Amendement (gewijzigd/nader/vervangend) : Gewijzigd amendement van de leden White en Kathmann ter vervanging van nr. 10 over opname van het burgerservicenummer op de identiteitskaarten van Bonaire, Sint Eustatius en Saba
36 639 Wijziging van diverse wetten in verband met het invoeren van het burgerservicenummer en de voorzieningen van de digitale overheid in de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Wet invoering BSN en voorzieningen digitale overheid BES)
Nr. 15
GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN DE LEDEN WHITE EN KATHMANN TER VERVANGING VAN NR. 10
Ontvangen 19 mei 2025
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
I
Aan artikel II wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
I
In artikel 35, eerste lid, onderdeel a, wordt na «artikel 2, eerste lid, onderdeel
e, van de Wet identiteitskaarten BES,» ingevoegd «zoals dat luidde vóór de inwerkingtreding
van artikel Va, onderdeel A, van de Wet invoering BSN en voorzieningen digitale overheid
BES,».
II
Na artikel V wordt een artikel ingevoegd, luidende:
ARTIKEL Va
De Wet identiteitskaarten BES wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 2, eerste lid, onderdeel e, komt te luiden:
e. het burgerservicenummer, bedoeld in artikel 1, onder b, van de Wet algemene bepalingen
burgerservicenummer.
B
Artikel 6, derde lid, vervalt.
Toelichting
Dit amendement regelt dat het burgerservicenummer (BSN) wordt opgenomen op de identiteitskaarten
van Bonaire, Sint Eustatius en Saba (BES). Dit bevordert de kenbaarheid en toegankelijkheid
van het BSN voor burgers en draagt bij aan een betere dienstverlening door publieke
instellingen. Ook draagt het bij aan bescherming van burgers tegen fouten door de
overheid.
De indieners beogen met dit amendement de kwaliteit van dienstverlening in Caribisch-
en Europees Nederland dichter bij elkaar te brengen. Bovendien maakt dit op termijn
mogelijk dat het BSN breder wordt toegepast voor essentiële diensten, zoals zorg en
onderwijs. Door het opnemen van het BSN op de identiteitskaart BES kunnen burgers
gemakkelijker hun nummer herkennen en gebruiken bij contacten met overheidsinstanties,
vergelijkbaar met de praktijk in Europees Nederland. Naarmate meer overheidsorganisaties
met het BSN gaan werken zal de noodzaak groeien om het BSN eenvoudig voor handen te
hebben en te kunnen controleren.
In een eerdere versie van het wetsvoorstel dat is voorgelegd aan de Raad van State
was voorzien in een verplichting om het BSN op de ID-kaart BES te vermelden. Uit de
memorie van toelichting blijkt dat de regering dit punt heeft heroverwogen en afziet
van een verplichte vermelding. Als reden verwijst de regering naar privacyrisico’s,
afkomstig van het brede gebruik van de ID-kaart BES in het maatschappelijk verkeer,
zoals bij hotels en verhuurbedrijven. Deze organisaties maken veelvuldig kopieën van
het document, waardoor het verspreiden van dit gegeven zou kunnen toenemen. Bovendien
zijn deze organisaties niet bevoegd om het BSN te verwerken.
De indieners vinden de privacyzorgen terecht en nemen deze serieus, maar zien geen
reden om geheel af te zien van vermelding van het BSN op de ID-kaart BES. Zij stellen
dat de privacyrisico’s niet wezenlijk anders zijn dan in Europees Nederland. Ook zijn
er BES-ingezeten die reeds gebruikmaken van een paspoort of beschikken over een Nederlandse
Identiteitskaart (NIK), waarop het BSN vermeld staat. Het is goed mogelijk om met
passende maatregelen de risico’s te mitigeren. In navolging van Europees Nederland
kan het BSN op de achterkant van de ID-kaart worden geplaatst, zodat kopieën van enkel
de voorkant deze niet weergeven. Oneigenlijke verspreiding van het BSN kan verder
beperkt worden met publieksvoorlichting en het stimuleren van hulpmiddelen zoals de
KopieID-app. Tot slot kan de Commissie toezicht bescherming persoonsgegevens BES (CBP
BES) enige tijd ondersteund worden om toe te zien op de naleving van privacywetgeving
bij het kopiëren van identiteitsbewijzen en rechtmatige verwerking van het BSN.
Het amendement wordt goed uitvoerbaar geacht en biedt de mogelijkheid om de inwerkingtreding
van het BSN op de identiteitskaart bij koninklijk besluit vast te stellen, zodat de
privacyrisico’s eerst met de passende maatregelen kunnen worden weggenomen. De indieners
vertrouwen erop dat dit binnen twee jaar mogelijk is. Eerder uitgegeven identiteitskaarten
met enkel een ID-nummer blijven geldig tot hun oorspronkelijke geldigheidsduur verstrijkt,
zoals ook blijkt uit de memorie van toelichting van de wetstekst die is voorgelegd
aan de Raad van State, in de toelichting op artikel VI, onderdeel A. Burgers worden
dus niet onnodig belast met het aanvragen van een nieuw document.
Alles overwegende, stellen de indieners dat het vermelden van het BSN op de ID-kaart
BES proportioneel en wenselijk is. Het zal leiden tot betere dienstverlening, meer
gebruiksgemak en kenbaarheid. Door het BSN te vermelden op de ID-kaart BES, groeit
het aanzien van het gegeven en kunnen de voordelen van digitale dienstverlening beter
worden benut. Het draagt bij aan de doelen van het wetsvoorstel en past binnen de
kaders. De bepalingen in dit amendement zijn afgeleid van de eerdere versie van de
wet, zoals de regering deze openbaar heeft geconsulteerd, en zijn dus reeds voorzien
van advies en commentaar.
White Kathmann
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Raoul White, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Barbara Kathmann, Tweede Kamerlid