Amendement : Amendement van het lid Eerdmans over extra budget voor de IND
36 725 XX Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Asiel en Migratie (XX) voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 3 AMENDEMENT VAN HET LID EERDMANS
Ontvangen 17 juni 2025
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
In artikel 37 Asiel en migratie van de departementale begrotingsstaat worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag
verhoogd met € 7.500 (x € 1.000).
Toelichting
Uit de formele jaarcijfers van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) blijkt
dat de IND structureel niet in staat is om binnen de wettelijke beslistermijnen van
de Vreemdelingenwet 2000 te beslissen op asielaanvragen. Het aantal asielaanvragen
dat eind 2024 op de plank lag, bedroeg 50.910, ten opzichte van 32.420 in 2023. De
gemiddelde wachttijd voor reguliere asielaanvragen, inclusief nader verhoor, bedraagt
72 weken.
Doorlooptijden van beslissingen nemen al jaren toe. Bijvoorbeeld de doorlooptijd van
MVV-Nareis, die in 2023 nog 47 weken bedroeg en inmiddels is gestegen tot 77 weken.1 Voor deze groep daalde het tijdig genomen beslissingen van 16% in 2023 tot 3% in
de eerste maanden van 2025. Een vergelijkbare ontwikkeling is zichtbaar bij nareisaanvragen
op grond van het EVRM van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’s). Hoewel
de aantallen aanvragen hier ongeveer de helft bedragen van die van mvv-nareizigers,
is ook hier sprake van een afname in tijdig genomen beslissingen: van 9% in 2023 naar
2% in de eerste maanden van 2025. De gemiddelde doorlooptijd steeg in deze periode
van 62 weken naar 94 weken.
Ondanks een daling van de inwilligingspercentages door een vernieuwde werkwijze van
de IND blijven de inwilligingspercentages voor asielzoekers die naar Nederland komen
hoog. Ook het aantal dwangsommen dat door Nederland betaald moet worden, omdat asielzoekers
langer dan de wettelijke termijn moeten wachten op hun asielaanvraag, neemt al jaren
toe. Daarnaast heeft het migratiepact, dat in juni 2026 in werking zal treden, ook
flinke implicaties voor de werkwijze van de IND. Tot slot zullen de mogelijke aanstaande
wetsvoorstellen, zoals de invoering van het tweestusstelsel, ook aanzienlijke gevolgen
hebben voor de IND. Uit antwoorden op Kamervragen bleek dat hierdoor de druk op de
IND toe zal nemen. Er wordt geschat dat 75% van de vreemdelingen met een subsidiaire
beschermingsstatus in beroep zullen gaan tegen de beschikking. Dit leidt tot een verwachte
toename van 120 tot 279 extra fte's en een structurele stijging van de personeelskosten
tussen € 11,7 en € 27 miljoen per jaar.2
Structurele investeringen in de IND zijn daarom nodig. Bij de voorjaarsnota is er
zo’n 65 miljoen vrijgemaakt om de uitwerking van de twee asielwetten binnen de IND
mogelijk te maken. Echter is indiener van mening, gezien alle bestaande en steeds
groter wordende problemen rondom asielaanvragen en nieuwe ontwikkelingen zoals het
migratiepact en nieuwe asielwetten, dat er nog meer middelen nodig zijn voor de IND.
Dit amendement heeft het doel om een gedeeltelijke oplossing te bieden aan bovengenoemde
problemen. Daarnaast beoogt de indiener met dit amendement het mogelijk te maken voor
de IND om asielaanvragen indringender en strenger te toetsen. Gezien alle bovenstaande
redenen wil indiener voor 2025 7.5 miljoen extra investeren in de IND. Daarnaast wil
indiener vanaf 2026 structureel 20 miljoen vrijmaken voor de IND. Deze extra verhoging
is mede gebaseerd op de inwerkingtreding van het migratiepact en de mogelijke inwerkingtreding
van nieuwe asielwetgeving.
De dekking van dit amendement vindt indiener om de ODA-prestatie naar rato af te bouwen
richting het OESO/DAC-gemiddelde. Dat houdt in dat het ODA-percentage wordt afgebouwd
met een nader te bepalen procentpunt dat uiteindelijk gelijkstaat aan het bedrag ter
dekking van dit amendement.
Eerdmans
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Joost Eerdmans, Tweede Kamerlid