Schriftelijke vragen : Het schrappen van de subsidie op het godsdienstig onderwijs of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs
Vragen van de leden Ceder (ChristenUnie), Stoffer (SGP) en Krul (CDA) aan de Minister en de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het schrappen van de subsidie op het godsdienstig onderwijs of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs (ingezonden 25 oktober 2024).
Vraag 1
Hoeveel leerlingen ontvangen dit schooljaar godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk
vormingsonderwijs op een openbare basisschool?
Vraag 2
Hoe verhoudt uw voornemen om de subsidie op het godsdienstig onderwijs of levensbeschouwelijk
vormingsonderwijs te schrappen zich tot de wettelijke opdracht van artikel 192 van
de Wet op het primair onderwijs om subsidie te verstrekken aan de organisatie voor
vormingsonderwijs en de duidelijke kaders die daarvoor bij de wetsbehandeling geschetst
zijn? Onderkent u dat het schrappen van de subsidie niet mogelijk is zonder wetswijzing?
Vraag 3
Wat is uw reactie op de constatering van het Centrum voor Vormingsonderwijs dat «[m]et
dit voornemen het openbaar onderwijs op achterstand [wordt] gezet ten opzichte van
het bijzonder onderwijs», omdat openbare scholen nu niet meer tegemoet kunnen komen
«aan de terechte vraag naar levensbeschouwelijke vorming»?1
Vraag 4
Verwacht u dat scholen na het schrappen van de subsidie evengoed in staat zijn de
leerlingen in de gelegenheid te stellen godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk
vormingsonderwijs te ontvangen? Kunt u die verwachting onderbouwen? Hoe geeft u zich
rekenschap van het feit dat de subsidie in verband staat met het gewenste hoge kwaliteitsniveau,
wat onder andere tot uitdrukking komt in het toepassen van de bevoegdheidseisen?
Vraag 5
Erkent u dat levensbeschouwelijk vormingsonderwijs meer is dan «leerlingen kennis
laten opdoen van verschillende godsdiensten», maar het ook gaat over het stellen van
levensvragen, het zoeken naar een persoonlijk antwoord daarop en het helpen ontwikkelen
van een eigen levensbeschouwelijke identiteit en op deze manier geen opdracht vanuit
burgerschap is, zoals het Centrum voor Vormingsonderwijs stelt?
Vraag 6
Heeft u voorafgaande dit besluit gesproken met ouders die veel waarde hechten aan
dit godsdienstig onderwijs of levensbeschouwelijk onderwijs? Wat kunt u delen over
deze gesprekken?
Vraag 7
Kunt u deze vragen separaat beantwoorden voorafgaand aan de behandeling van de begroting
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Don Ceder, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Harmen Krul, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Chris Stoffer, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.