Motie : Motie van het lid Rooderkerk over geen eindtoets voor leraren instellen, maar ervoor zorgen dat iedere opleiding tot leraar voldoet aan de bekwaamheidseisen
27 923 Werken in het onderwijs
Nr. 500
MOTIE VAN HET LID ROODERKERK
Voorgesteld 29 januari 2025
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat er bijna 400 routes zijn om leraar te worden;
constaterende dat de Onderwijsraad stelt dat deze routes niet allemaal voldoen aan
de bekwaamheidseisen en er te grote verschillen zijn in de kwaliteit tussen deze routes;
constaterende dat de Onderwijsraad adviseert de bekwaamheidseisen aan te scherpen
en een eindtoets voor leraren in opleiding in te voeren;
overwegende dat eerdere maatregelen, zoals de rekentoets, waarbij er wel toetsen zijn
ingesteld maar het onderwijs niet werd aangepakt, grandioos mislukt zijn;
verzoekt de regering geen eindtoets voor leraren in te stellen, maar ervoor te zorgen
dat iedere opleiding tot leraar voldoet aan de bekwaamheidseisen, en deze eisen verder
aan te scherpen en nader te specificeren,
en gaat over tot de orde van de dag.
Rooderkerk
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Ilana Rooderkerk, Tweede Kamerlid