Motie : Motie van het lid Rooderkerk c.s. over de curriculumherziening voor lezen, schrijven en rekenen niet uitstellen
31 293 Primair Onderwijs
Nr. 769
MOTIE VAN HET LID ROODERKERK C.S.
Voorgesteld 26 november 2024
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de Staatssecretaris de curriculumherziening voor de verbetering
van basisvaardigheden wil uitstellen om tot minder kerndoelen te komen;
overwegende dat dit voornamelijk een cosmetische ingreep betreft, dit niet leidt tot
een daadwerkelijk kleiner curriculum en resulteert in abstractere kerndoelen;
constaterende dat er een zorgvuldig proces is doorlopen met leraren en wetenschappers,
en dat de doelen getest zijn op 200 scholen;
overwegende dat leraren, schoolleiders, leerlingen en schoolbesturen behoefte hebben
aan concrete kerndoelen en dat zij zich hebben uitgesproken voor het oorspronkelijke
proces zonder uitstel en het redigeren van de doelen;
van mening dat deze nieuwe kerndoelen noodzakelijk zijn voor het verbeteren van de
basisvaardigheden en uitstel daarom onwenselijk is;
verzoekt de regering de curriculumherziening voor lezen, schrijven en rekenen niet
uit te stellen en vast te houden aan het oorspronkelijke proces,
en gaat over tot de orde van de dag.
Rooderkerk
Pijpelink
Ergin
Ceder
Krul
Dassen
Kostić
Eerdmans
Stoffer
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Ilana Rooderkerk, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Anita Pijpelink, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Harmen Krul, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Ines Kostić, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Laurens Dassen, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Chris Stoffer, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Don Ceder, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Joost Eerdmans, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Doğukan Ergin, Tweede Kamerlid