Lijst van vragen : Lijst van vragen over de Initiatiefnota van het lid Koekkoek over Alle Seinen op Groen (Kamerstuk 36563-2)
2025D27568 Lijst van vragen
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de indiener inzake de Initiatiefnota van het lid Koekkoek over Alle Seinen op Groen (Kamerstuk 36 563, nr. 2).
De voorzitter van de commissie,
P. de Groot
De griffier van de commissie,
Coco Martin
Nr
Vraag
1
Wat zijn de economische gevolgen voor de luchtvaartsector in Nederland bij volledige
uitvoer van deze nota?
2
Wat zijn de gevolgen voor de ticketverkoop van de Nederlandse Spoorwegen (NS) als
er een Europees ticketsysteem wordt ingevoerd?
3
Is er in het voorstel rekening gehouden met het feit dat mensen, omwille van de tijd
bijvoorbeeld, frequente langdurige grensoverschrijdende treinreizen zullen mijden?
Zo ja, op welke wijze?
4
Krijgt de op te richten openbaar vervoer (OV)-autoriteit zeggenschap over de nationale
dienstregeling?
5
Hoeveel geld gaat het Nederland concreet kosten om de plannen uit deze nota te bewerkstelligen
en waar wordt dit uit gedekt?
6
Kunt u toelichten waarom één Europees ticketsysteem niet zal leiden tot minder concurrentie
op het spoor?
7
Betekent het harmoniseren van douanekosten, energiekosten en tolheffing dat lidstaten
de zeggenschap over deze aspecten kwijtraken? Zo nee, hoe ziet u harmonisatie dan
voor zich?
8
Als internationale treinreizen een prioriteit op het spoor krijgen, wat doet dat met
kleine regionale treinverbindingen (tussen dorpen)?
9
Hoe worden de kosten over de lidstaten verdeeld bij optuiging van de plannen uit deze
nota?
10
Welke wet- en regelgeving zou in de ogen van de indiener moeten worden aangepast om
tot meer langjarige capaciteitstoedeling over te kunnen gaan, en welke wijzigingen
zouden daarvoor concreet moeten worden aangebracht?
11
Welke rol speelt de Hoofdrailnet (HRN)-concessie in de ogen van de indiener bij de
beperkte mogelijkheden die er nu bestaan om langjarige capaciteitsverdeling te kunnen
afspreken en nieuwe toetreders meer mogelijkheden te bieden?
12
Welke belemmering vormt het feit dat systeemtaken zoals de basisdata voor ticketing,
beheer van toegangspoortjes, beheer van reisinformatie, eigenaarschap van de (United
Kingdom) UK-terminal niet in handen zijn van een onafhankelijke partij maar van een
vervoerder?
13
Op welke wijze ziet de indiener dat het aantal paden voor internationaal spoor per
dag per richting kan worden uitgebreid zoals bijvoorbeeld het aantal paden van en
naar Parijs?
14
Welke dekking ziet de indiener voor de verschillende financiële scenario’s?
15
Welke volgorde van maatregelen en oplossingsrichtingen, financieel en niet financieel,
zou de indiener hanteren bij het verbeteren van het internationale spoorwegbeleid
in Nederland?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P.C. (Peter) de Groot, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
A.B. Coco Martin, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.