Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid van Houwelingen over de Digital Servies Coördinator
Vragen van het lid Van Houwelingen (FVD) aan de Minister van Economische Zaken over de «Digital Services Coordinator» (ingezonden 1 november 2024).
Antwoord van Minister Beljaarts (Economische Zaken) (ontvangen 2 december 2024).
Vraag 1
Is het correct dat de aangewezen «Digital Services Coordinator» in Nederland de Autoriteit
Consument & Markt (ACM) is?1 Indien dit niet het geval is, welke entiteit in Nederland vervult dan wel deze rol?
Antwoord 1
Ja. De Autoriteit Consument & Markt (hierna: ACM) wordt in het uitvoeringswetsvoorstel
digitaledienstenverordening aangewezen als digitaledienstencoördinator.2 Uw Kamer heeft dit wetsvoorstel op 15 oktober jl. aangenomen en het wetsvoorstel
is op dit moment aanhangig bij de Eerste Kamer. Vooruitlopend op de totstandkoming
van dit wetsvoorstel heeft de toenmalige Minister van Economische Zaken en Klimaat
de ACM voorlopig aangewezen als digitaledienstencoördinator.3 Dit geeft de ACM reeds een aantal bevoegdheden, maar om haar taken volledig uit te
kunnen voeren is een uitvoeringswet noodzakelijk. De Tweede Kamer is hier bij brief
van 13 februari 2024 over geïnformeerd.4
Vraag 2
Kunt u kort beschrijven welke taken de ACM in die rol zal gaan uitvoeren en hoeveel
fulltime-equivalent (fte) dit (ongeveer) zal gaan vergen?
Antwoord 2
De taken van de ACM als digitaledienstencoördinator staan beschreven in de artikelen
49 en verder van de digitaledienstenverordening.5 Het gaat onder meer om het toezicht op de naleving van de verordening, klachtenafhandeling
en deelname aan het samenwerkingsverband van toezichthouders op EU-niveau in de zogenaamde
digitaledienstenraad. In hoofdstuk 5 van de memorie van toelichting bij het uitvoeringswetsvoorstel
digitaledienstenverordening zijn deze taken nader toegelicht.
Het kabinet heeft op basis van een kosteninschatting en een uitvoerbaarheids- en handhaafbaarheidstoets
structureel middelen beschikbaar gemaakt voor de ACM. Er is in totaal € 6,5 miljoen
toegekend, waarmee de ACM 49 fte kan bekostigen.6
Vraag 3
Welke Nederlandse entiteiten hebben van de ACM, in de rol van «Digital Services Coordinator»,
inmiddels de status van «trusted flagger» gekregen?
Antwoord 3
Op dit moment hebben nog geen organisaties de status van «betrouwbare flagger» verkregen
van de ACM. De ACM beschikt pas over de bevoegdheid om de status van «betrouwbare
flagger» toe te kennen zodra de Uitvoeringswet digitaledienstenverordening in werking
is getreden.7 Op het moment dat de ACM, zodra zij daartoe bevoegd is, de status van «betrouwbare
flagger» toekent aan organisaties, dan zullen die worden opgenomen in het overzicht
van organisaties met die status op de website van de Europese Commissie (hierna: EC).8 In dat overzicht zijn alle organisaties te vinden die in andere lidstaten deze status
reeds hebben verkregen.
Vraag 4
Kan de Kamer de correspondentie over het afgelopen jaar ontvangen tussen de ACM (in
zijn rol van «Digital Services Coordinator» in Nederland) en de Europese Commissie?
Antwoord 4
De digitaledienstencoördinatoren en de Europese Commissie zijn uit hoofde van artikel
57, eerste lid, van de digitaledienstenverordening verplicht om nauw samen te werken
en elkaar wederzijdse bijstand te verlenen ten behoeve van een consistente en efficiënte
uitvoering van de verordening. Hieronder valt ook de uitwisseling van informatie.
Onder andere over het starten van onderzoeken en het nemen van handhavingsbesluiten.
Artikel 84 van de digitaledienstenverordening bepaalt dat informatie die krachtens
de verordening is verkregen of uitgewisseld en die onder het beroepsgeheim valt, niet
openbaar mag worden gemaakt.
De ACM heeft dus regelmatig contact op allerlei niveaus tussen en de Europese Commissie
over de uitvoering van de verordening, zoals de verordening ook voorschrijft. Ik beschik
niet over die correspondentie, gelet op het vertrouwelijke karakter ervan en de onafhankelijke
positie van de digitaledienstencoördinator onder de verordening, en kan die dus ook
niet aan uw Kamer verstrekken.
De digitaledienstenverordening verplicht toezichthouders wel om jaarlijks informatie
te publiceren over de uitvoering van hun taken (artikel 55). De digitaledienstenraad
publiceert verder zijn werkplan en notulen van vergaderingen.9 Ook de werkgroepen van de digitaledienstenraad publiceren notulen van hun vergaderingen.10
Vraag 5
Kunt u de bovenstaande vragen binnen drie weken beantwoorden?
Antwoord 5
Dat is helaas niet gelukt.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D.S. Beljaarts, minister van Economische Zaken
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.