Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Kathmann en Mutluer over de hackaanval op het Openbaar Ministerie
Vragen van de leden Mutluer en Kathmann (beiden GroenLinks-PvdA) aan de Minister van Justitie en Veiligheid en de staatsecretraris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties over de hackaanval op het Openbaar Ministerie (ingezonden 28 juli 2025).
Antwoord van Minister Van Weel (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 12 augustus 2025)
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht: «Digitale werkomgeving OM inderdaad gehackt, onderzoek
moet uitwijzen welke informatie is gestolen»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat werd aangetroffen in de eerste scans van het Nationaal Cyber Security Centrum
(NCSC) waaruit bleek dat onbevoegden de systemen van het Openbaar Ministerie (OM)
zijn binnengedrongen?
Antwoord 2
Op 17 juli jl. berichtte ik u dat het OM uit voorzorg de interne systemen had losgekoppeld
van het internet. Het NCSC heeft met gerichte scans gezocht naar kwetsbare of mogelijk
gecompromitteerde systemen. Een analyse van de OM-omgevingen heeft reden gegeven om
aan te nemen dat er gebruik is gemaakt van deze mogelijke kwetsbaarheid. Het NCSC
heeft daarop het OM geïnformeerd en geadviseerd om nader onderzoek te verrichten.
Inmiddels is een eerste technisch en forensisch onderzoek uitgevoerd.2 Tot op heden zijn er geen aanwijzingen dat data (strafvorderlijk of anderszins) is
gemanipuleerd of weggehaald. Verder onderzoek vindt nog plaats.
Vraag 3 en 4
Bent u op de hoogte van het soort gegevens dat mogelijk is ingezien of buitgemaakt
door onbevoegden? Heeft u gericht maatregelen genomen op basis van deze informatie?
Zijn er aanwijzingen dat persoonsgegevens van medewerkers, zoals e-mailadressen, inloggegevens,
telefoonnummers of privéadressen, zijn buitgemaakt of ingezien door onbevoegden?
Antwoord 3 en 4
Zoals aangegeven in de beantwoording van vraag 2 is zijn er tot op heden geen aanwijzingen
dat data (strafvorderlijk of anderszins) is gemanipuleerd of weggehaald. Er wordt
nog nader onderzoek gedaan. Over het lopende strafrechtelijk onderzoek kan ik u gedurende
dat onderzoek geen mededelingen doen.
Vraag 5 en 6
Wordt er onderzocht welke gevolgen deze hackaanval kunnen hebben voor de digitale
en fysieke veiligheid van OM-medewerkers, met name zij die betrokken zijn bij zware
strafzaken ten aanzien van ondermijnende criminaliteit? Zo nee, bent u bereid dit
wel te doen?
Zijn er aanwijzingen dat persoonsgegevens van getuigen of slachtoffers zijn buitgemaakt
of ingezien door onbevoegden? Wat doet u om hun veiligheid te waarborgen?
Antwoord 5 en 6
Tot op heden zijn er geen aanwijzingen dat data (strafvorderlijk of anderszins) is
gemanipuleerd of weggehaald. Verder onderzoek vindt nog plaats.
Vraag 7
Is er een (voorlopige) risicoanalyse gemaakt en worden er op basis daarvan al maatregelen
genomen om kwetsbaarheden af te dekken, naast het offline halen van het OM?
Antwoord 7
Er zijn maatregelen genomen om kwetsbaarheden af te dekken. Inmiddels gaat het OM
stapsgewijs weer online. Dit proces moet zorgvuldig worden ingericht, met versterkte
monitoring en detectie, omdat misbruik nooit helemaal kan worden uitgesloten.3
Vraag 8 en 9
Welke overheidsorganisaties maken nog meer gebruik van Citrix-software die dezelfde
kwetsbaarheid bevat? Welke maatregelen nemen zij om mogelijke hackaanvallen te onderzoeken
en zo nodig hun systemen veilig te stellen, gezien u in de brief van 23 juli j.l.
schrijft dat het NCSC heeft geadviseerd dat alle organisaties die deze software gebruiken
mogelijk misbruik moeten onderzoeken (Kamerstuk 26 643, nr. 1377)?
Hoe wordt actuele en relevante informatie uit het onderzoek van het OM gedeeld met
andere organisaties die mogelijk ook zijn getroffen door een hackaanval? Bent u bereid
deze informatie ook proactief met commerciële partijen te delen?
Antwoord 8 en 9
Het NCSC heeft alle organisaties die Citrix NetScaler ADC en Citrix NetScaler Getaway
gebruiken opgeroepen om onderzoek te doen naar mogelijk gebruik en misbruik van de
kwetsbaarheden, ook als de kwetsbaarheden reeds zijn verholpen middels de update.
CIO Rijk heeft deze casuïstiek en het handelingsperspectief van het NCSC bij alle
departementen middels meerdere CISO-briefings onder de aandacht gebracht, met het
dringende advies dit op te volgen.
Het NCSC vervult een coördinerende rol in de informatie-uitwisseling door continu
informatie samen te brengen en te delen, zodat organisaties zelf in staat zijn aanvullend
onderzoek te verrichten. Binnen de juridische kaders verstrekt het NCSC informatie
als duiding, handelingsperspectieven en beveiligingsadviezen via verschillende netwerken
en (openbare) kanalen aan zowel publieke als private organisaties.
Ik kan alleen ingaan op de organisaties die onder mijn departement vallen en verwijs
daarvoor onder meer naar de Kamerbrieven van 17 juli jl.4 en van 12 augustus jl.5
Vraag 10
Hoe worden ketenpartners waar de systemen van het OM mee zijn geïntegreerd betrokken
bij deze operatie? Ontvangen zij ook steun voor het onderzoeken van eigen systemen
of om belemmeringen in hun werk te voorkomen?
Antwoord 10
De gehele afsluiting van het OM van het internet had impact op het OM zelf en alle
samenwerkingspartners. Door alle betrokkenen is dagelijks hard gewerkt om de ontstane
knelpunten en effecten zoveel mogelijk op te lossen, met als doel de impact zoveel
mogelijk beperken en de mogelijke risico’s mitigeren. Over de impact op de strafrechtketen
heb ik u op 12 augustus jl. geïnformeerd.6
Vraag 11
Is het mogelijk om het herstel van de OM-systemen sneller te laten verlopen dan de
verwachte wekenlange operatie? Zo ja, bent u bereid capaciteit vrij te maken om dit
te versnellen?
Antwoord 11
Op basis van de onderzoeksresultaten van het technisch en forensisch onderzoek – en
het naarmate het offline zijn van het OM langer duurt, steeds zwaarwegender belang
van het goed functioneren van de strafrechtketen en de impact daarvan op de maatschappij
– heeft het College van procureurs-generaal het besluit genomen dat het verantwoord
en wenselijk is om het OM weer in fasen online te laten gaan. Over deze stapsgewijze
livegang van het OM heb ik uw Kamer op 4 augustus geïnformeerd.7
Vraag 12
Wat zijn de praktische gevolgen van het offline halen van de systemen voor OM-medewerkers
en lopende strafzaken? Is de organisatie voldoende uitgerust om taken analoog of met
back-up systemen volwaardig op te pakken?
Antwoord 12
Medewerkers van het OM konden alleen inloggen op kantoorlocaties, waren niet per mail
bereikbaar en er was sprake van een beperkte functionaliteit van de systemen.8 In de periode dat het OM geheel offline was kon er geen enkele digitale informatie
van en naar het OM worden gestuurd. Dit raakten alle ketenpartners in en rondom de
strafrechtketen. Het OM en ketenpartners stelden werkprocessen vast om proces(stukken)
per post, fysiek of door andere organisaties dan het OM aan te leveren. Daarnaast
had het OM speciale aandacht voor het informeren van slachtoffers en hun gemachtigden.
Dit toont de inventiviteit, enorme inzet en bereidheid om samen te werken in de strafrechtketen.
Over de verdere impact op de organisaties in en rondom de strafrechtketen heb ik u
op X augustus geïnformeerd.9
Vraag 13
Worden verdachten, advocaten, rechters en andere betrokkenen in de keten actief geïnformeerd
over de gevolgen die zij mogelijk ondervinden?
Antwoord 13
Het OM heeft Q&A’s geplaatst op de eigen website met daarin de veelgestelde vragen
op een rij voor de advocatuur, inclusief een apart overzicht voor slachtofferadvocatuur
en daarnaast voor slachtoffers. Ook is informatie over de telefonische bereikbaarheid
van het OM opgenomen.10 Deze overzichten worden steeds bijgewerkt. Ook op de website van de Rechtspraak is
een overzicht met veelgestelde vragen te vinden over de invloed die de IT-problemen
bij het OM kunnen hebben op lopende strafzaken.11 Het CJIB en Slachtofferhulp Nederland (SHN) geven op hun websites aan dat de situatie
bij het OM gevolgen heeft voor de eigen werkzaamheden en dat – ook met de gegeven
alternatieve oplossingen – als gevolg daarvan slachtoffers in bepaalde gevallen mogelijk
minder goed geïnformeerd en/of proactief ondersteund kunnen worden.12
Vraag 14 en 15
Wanneer is er sprake van genoeg zekerheid om (delen van) het interne systeem weer
online te brengen? Hoe voorkomt u dat er uit haast onvoldoende voorzorg wordt genomen,
zolang niet precies bekend is wat de ernst van de hack is?
Hoe draagt u bij aan het zo snel mogelijk inzicht krijgen van de gevolgen en het veilig
online brengen van de het interne OM-netwerk? Stelt u hiervoor extra capaciteit beschikbaar?
Antwoord 14 en 15
Zoals reeds aan uw Kamer gemeld, zijn er tot op heden er geen aanwijzingen dat data
(strafvorderlijk of anderszins) is gemanipuleerd of weggehaald. Op 4 augustus jl.
heb ik u geïnformeerd over het stapsgewijs weer online gaan van de systemen van het
OM.13 Dit proces wordt zorgvuldig ingericht met versterkte monitoring en detectie. Ik heb
het OM verzocht om bij deze gefaseerde livegang in afstemming met de keten te bezien
welke essentiële processen met prioriteit weer gedigitaliseerd doorgang moeten vinden.
Vraag 16
Is de Autoriteit Persoonsgegevens betrokken bij deze operatie? Kunt u hen nauw betrekken
zodat er snel gehandeld kan worden als blijkt dat persoonsgegevens ingezien of buitgemaakt
zijn?
Antwoord 16
De Autoriteit Persoonsgegevens is reeds door het OM en JIO ingelicht over de situatie.
Waar nodig wordt vanzelfsprekend nauw contact onderhouden met de Autoriteit Persoonsgegevens.
Vraag 17
Heeft u contact gehad met Citrix over de kwetsbaarheid in hun software? Kan de leverancier
bijdragen aan een oplossing voor het OM?
Antwoord 17
Ja, met Citrix is regelmatig contact over de kwetsbaarheden en oplossingen hiervoor.
Vraag 18
Kunt u, zo nodig vertrouwelijk, de Kamer informeren over de interne toelichting die
is gegeven aan het OM en bekend is bij het NRC?
Antwoord 18
Ik acht het niet opportuun om in te gaan op mediaberichtgeving over interne communicatie
binnen het OM. Het is aan het OM om daar al dan niet op te reageren. Voor het overige
verwijs ik naar de Kamerbrieven die uw Kamer over dit onderwerp zijn toegestuurd.
Vraag 19
Kunt u deze vragen afzonderlijk van elkaar en spoedig beantwoorden, en indien mogelijk
betrekken bij de eerstvolgende update over de situatie?
Antwoord 19
Waar relevant zijn antwoorden samengevoegd om herhaling te voorkomen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D.M. van Weel, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.