Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van de leden Kostic en Teunissen over het voornemen van dit kabinet om Tata Steel in de verduurzaming te ondersteunen en de benodigde investeringen daarvoor
Vragen van de leden Kostic en Teunissen (PvdD) aan de Minister van Klimaat en Groene Groei over het voornemen van dit kabinet om miljarden subsidie te geven aan Tata Steel (ingezonden 16 oktober 2024).
Mededeling van Minister Hermans (Klimaat en Groene Groei) (ontvangen 1 november 2024).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «In India investeert Tata Steel miljarden zonder overheidssteun»?1
Vraag 2
            
Wat vindt u van de constatering dat Tata Steel Nederland sinds de overname van de
               staalfabriek in IJmuiden geen kapitaalinjectie of investering van het moederbedrijf
               heeft ontvangen?
            
Vraag 3
            
Waarom bent u bereid als overheid wel miljarden aan subsidie te verstrekken aan Tata
               Steel IJmuiden terwijl het bedrijf zelf niet wil investeren, ook niet in achterstallig
               onderhoud, omdat ze het geen goede investering vindt?
            
Vraag 4
            
Wat vindt u van het argument dat Tata Steel Nederland maatwerksubsidie nodig zou hebben
               om versneld te vergroenen? Bent u op de hoogte dat met de huidige vergroeningsplannen
               Tata in 2030 maximaal 40% van de CO2 uitstoot reduceert en pas in 2045 klimaatneutraal zal zijn, terwijl onder het EU
               Emissions Trading System (EU-ETS-systeem) het in 2040 klimaatneutraal moet zijn en
               bij aankoop van het bedrijf in 2007 al bekend was dat de CO2 uitstoot in 2030 met 43% omlaag zou moeten?
            
Vraag 5
            
Waarom wilt u subsidie geven voor vergroening waarbij Tata Steel Nederland in 2045
               groen staal zou produceren, terwijl het bedrijf in 2040 sowieso CO2 neutraal moet zijn aangezien er dan geen Europese emissierechten meer worden uitgegeven?
               Waarom geeft u aan dat de subsidie voor een versnelling zou zijn van de verduurzamingsopgave,
               terwijl die verduurzamingsverplichting er al veel eerder is?
            
Vraag 6
            
Hoe denkt u dat Tata Steel weer een rendabel bedrijf kan worden en geen voortdurende
               staatssteun nodig heeft? Waar baseert u deze aanname op?
            
Vraag 7
            
Worden de maatwerkafspraken gemaakt met de aanname dat Tata Steel Nederland uiteindelijk
               op waterstof overgaat en hierop een winstgevend bedrijf bouwt?
            
Vraag 8
            
Hoe verhoudt deze aanname zich tot de inschattingen van de CEO van ArcelorMittal Europa
               dat Europese waterstof ook op lange termijn te duur zal zijn voor rendabele productie
               van groen staal – om concurrerend te zijn moet waterstof 2 euro per kilo kosten2, terwijl De Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek
               (TNO) de productiekosten van groen waterstof in Nederland raamt op meer dan 13 euro
               per kilo, en de goedkoopste schattingen 6 euro per kilo zijn3?
            
Vraag 9
            
Bent u voornemens om ook in de toekomst permanent tenminste 1,5 miljard euro per jaar
               in energiesubsidies te geven aan Tata Steel voor de 6 miljoen ton staalproductie bij
               Tata IJmuiden om concurrerend te zijn? Zo ja, wordt hier ook rekening mee gehouden
               in de lange termijn budgetten van dit kabinet? Zo nee, waarom denkt u dan dat er toekomst
               is voor Tata IJmuiden om in Nederland groen staal te produceren?
            
Vraag 10
            
Hoe kijkt u naar deze subsidie, die neerkomt op meer dan 160.000 euro per werknemer
               per jaar, in het licht van het tekort aan technisch geschoolde mensen die nodig zijn
               voor de energietransitie? Deelt u de mening dat we dit geld en de technisch geschoolde
               mensen beter kunnen inzetten voor de energietransitie en andere infrastructurele opgaven
               waar Nederland voor staat, en dat deze mensen dan beter af zouden zijn dan met de
               totale werknemerskosten van 98.000 euro per werknemer per jaar bij Tata?
            
Vraag 11
            
Bent u op de hoogte van de constatering in het jaarverslag van Tata Steel Nederland
               dat de vraag naar staal in Europa vorig jaar met 10% is gedaald en dat daardoor 20%
               van de hoogovens in Europa momenteel stilstaat en productie met 7% is afgenomen? Bent
               u tevens op de hoogte van de constatering op de website van Tata Steel dat «er is
               sprake van aanzienlijke overcapaciteit op de Europese markt»?4
Vraag 12
            
Gegeven bovenstaande constatering, deelt u de mening dat Tata Steel IJmuiden niet
               noodzakelijk is om voldoende staalproductie in Europa te behouden?
            
Vraag 13
            
Gegeven het feit dat we in Nederland geen ijzerertsmijnen hebben en dus sowieso afhankelijk
               zijn van het buitenland voor onze staalproductie, deelt u de mening dat de autonomie
               niet wezenlijk verandert als we in Nederland staal in plaats van ijzererts zouden
               importeren? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 14
            
Bent u op de hoogte van het feit dat Tata Steel Nederland vorig jaar 743 miljoen euro
               verlies heeft geleden voor belastingen?
            
Vraag 15
            
Bent u op de hoogte van het feit dat Tata Steel Nederland op 31 maart 2024 (ten tijde
               van het jaarverslag) nog maar 104 miljoen euro aan banksaldo had, gelijk aan ongeveer
               1–2 maanden aan personeelskosten?
            
Vraag 16
            
Wat gebeurt er met de medewerkers van Tata Steel Nederlands als het bedrijf failliet
               zou gaan?
            
Vraag 17
            
Wat gebeurt er met het belastinggeld als Tata Steel Nederland failliet zou gaan nadat
               het maatwerksubsidie heeft ontvangen?
            
Vraag 18
            
Waarom vindt u dat de Nederlandse overheid moet betalen voor de vergroening van een
               bedrijf dat uit zichzelf dit niet doet ondanks de regelgeving uit Europa waar het
               zich aan te houden heeft?
            
Vraag 19
            
Wat vindt u van het feit dat als Tata Steel Nederland winst maakt met dank aan de
               maatwerksubsidie, dit volledig ten goede komt aan de Indiase miljardairsfamilies Tata
               en Mistry die naar verluidt meer dan 80% van het bedrijf in handen hebben?
            
Vraag 20
            
Bent u van plan om Tata Sons in India als eigenaar van Tata IJmuiden een voorziening
               te laten treffen voor de 12 miljard euro aan vervuiling die in de grond zit volgens
               Hans Wijers en Frans Blom, wat in lijn zou zijn met het vervuiler betaalt-principe?
               Hoe denkt u anders het bedrijf of toekomstige eigenaren verantwoordelijk te kunnen
               houden voor de vervuiling en de sanering daarvan?
            
Vraag 21
            
Hoe denkt u te voorkomen dat dit dossier niet eindigt zoals het scheepsbouwconcern
               Rijn-Schelde-Verolme (RSV) waarbij heel veel overheidsgeld wordt verspild en uiteindelijk
               de werknemers er als nog niet beter van worden maar enkel de aandeelhouders?
            
Vraag 22
            
Bent u bekend met het bericht «Tata Steel krijgt Britse staatssteun van 500 miljoen
               pond en schrapt 2.500 banen»?5
Vraag 23
            
Wat vindt u van het feit dat 30% van de banen bij Tata Steel in Engeland verloren
               gaat ondanks de kapitaalinjectie vanuit de overheid?
            
Vraag 24
            
Kunt u deze vragen individueel beantwoorden?
Mededeling
            
De leden Kostić en Teunissen (PvdD) hebben op 16 oktober jl. Kamervragen gesteld over
               het voornemen van dit kabinet om Tata Steel in de verduurzaming te ondersteunen en
               de benodigde investeringen daarvoor.
            
Met deze brief deel ik u mee dat de beantwoording van de Kamervragen niet binnen de
               gestelde termijn van drie weken mogelijk is.
            
De Kamervragen gaan in op een aantal recente nieuwsartikelen over de verduurzaming
               van Tata Steel Nederland, de daarvoor benodigde investeringen en mogelijke overheidssteun
               vanuit de maatwerkafspraken. Vanwege de benodigde afstemming van de antwoorden en
               het herfstreces is het niet mogelijk om de Kamervragen binnen de gebruikelijke termijn
               te beantwoorden.
            
De beantwoording zal zo spoedig mogelijk aan de Kamer worden verzonden.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 S.T.M. Hermans, minister van Klimaat en Groene Groei
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
