Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 725M Wijziging van de begrotingsstaat van het Klimaatfonds (M) voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve
ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2025 wijzigingen
aan te brengen in de begrotingsstaat van het Klimaatfonds.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Klimaat en Groene Groei, S.T.M. Hermans
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1. Leeswijzer
Opbouw 1e suppletoire begroting 2025
Deze 1e suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begrotingsuitvoering
2025. Onderdeel B, de begrotingstoelichting, is als volgt opgebouwd:
Leeswijzer.
Het overzicht van de belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties. De
belangrijkste verplichtingenmutaties zijn toegelicht in de artikelen.
De beleidsartikelen. Voor ieder beleidsartikel is de tabel «Budgettaire gevolgen van
beleid» opgenomen. Hierin zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven
en ontvangsten weergegeven.
In aansluiting op de ontwerpbegrotingen en de Voorjaarsnota worden vanaf 2024 ook
de mutaties voor het jaar t+5 opgenomen in de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid»
van de 1e suppletoire begrotingen. Dit betreft de extrapolatie van de begroting –
het toevoegen van het jaar t+5 – en vervolgens de mutaties tot en met t+5 die tijdens
de voorjaarsbesluitvorming zijn verwerkt.
Ondergrenzen toelichtingen
Voor het toelichten van de begrotingsmutaties zijn in deze eerste suppletoire begroting
de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 < 1.000
5
10
=> 1.000
10
20
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden
deze ondergrenzen.
2. Beleid
2.1. Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting)
(bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Uitgaven 2025
Uitgaven 2026
Uitgaven 2027
Uitgaven 2028
Uitgaven 2029
Uitgaven 2030
Vastgestelde begroting 20251
757.823
2.782.671
2.440.173
2.936.093
2.488.314
4.258.611
Belangrijkste suppletoire mutaties
Kasschuiven
1,2,3,4,5 & 6
– 559.510
– 1.456.144
1.003.219
209.969
285.563
– 2.178.787
Loon- en Prijsbijstelling
7
15.515
58.691
49.098
57.216
46.493
85.669
Korting Klimaatfonds
7
– 200.000
– 200.000
– 200.000
Stand 1e suppletoire begroting 2025
213.828
1.185.218
3.292.490
3.003.278
2.820.370
2.165.493
X Noot
1
Incl. ISB's, NvW en amendementen
Toelichting
Kasschuiven
Op het Klimaatfonds worden kasschuiven gedaan om de middelen in het juiste kasritme
te zetten. Hierbij worden ook middelen uit de periode t/m 2030 verschoven naar 2031
t/m 2035. Dit betreft onder andere kasschuiven op het perceel CO2-vrije gascentrales (€ 768 mln uit 2030 naar 2031 t/m 2035), het perceel vroege fase
opschaling (€ 1,7 mld uit 2025 en 2026 naar latere jaren) en het perceel verduurzaming
industrie (€ 964 mln uit 2025 t/m 2030 naar 2031 t/m 2035). Op deze manier worden
de middelen in kasritmes gezet die zo goed mogelijk aansluiten bij de maatregelen
waarvoor middelen vooralsnog in het fonds zijn gereserveerd.
Loon- en prijsbijstelling
Jaarlijks worden de middelen op het Klimaatfonds gecorrigeerd voor de loon- en prijsstijgingen.
Dit jaar is er 50% van de prijsbijstelling ingehouden ter dekking van Rijksbrede problematiek.
Korting Klimaatfonds
Ter dekking van de integrale problematiek wordt er een ombuiging van cumulatief € 600
mln in 2026 t/m 2028 gedaan op het Klimaatfonds.
3. Beleidsartikelen
3.1 Beleidsartikel 1 Kernenergie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Kernenergie (Eerste suppletoire begroting)
(bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2025 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2)
Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Verplichtingen
0
0
5.550
5.550
– 862.777
– 716.813
– 240.312
197.413
354.922
Uitgaven
0
0
5.550
5.550
– 95.776
– 200.042
– 200.000
90.226
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
0
0
5.550
5.550
– 95.776
– 200.042
– 200.000
90.226
Kernenergie onverdeeld
5.550
5.550
– 95.776
– 200.042
– 200.000
90.226
Ontvangsten
0
0
0
Tabel 4 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2025 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2)
Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Verplichtingen
0
0
5.550
5.550
– 862.777
– 716.813
– 240.312
197.413
354.922
waarvan garantieverplichtingen
waarvan overige verplichtingen
0
0
5.550
5.550
– 862.777
– 716.813
– 240.312
197.413
354.922
Budgetflexibiliteit
Op dit beleidsartikel is € 13,5 mld van het budget niet (voorwaardelijk) toegekend
of gereserveerd voor het Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2027.
Toelichting
Verplichtingen
Er heeft een correctie plaatsgevonden op het verplichtingenbudget, omdat bij het toekennen
van de extra middelen kernenergie een foutieve boeking heeft geplaatsgevonden. Hier
zijn de kassmiddelen wel naar de fondsbegroting overgeheveld maar de verplichtingen
niet, met deze correctie wordt dat rechtgetrokken.
Uitgaven
Kernenergie onverdeeld
Met het perceel kernenergie wordt onder andere de bouw van nieuwe kerncentrales voorbereid
en bekostigd, alsmede de benodigde randvoorwaarden. Er heeft een kasschuif plaatsgevonden
om het geld, voor voorwaardelijke toekeningen en reserveringen, in het juiste ritme
te zetten. Tot slot is cumulatief in 2027 en 2028 € 400 mln vanuit dit perceel ingezet
om de generale korting (€ 600 mln) te dekken.
Ontvangsten
Er vinden geen ontvangsten plaats op het fonds, daarom wordt hier een nulreeks gepresenteerd.
3.2 Beleidsartikel 2 CO2-vrije gascentrales
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid art. 2 CO2-vrije gascentrales (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2025 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2)
Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Verplichtingen
0
0
0
– 768.440
Uitgaven
0
0
0
– 768.440
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
0
0
0
– 768.440
CO2- vrije gascentrales onverdeeld
– 768.440
Ontvangsten
0
0
0
Tabel 6 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2025 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2)
Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Verplichtingen
0
0
0
0
0
0
0
0
– 768.440
waarvan garantieverplichtingen
waarvan overige verplichtingen
0
0
0
– 768.440
Budgetflexibiliteit
Op dit beleidsartikel is het budget volledig toegekend met het Meerjarenprogramma
2026 of gereserveerd voor het Meerjarenprogramma 2027.
Toelichting
Verplichtingen
Er zijn verplichtingen naar voren geschoven samen met de kasmiddelen om de verplichtingen
in het juiste ritme te zetten voor voorwaardelijke toekenningen en reserveringen.
Uitgaven
CO2- vrije gascentrales onverdeeld
In dit perceel hebben technische mutatiesplaatsgevonden zoals een kasschuif om de
middelen in het juiste ritme te zetten. Er worden met deze kasschuif ook middelen
buiten de meerjarenperiode geschoven (€ 697 mln). Daarnaast heeft er een overheveling
van middelen naar het perceel energie-infrastructuur plaatsgevonden.
Ontvangsten
Er vinden geen ontvangsten plaats op het fonds, daarom wordt hier een nulreeks gepresenteerd.
3.3 Beleidsartikel 3 Energie-infrastructuur
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid art. 3 Energie-infrastructuur (Eerste suppletoire
begroting) (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2025 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2)
Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Verplichtingen
40.000
40.000
– 3.147
36.853
195.483
817.648
278.514
324.870
– 46.444
Uitgaven
40.000
40.000
– 3.147
36.853
195.483
817.648
278.514
324.870
– 46.444
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
40.000
40.000
– 3.147
36.853
195.483
817.648
278.514
324.870
– 46.444
Energie- infrastructuur onverdeeld
40.000
40.000
– 3.147
36.853
195.483
817.648
278.514
324.870
– 46.444
Ontvangsten
0
0
0
Tabel 8 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2025 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2)
Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Verplichtingen
40.000
40.000
– 3.147
36.853
195.483
817.648
278.514
324.870
– 46.444
waarvan garantieverplichtingen
waarvan overige verplichtingen
40.000
40.000
– 3.147
36.853
195.483
817.648
278.514
324.870
– 46.444
Budgetflexibiliteit
Op dit beleidsartikel is het budget volledig toegekend met het Meerjarenprogramma
2026 of gereserveerd voor het Meerjarenprogramma 2027.
Toelichting
Verplichtingen
Er zijn verplichtingen naar voren geschoven samen met de kasmiddelen om de verplichtingen
in het juiste ritme te zetten voor voorwaardelijke toekenningen en reserveringen.
Uitgaven
Energie-infrastructuur onverdeeld
Het doel van dit perceel is de uitrol van infrastructuur die noodzakelijk is voor
de energietransitie, zoals infrastructuur voor waterstof en warmte en laadinfrastructuur.
Er hebben technische mutaties plaatsgevonden zoals herschikkingen met andere percelen.
Ook heeft er een kasschuif plaatsgevonden om de middelen in het juiste ritme te zetten
voor voorwaardelijke toekenningen en reserveringen. Er worden met deze kasschuif ook
middelen van buiten de meerjarenperiode naar binnen deze periode geschoven (€ -119
mln). Tot slot is uit dit perceel € 41 mln ingezet voor de generale korting (€ 600
mln).
Ontvangsten
Er vinden geen ontvangsten plaats op het fonds, daarom wordt hier een nulreeks gepresenteerd.
3.4 Beleidsartikel 4 Vroege fase opschaling
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid art. 4 Vroege fase opschaling (Eerste suppletoire
begroting) (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2025 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2)
Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Verplichtingen
365.332
365.332
– 427.206
– 61.874
– 1.372.783
175.074
129.456
– 42.558
– 952.914
Uitgaven
362.157
362.157
– 361.507
650
– 1.377.407
175.558
147.006
– 11.173
– 903.214
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
362.157
362.157
– 361.507
650
– 1.377.407
175.558
147.006
– 11.173
– 903.214
Vroege fase opschaling onverdeel
362.157
362.157
– 361.507
650
– 1.377.407
175.558
147.006
– 11.173
– 903.214
Ontvangsten
0
0
0
Tabel 10 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2025 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2)
Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Verplichtingen
365.332
365.332
– 427.206
– 61.874
– 1.372.783
175.074
129.456
– 42.558
– 952.914
waarvan garantieverplichtingen
waarvan overige verplichtingen
365.332
365.332
– 427.206
– 61.874
– 1.372.783
175.074
129.456
– 42.558
– 952.914
Budgetflexibiliteit
Op dit beleidsartikel is € 2,6 mln van het budget niet (voorwaardelijk) toegekend
of gereserveerd voor het Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2027.
Toelichting
Verplichtingen
Er heeft een correctie op de verplichtingen plaatsgevonden om de verplichtingen in
hetzelfde ritme te zetten als de kas. Daarnaast zijn er verplichtingen geschoven om
in het juiste ritme te zetten voor voorwaardelijke toekenningen en reserveringen.
Uitgaven
Vroege fase opschaling onverdeeld
Met dit perceel worden opschaalbare innovatieve technologieën ondersteund, die kunnen
bijdragen aan de transitie naar een klimaatneutrale samenleving. Er hebben technische
mutaties plaatsgevonden namelijk, een herschikking met Energie-infrastructuur. Er
worden met deze kasschuif ook middelen buiten de meerjarenperiode geschoven (€ 1.2
mld). Tot slot is € 72 mln ingezet voor de generale korting (€ 600 mln).
Ontvangsten
Er vinden geen ontvangsten plaats op het fonds, daarom wordt hier een nulreeks gepresenteerd.
3.5 Beleidsartikel 5 Verduurzaming industrie en innovatie mkb
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 11 Budgettaire gevolgen van beleid art. 5 Verduurzaming industrie en innovatie
mkb (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2025 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2)
Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Verplichtingen
330.666
330.666
– 160.091
170.575
– 260.769
65.833
– 240.095
– 78.327
– 348.264
Uitgaven
330.666
330.666
– 160.091
170.575
– 202.769
65.833
– 240.095
– 78.327
– 348.264
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
330.666
330.666
– 160.091
170.575
– 202.769
65.833
– 240.095
– 78.327
– 348.264
Verduurzaming Industrie en innovatie mkb onverdeeld
330.666
330.666
– 160.091
170.575
– 202.769
65.833
– 240.095
– 78.327
– 348.264
Ontvangsten
0
0
0
Tabel 12 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2025 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2)
Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Verplichtingen
330.666
330.666
– 160.091
170.575
– 260.769
65.833
– 240.095
– 78.327
– 348.264
waarvan garantieverplichtingen
waarvan overige verplichtingen
330.666
330.666
– 160.091
170.575
– 260.769
65.833
– 240.095
– 78.327
– 348.264
Budgetflexibiliteit
Op dit beleidsartikel is het budget volledig toegekend met het Meerjarenprogramma
2026 of gereserveerd voor het Meerjarenprogramma 2027.
Toelichting
Verplichtingen
Er zijn verplichtingen naar voren geschoven samen met de kasmiddelen om de verplichtingen
in het juiste ritme te zetten voor voorwaardelijke toekenningen en reserveringen.
Uitgaven
Verduurzaming industrie en innovatie mkb onverdeeld
De industrie wordt met diverse subsidies gestimuleerd om verder te verduurzamen. Er
heeft een kasschuif plaatsgevonden om de middelen in het juiste ritme te zetten voor
voorwaardelijke toekenningen en reserveringen. Er worden met deze kasschuif ook middelen
buiten de meerjarenperiode geschoven (€ 964 mln). Tot slot is er € 58 mln ingezet
voor de generale korting (€ 600 mln).
Ontvangsten
Er vinden geen ontvangsten plaats op het fonds, daarom wordt hier een nulreeks gepresenteerd.
3.6 Beleidsartikel 6 Verduurzaming gebouwde omgeving
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 13 Budgettaire gevolgen van beleid art. 6 Verduurzaming gebouwde omgeving (Eerste
suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2025 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2)
Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Verplichtingen
25.000
25.000
– 24.800
200
– 58.984
– 6.680
81.760
6.460
– 26.756
Uitgaven
25.000
25.000
– 24.800
200
– 58.984
– 6.680
81.760
6.460
– 26.756
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
25.000
25.000
– 24.800
200
– 58.984
– 6.680
81.760
6.460
– 26.756
Verduurzaming gebouwde omgeving onverdeeld
25.000
25.000
– 24.800
200
– 58.984
– 6.680
81.760
6.460
– 26.756
Ontvangsten
0
0
0
Tabel 14 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2025 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2)
Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Verplichtingen
25.000
25.000
– 24.800
200
– 58.984
– 6.680
81.760
6.460
– 26.756
waarvan garantieverplichtingen
waarvan overige verplichtingen
25.000
25.000
– 24.800
200
– 58.984
– 6.680
81.760
6.460
– 26.756
Budgetflexibiliteit
Op dit beleidsartikel is € 0,02 mln van het budget niet (voorwaardelijk) toegekend
of gereserveerd voor het Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2027.
Toelichting
Verplichtingen
Er zijn verplichtingen naar voren geschoven samen met de kasmiddelen om de verplichtingen
in het juiste ritme te zetten voor voorwaardelijke toekenningen en reserveringen.
Uitgaven
Verduurzaming gebouwde omgeving onverdeeld
Er hebben twee kasschuiven plaatsgevonden, een voor het ophogen van het Warmtefonds
en een om de middelen in het juiste rimte te zetten voor voorwaardelijke toekenningen
en reserveringen. Tot slot is er € 29 mln uit dit perceel ingezet voor de generale
korting (€ 600 mln).
Ontvangsten
Er vinden geen ontvangsten plaats op het fonds, daarom wordt hier een nulreeks gepresenteerd.
3.7 Beleidsartikel 7 Onverdeeld
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 15 Budgettaire gevolgen van beleid art. 7 Onverdeeld (Eerste suppletoire begroting)
(bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2025 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2)
Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Verplichtingen
0
0
0
Uitgaven
0
0
0
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
0
0
0
Onverdeeld
Ontvangsten
0
0
0
Tabel 16 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2025 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2)
Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Verplichtingen
0
0
0
0
0
0
0
0
waarvan garantieverplichtingen
waarvan overige verplichtingen
0
0
0
Budgetflexibiliteit
Op dit beleidsartikel is geen budgetflexibiliteit van toepassing omdat het artikel
ingezet wordt voor ontvangen en het verdelen van de ontvangen loon en prijsbijstelling
naar de verschillende beleidsartikelen op het Klimaatfonds.
Toelichting
Verplichtingen
Er zijn verplichtingen naar voren geschoven samen met de kasmiddelen om de verplichtingen
in het juiste ritme te zetten voor voorwaardelijke toekenningen en reserveringen.
Uitgaven
Onverdeeld
In dit perceel hebben technische mutaties plaatsgevonden, zo is de loon- prijsbijstelling
op dit artikel ontvangen, en is deze vanuit dit perceel weer doorverdeeld naar de
andere percelen. Tot slot zijn de middelen overgeheveld naar energie-infrastructuur.
Ontvangsten
Er vinden geen ontvangsten plaats op het fonds, daarom wordt hier een nulreeks gepresenteerd.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.T.M. Hermans, minister van Klimaat en Groene Groei
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.