mee als zij kan uitleggen dat die verband houden met de concurrentie. In deze
zaak heeft de ACM daar wel naar gekeken, maar hebben deze geen invloed gehad op de
beoordeling.
Op dit moment zie ik geen reden om dit bij toekomstige toetsingen als aanvullend criterium
door de ACM mee te laten nemen als zij kijkt naar fusies en overnames en de gevolgen
daarvan voor de concurrentie.
Vraag 5
Wat betekent deze overname voor de betaalbaarheid en toegankelijkheid van het vakantieaanbod
voor gezinnen met een smalle beurs in Nederland?
Antwoord 5
Op dit moment is het nog niet duidelijk welk marktsegment Blackstone met RCN wil bedienen.
Vraag 6
Bent u bereid te onderzoeken of een maatschappelijke toets of een publieke belangenafweging
wettelijk verankerd kan worden bij overnames van ondernemingen met een publieke of
sociale functie, zoals vakantieparken met een maatschappelijk profiel?
Antwoord 6
Overheden, zoals gemeenten, provincies of het Rijk, zijn wettelijk verplicht om besluiten
zorgvuldig voor te bereiden en daarbij de relevante feiten en belangen mee te nemen
(artikel 3:2 Awb). Een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) kan daarbij in
sommige gevallen een waardevol hulpmiddel zijn. Tegelijkertijd is dit instrument niet
in alle situaties passend; het kan in bepaalde gevallen te zwaar of juist niet toereikend
zijn. Het verplicht wettelijk verankeren van een MKBA of een maatschappelijke toets
bij dit soort overnames acht ik daarom niet wenselijk.
Wel vind ik het belangrijk om te kijken in welke gevallen een MKBA of een andere vorm
van maatschappelijke weging juist wél meerwaarde kan hebben. Mijn voorganger heeft
tijdens het Notaoverleg Red de Camping toegezegd dit te onderzoeken. Ik kom eind van
dit jaar terug op de toezegging van mijn voorganger tijdens het Notaoverleg Red de
Camping.
Vraag 7, 8 en 9
Bent u op de hoogte van berichten dat Blackstone via fiscale constructies belasting
ontwijkt in Nederland en dat dit mogelijk ook geldt voor de opbrengsten uit het beheer
van RCN Vakantieparken?
Acht u het wenselijk dat een partij die structureel belasting ontwijkt en bekendstaat
om agressieve investeringspraktijken, de eigenaar wordt van een vakantieaanbieder
met een sociale missie?
Bent u bereid onderzoek te laten doen naar de fiscale structuur van Blackstone met
betrekking tot zijn activiteiten in Nederland, inclusief zijn nieuwe positie bij RCN
Vakantieparken, en daarbij te beoordelen of sprake is van ongeoorloofde belastingontwijking?
Antwoord 7, 8 en 9
Op grond van de fiscale geheimhoudingsplicht van artikel 67 van de AWR kan ik niet
ingaan op individuele fiscale dossiers.
Vraag 10
Ziet u aanleiding om breder beleid te ontwikkelen rondom de rol van private-equitypartijen
in de exploitatie van vakantieparken in Nederland, met het oog op het beschermen van
maatschappelijke waarden, betaalbaarheid en publieke belangen in deze sector?
Antwoord 10
Nee.
Vraag 11
Ziet u, naast Blackstone, ook een bredere trend waarbij private-equitypartijen zoals
Kohlberg Kravis Roberts & Co. (KKR) en Waterland Private Equity Investments grootschalig
vakantieparken en campingketens overnemen? Wat betekent dit volgens u voor de publieke
toegankelijkheid van recreatievoorzieningen?
Antwoord 11
Inderdaad is er sprake van een bredere trend waarin private-equityfondsen zich inkopen
in vakantieparken en campings. Dit heeft te maken met het winstpotentieel van parken
op de Europese markt. Goed om daarbij ook te noemen is dat grote kopers vaak ook kunnen
investeren op het gebied van grootschalig onderhoud en energiezuiniger maken van woningen.
Iets dat bestaande eigenaren niet altijd kunnen realiseren en de toekomstbestendigheid
ten goede komt.
Vraag 12
Op welke wijze gaat u de aangenomen motie van de leden Van Nispen en Vermeer,3 over een voorstel voor een nieuwe Kampeerwet waarbij de voorstellen uit de initiatiefnota
Beckerman4 als richtinggevend worden beschouwd, uitvoeren in het licht van deze ontwikkelingen?
Antwoord 12
De uitvoering van de motie Van Nispen en Vermeer heeft mijn aandacht. Voor het eind
van 2025 zal ik de Kamer op hoofdlijnen informeren over de contouren van de voorgestelde
Kampeerwet, de te nemen stappen en het tijdpad.
Vraag 13
Hoe beoordeelt u de rechtspositie van mensen die een chalet bezitten op een huurkavel
en die bij het faillissement van de parkexploitant geconfronteerd worden met het verlies
van hun eigendom? Ziet u aanleiding om consumenten beter te beschermen tegen deze
onevenwichtige situatie?
Antwoord 13
De rechtspositie van chaletbezitters op huurgrond is complex en faillissement van
een exploitant kan ingrijpende gevolgen hebben. Daarbij is het van groot belang dat
de huurders die verplichtingen aangaan ook op de hoogte zijn van de gevolgen voor
hun eigen situatie bij een faillissement van de parkexploitant.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.P.G. Karremans, minister van Economische Zaken
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.