Lijst van vragen : Lijst van vragen over de Zesde voortgangsrapportage Nationaal Programma Onderwijs (Kamerstuk 36600-VIII-135)
2025D02112 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Staatssecretaris Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de brief d.d. 4 december
2024 inzake de zesde voortgangsrapportage Nationaal Programma Onderwijs (Kamerstuk 36 600 VIII, nr. 135).
De voorzitter van de commissie,
Bromet
Adjunct-griffier van de commissie,
Huls
Nr
Vraag
1
In hoeverre kunt al reflecteren op de voor- en nadelen van de manier waarop deze subsidie
is verstrekt, namelijk directer aan scholen in plaats van via schoolbesturen?
2
Wat zijn de opbrengsten van het stimuleren van scholen om evidence informed te werken?
3
Klopt de claim van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in berichtgeving
van de NOS op dinsdag 17 december 2024 dat de lerarentekorten kleiner zijn dankzij
de middelen van het Nationaal Programma Onderwijs?1
4
Kan het lerarentekort verkleind worden met meer middelen voor scholen en zo ja, hoeveel
middelen zijn daarvoor nodig?
5
Kunt u voorbeelden noemen van activiteiten die succesvol bijgedragen hebben aan herstel
van de leerprestaties?
6
Welke belemmeringen zijn er nog meer waar schoolleiders tegen problemen aanlopen?
7
Welk deel van de 20% van het NP2 Onderwijsgeld (of minder) dat scholen besteden bij externe partijen, gaat naar commerciële
instellingen, zoals uitzendbureaus?
8
Op welke wijzen stimuleert u zoal dat scholen het geld binnen de duur van het Programma
– dus voor het einde van het schooljaar 2024–2025 – besteden?
9
Valt te bepalen hoe groot de sociaal-emotionele problematiek is bij scholieren, nu
scholen slechts bijna 11% van het geld inzetten voor sociaal-emotionele ontwikkeling?
10
Hoe komt het dat nog niet alle schoolbesturen het geld hebben opgenomen in de jaarrekening
als bestemmingsreserve NP Onderwijs?
11
In welke mate zijn de verbeterde prestaties in de basisvaardigheden rekenen-wiskunde
het resultaat van de investeringen uit de NPO-gelden ten opzichte van de subsidie
Verbetering basisvaardigheden?
12
Hoe verklaart u dat scholen in het voortgezet onderwijs in mindere mate verbeterde
prestaties voor taal en rekenen-wiskunde realiseren?
13
Wordt de verbetering van het welbevinden van leerlingen tijdens de looptijd van het
NP Onderwijs, die zeven op de tien schoolleiders signaleren, behalve door het gegeven
dat 12- tot 16-jarigen hun leven in 2023 gemiddeld een 7,4 geven, ook bevestigd door
andere externe bronnen?
14
Betekent dat er in het voortgezet onderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs «veel
[is] ingezet op het welbevinden van leerlingen» méér dan de slechts bijna 11% van
het geld inzetten voor sociaal-emotionele ontwikkeling?
15
Heeft u er ook een verklaring voor dat leerlingen met praktisch opgeleide ouders bij
begrijpend lezen in het vierde schooljaar sinds corona (in vergelijking met pre-corona)
een hogere leergroei halen dan bijvoorbeeld leerlingen met theoretisch opgeleide ouders?
16
Hoe heeft, in vergelijking met pre-corona, het aantal leerlingen dat één of meer klassen
in het basis- en in het voortgezet onderwijs doubleert zich ontwikkeld?
17
Hoe komt het dat bij spelling wel nog sprake is van een kleine leervertraging en bij
begrijpend lezen als rekenen-wiskunde dit sneller ingehaald lijkt te worden?
18
Geldt het lagere vaardigheidsniveau op alle vakken behalve op Engelse taal?
19
Zijn er naast de schoolsluitingen nog andere factoren die invloed hebben op de verschillen
per leerjaar en de snelheid van herstel?
20
In hoeverre hangt het gegeven dat onderzoekers op het vwo, vmbo-kb en vmbo-b geen
significant verschil zien in vaardigheid van leerlingen ten opzichte van de situatie
vóór de coronapandemie samen met de (andere) normeringssystematiek waarvan door de
gevolgen van de corona-epidemie sprake was?
21
Op welke wijzen zijn gemeenten zoal bezig met de borging van de waardevolle lessen
die zij hebben geleerd van het NP Onderwijs?
22
Hoe gaat u ervoor zorgen dat de effectiviteit van een aantal veelbelovende interventies
zó in beeld wordt gebracht dat ook bij eventuele toekomstige epidemieën (ook van andere
ziekten) het onderwijs daarmee zijn voordeel kan doen?
23
Betekent de «structurele aanpak» die u nodig acht voor herstel van de leerprestaties
tevens dat scholen straks kunnen rekenen op structureel geld en zo ja, om welke bedragen
gaat het dan?
24
Kunt u nader duiden op welke manier scholen samen met het Ministerie van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap werken aan borging van de met het NPO behaalde resultaten?
25
Overweegt u nog om de subsidieperiode te verlengen als blijkt dat scholen het geld
uit de regeling misschien niet op krijgen?
X Noot
1
NOS, 17 december 2024, «Lerarentekort blijft groot, aantal zij-instromers nog op recordhoogte».
X Noot
2
NP: Nationaal Programma
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
L. Bromet, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
M.H.M. Huls, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.