Motie : Motie van de leden Stoffer en Ceder over de doorstroomtoets ontwikkelen tot een instrument dat weer primair ten dienste staat aan de ontwikkeling van de leerling en de ondersteuning van de leerkracht
31 293 Primair Onderwijs
Nr. 771
MOTIE VAN DE LEDEN STOFFER EN CEDER
Voorgesteld 26 november 2024
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de doorstroomtoets sterk normerende, eenzijdige invloed heeft op het
onderwijs in de basisvaardigheden en grote gevolgen heeft voor de schoolloopbaan van
leerlingen;
constaterende dat onder deskundigen en in de onderwijspraktijk brede consensus bestaat
over het feit dat er onwenselijke effecten ontstaan doordat de doorstroomtoets de
onverenigbare functies is gaan vervullen om de leerling en de leerkracht te dienen,
de kwaliteit van scholen te beoordelen en het schooladvies te corrigeren;
verzoekt de regering in de komende jaren de doorstroomtoets verder te ontwikkelen
tot een instrument dat weer primair ten dienste staat aan de ontwikkeling van de leerling
en de ondersteuning van de leerkracht,
en gaat over tot de orde van de dag.
Stoffer
Ceder
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Chris Stoffer, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Don Ceder, Tweede Kamerlid