Schriftelijke vragen : ETS-2
Vragen van het lid Bontenbal (CDA) aan de Minister van Klimaat en Groene Groei en de Staatssecretaris van Financiën over ETS-2 (ingezonden 28 oktober 2024).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Onderzoek: gasrekening kan in 2030 flink hoger zijn»
en het bijbehorende rapport van CE Delft?1 Hoe beoordeelt u dit bericht en het bijbehorend onderzoek van CE Delft?
Vraag 2
Hoe kijkt u aan tegen de volgende, in het rapport van CE Delft gehanteerde uitgangspunten:
een CO2-prijs binnen het EU Emissions Trading System (ETS-2) van 40 euro/ton CO2 tot 60 euro/ton CO2 in 2030, en een meerprijs op de gasprijs van respectievelijk 0,066 euro/m3 tot 0,099 euro/m3 in 2030?
Vraag 3
Kunt u aangeven hoe u de gevolgen inschat voor ETS-2 voor de komende jaren voor huishoudens
en bedrijven, uitgesplitst naar de kosten voor a) verwarming en b) mobiliteit/brandstoffen?
Vraag 4
Klopt het dat het kabinet verwacht dat de inkomsten uit ETS-2 de volgende zullen zijn:
3,6 miljard euro in 2027, 2,65 miljard euro in 2028 en 2,2 miljard euro in 2029 (zoals
vermeld in het Bijlagenboek bij de Nota over de toestand van ’s Rijks Financiën, 17 september
2024)?
Vraag 5
Is de raming van de Europese Commissie dat een emissierecht in 2030 48 euro per ton
kost nog steeds actueel? Klopt het dat dit neerkomt op circa 11 cent per liter benzine,
circa 13 cent per liter diesel en circa 10 cent per m3 aardgas?2
Vraag 6
Welk deel van de opbrengsten uit ETS-2 worden gebruikt om het Social Climate Fund
te financieren, en welk deel van de uit het Social Climate Fund beschikbare middelen
zal terugvloeien naar Nederland?
Vraag 7
In hoeverre deelt u de lijn van het vorige kabinet dat er in eerste instantie zou
moeten worden gekeken naar hoe de opbrengsten van ETS-2 in eigen land ingezet kunnen
worden om compenserende maatregelen te treffen voor huishoudens en ondernemers die
te maken krijgen met hogere kosten?
Vraag 8
Deelt u de mening van de BOnd Van Automobielhandelaren en Garagehouders (BOVAG) dat
de opbrengst van ETS-2 ten onrechte in de schatkist verdwijnt?3 Zo nee, waarom niet?
Vraag 9
Wanneer heeft er een politiek besluit plaatsgevonden om de kosten van ETS-2 bovenop
de andere belastingen en accijnzen te plaatsen? Klopt het dat dat besluit nog niet
genomen is?
Vraag 10
Ligt het niet in de rede, aangezien de energiebelasting en de accijnzen in Nederland
al relatief hoog zijn en deze ook de negatieve externe effecten van CO2-uitstoot goed weerspiegelen, om de extra kosten van ETS-2 te compenseren met een
verlaging van deze belasting en accijnzen?
Vraag 11
Deelt u de mening dat een eerlijke lastenverdeling een belangrijk uitgangspunt zou
moeten zijn voor het klimaatbeleid? Heeft u goed in beeld wat de impact op huishoudens
en ondernemers zal zijn van het ETS-2? Hoe bent u van plan ervoor te zorgen voor een
eerlijke lastenverdeling?
Vraag 12
In hoeverre is in de koopkrachtberekening van het Centraal Planbureau (CPB) rekening
gehouden met deze extra kosten van ETS voor huishoudens? Hoe zijn deze kosten verrekend
in de koopkrachtberekeningen?
Vraag 13
Bent u bereid deze vragen te beantwoorden voor de begrotingsbehandeling van het Ministerie
van Klimaat en Groene Groei?
Indieners
-
Gericht aan
S.T.M. Hermans, minister van Klimaat en Groene Groei -
Gericht aan
F.L. Idsinga, staatssecretaris van Financiën -
Indiener
Henri Bontenbal, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.